חופר עמוק: סוף שבוע של מחול עם הרקדן והכוריאוגרף ארקדי זיידס

סוף שבוע של מחול, סאונד ומוזיקה מציג את תפיסת עולמו של הרקדן והכוריאוגרף ארקדי זיידס, מהיוצרים הכי פוליטיים, פואטיים, רב-תחומיים ונועזים בסצנה הישראלית העכשווית

הרקדן והכוריאוגרף ארקדי זיידס הוא היוצר הכי פוליטי, פואטי, רב-תחומי ונועז בסצנה הישראלית העכשווית. ולא רק. זיידס מדלג בין הבמה המקומית והבינלאומית, וידיו מלאות בשיתופי פעולה מרתקים - מפולין וצרפת ועד יפו וירושלים.

בשנים האחרונות הציג זיידס מחול בעקבות מחקר היסטורי על הארץ, על חוויית הפליטים ועל זיכרון; בתערוכה במוזיאון פתח-תקווה הציג לאחרונה את "תרגול תפיסה", עבודה תנועתית מצולמת בווידיאו, בעקבות ריטואלים של פעילות ישראלית בשטחים, שמשתקפת בצילומי התיעוד של ארגון "בצלם". בסוף השבוע הקרוב, החל ממחר, יעלה מקבץ מופעים שבחר ומוביל זיידס, בסדרת "יוצר אוצר" של עמותת הכוריאוגרפים.

תנועה אינטנסיבית כלפי פנים

באירוע שייפתח מחר (ה') תחת הכותרת "גופים (מ)מושמעים", בחר זיידס להציג לקהל מופעי סאונד, פרפורמנס ומחול, רבי שיח ומפגשי אמן בהשתתפות הקהל ואמנים מהארץ ומחו"ל. בשבת יעלה בבכורה ישראלית מופע המחול שלו - "תגובה ל-Dig Deep" (כלומר A Response to Dig Deep) בליווי רביעיית נגני כלי מיתר.

עבודת המחול נולדה בינואר 2013, כאשר זיידס הוזמן לקחת חלק בפרויקט יוצרים במרכז הבינלאומי למחקר אמנותי "לה סובסיסטנס" בעיר הצרפתית ליון. המשתתפים התבקשו ליצור כוריאוגרפיות ליצירות מוזיקליות עכשוויות ולהציגן ביחד על במה. זיידס בחר ב-Dig Deep, יצירה של המלחינה הניו-יורקית ג'וליה וולף לרביעיית מיתרים.

את ייחודה של המוזיקה של וולף הוא מתאר ב"אינטנסיביות העוצמתית ובפיזיות חסרת הרחמים, אשר דוחפת את הנגנים לשיא יכולתם הביצועית ודורשת תשומת לב מירבית מן המאזינים". היצירה עוררה בו בעת ההאזנה "תנועה אינטנסיבית כלפי פנים", כדבריו. את יצירת המחול שנולדה כתוצאה מכך הוא מגדיר כדיאלוג עם המוזיקה ולא כמחול למוזיקה או כנדבך משלים.

בתגובתו הפיזית למוזיקה בודק זיידס את המתח בין חוסר מנוחה ליציבות. הוא מתרכז במצב של נדנוד מתמשך ומגיש לקהל עבודה בימתית-תנועתית לא נרטיבית, שבה נוצרת מעין תגובת שרשרת בין הלחן והנגנים והרקדן הממקד את מבטם של הצופים. אפילו התאורה משמשת בתפקיד משמעותי שמעבר לאווירה, ממש כאילו הייתה נגן נוסף בהרכב.

עד כה הוצגה היצירה בפסטיבלים בליון ובניו יורק. את מקומה של רביעיית הנגנים הצרפתית שעימה עבד במקור תופסת על הבמה בבכורה הישראלית במוצ"ש רביעיית נגנים ישראלית, הכוללת את אדי רזניק (כינור ראשון), יונתן קרן (כינור שני), דניאל טכנלסון (ויולה) ודן ויינשטיין (צ'לו).

מחר בערב (ה') תהיה חשיפה ראשונה של מעבדת מחקר בסאונד ותנועה שפיתח זיידס בשיתוף עם טליה דה פריס, במסגרת "הרמת מסך". השניים ביקשו לתהות על נוכחות הצליל ביצירה כוראוגרפית. במחקרם פרצו את גבולות חדר החזרות, ובחנו את השפעות הצליל על תנועה במרחב הציבורי: צלילים מוכרים כגון אזעקות או צפירות זיכרון הפכו למקרי בוחן שדרכם ביקשו השניים לחשוף מנגנוני הנחייה תנועתיים, המכתיבים מעין כוריאוגרפיה לציבור.

האירוע יתקיים לאורך 3 שעות ויתפרש על פני חללים שונים במחסן 2 בנמל יפו, ויכלול פרפורמנס והרצאות של אמנים ואנשי אקדמיה. בין המופיעים תהיה אמנית הקול הבלגית מרים ואן אימסשוט, ואמנית הקול ויקטוריה חנה, שתעלה יחד עם גיא שרף את המופע "לך מחכים כל הפרחים". המופע מורכב משירים קאנוניים מלפני קום המדינה ועד היום. שירים שנשכחו ושירים מוכרים, שבאמצעותם חוקרת חנה את גבולות הזהות והזיכרון הקולקטיבי הישראלי.

האמן רודריגו סובארזו מצ'ילה הפועל בהולנד יציג בימים חמישי ושישי שתי עבודות, שבהן הוא מדמה, באמצעים צליליים, פלסטיים ותיאטרליים, תופעה של הפסקת נשימה זמנית - כמו בשהייה מתחת למים. בהיעדר מים, מחליפים אותם צלילי הגלים. פעולותיו של סובארזו מקבלות הקשרים חדשים באולם התיאטרון הממוקם בנמל יפו - מקום שבו קו החוף ספוג בהיסטוריה של מאבק מתמשך. לאחר המופע תתקיים שיחה עם האמן.

ארקדי זיידס: "יוצר אוצר" 20-22 בנובמבר, מחסן 2, נמל יפו. מחיר כרטיס: 70 שקל. מחיר לשלושת הערבים: 150 שקל