נמאס לכם לשלם? כך תייצרו לבד חשמל בבית

חיסכון בחשבון החשמל - גם אתם יכולים לעשות את זה לבד

פאנל סולארי ביתי בניו זילנד / רויטרס
פאנל סולארי ביתי בניו זילנד / רויטרס

נמאס לכם לשלם 300 שקל ויותר על חשבון החשמל? גורמים רבים בענף האנרגיה הסולארית מעריכים שבקרוב מאוד כל בית בישראל יוכל להתקין פאנל על הגג, לייצר חשמל לבד ולחסוך עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים.

ממש כמו במדינות רבות בארה"ב ובאירופה, שם מפעלים קטנים, לולים ומשקי בית מייצרים חשמל בעצמם באמצעות פאנלים סולאריים שמונחים על הגג (ראו טבלה).

חשבון החשמל של משק בית ממוצע מורכב מעלות ייצור החשמל ומעלות הובלתו. חברת החשמל, שמייצרת את החשמל באחד מ-5 תחנות הכוח שלה, מוליכה אותו לבתים, אך למעשה אנחנו משלמים גם על חשמל שלא מגיע אלינו משום שאנרגיה רבה הולכת לאיבוד בדרך.

למשל, תחנת כוח של חברת החשמל שמייצרת חשמל באמצעות פחם, מצליחה לנצל כ-35% בלבד מהאנרגיה, ואילו תחנה שמייצרת חשמל באמצעות גז, יכולה לנצל עד 45% ממנו. המשמעות היא שכל יתר האנרגיה מתפזרת כחום ואינה מנוצלת. לאחר שמופק החשמל בתחנות הכוח (בין אם בפחם ובין אם בגז), הוא מובל עד למשקי הבית - וכך הולכים לאיבוד בין 8% ל-10% נוספים מהאנרגיה. בסופו של דבר, אנו נשארים עם כ-27%-37% מהאנרגיה המקורית.

במכתב שכתב דני דנן, מנכ"ל חברת אנרפוינט ישראל, לשר האנרגיה, סילבן שלום, לפני כשבועיים, הוא ביקש מהאחרון "לדאוג לאזרח הקטן". כמנכ"ל של חברה שמספקת מוצרים ושירותים בתחום האנרגיה הסולארית בארץ, טוען דנן כי לכל אזרח במדינה מגיע ליהנות מייצור החשמל, וכך גם מחיסכון משמעותי בחשבון החשמל.

הוא מזכיר במכתבו את החלטת הממשלה להקצות מכסות לייצור חשמל מאנרגיה סולארית, אך מחדד ש"הבעיה היא ש-75% מהמכסות (400 מגה-וואט מתוך 540) ישוריינו לטובת פרויקטי ענק שמחוברים ישירות לרשת ההולכה. בסופו של יום, פרויקטים אלה ישרתו את האינטרס של חברות התשתיות הגדולות ולא את כלל האזרחים, בעלי בתים ומשקים קטנים".

אז מה צריך לדברי דנן לקרות כדי שמפעלים קטנים וצרכנים ביתיים יוכלו לייצר חשמל?

מכסות למתקנים סולאריים קטנים

כדי לייצר 14 מגה-וואט, יש צורך בפאנלים שמכסים כ-150 דונם. הממשלה, לעומת זאת, הוציאה למכרז 170 מגה-וואט, שמחולקים למכסות של מעל ומתחת ל-14 מגה-וואט. לדברי דנן, מפעלים קטנים, לולים וצרכנים קטנים שרוצים לייצר חשמל באמצעות פאנל סולארי, אינם יכולים להתחרות מול חברות גדולות בעלות שטח גדול.

כדי לפתור זאת, מבקש דנן מהשר להקצות מכסה לטובת מערכות של עד 50 קילו-וואט (1,000 קילו-וואט-1 מגה-וואט) למשך 3 שנים, כך שגם צרכנים קטנים יותר יוכלו ליהנות מהחיסכון.

החלפת שעון החשמל

מפעל קטן או צרכן שמעוניין להתקין פאנל סולארי על הגג, מחויב להחליף את שעון החשמל לשעון התעו"ז שמבוסס על תעריף משתנה לפי עומס המערכת והזמן. לדברי דנן, אנשים לא מעוניינים לעשות את המעבר הזה ולהתמודד עם הבירוקרטיה. "זו הסיבה שאף אחד לא עושה זאת. בדיוק בשביל הצרכנים הביתיים פרסמה בעבר הרשות לחשמל 200 מגה-וואט עם צפי להוציא עוד 200, אבל רק 20 מהם נוצלו כי מי רוצה להתעסק בהחלפת שעון החשמל שלו? אני בכל אופן לא".

ביאור תקנות מס הכנסה וארנונה

עדיין לא ידוע אם הצרכנים יצטרכו לשלם מס ארנונה על גג סולארי. באשקלון, למשל, מבקשת העירייה לגבות ארנונה על הגגות הסולאריים. "מי שמע על דבר כזה? זה לא קורה בשום מקום עולם", טוען דנן, "זה כמו לומר שצריך לשלם ארנונה על דודי שמש. צריך לצאת בקול קורא וברור שעל אנרגיה ירוקה לא לוקחים ארנונה".

שאלת המימון

"איזה בנק ירצה לקחת סיכון ולממן פאנל סולארי ולא לקבל את השקעתו בחזרה אם החברה פושטת רגל?", אומר דנן ומסביר כי זו גם הסיבה לכך שמפעלים קטנים מתקשים לקבל מימון מהבנקים.

כדי שהצרכנים הישראלים יוכלו ליהנות מייצור חשמל בבית, יש, לדברי דנן, לשנות את כל הנושאים הללו. הממשלה קבעה יעד לפיו עד סוף השנה ישראל תייצר 5% מהחשמל שלה באמצעות אנרגיה ירוקה, אך נכון להיום מדובר בפחות מ-2%.

"אם צרכנים ביתיים ומפעלים קטנים יוכלו להתקין פאנלים סולאריים ולייצר את החשמל בעצמם, הדבר יטיב עם מעמד הביניים, יוסיף להם הכנסה קטנה נוספת, לא יפגע באינטרסים של חברת החשמל ויועיל בהוזלת העלויות". בנוסף, טוען דנן, "זה יחליש את התעצמות כוחם של המונופולים הגדולים גם בתחום האנרגיה הסולארית. מדובר במצב של win-win", טוען דנן במכתבו לשר.

20 מגה-וואט נוספים למאות גגות קטנים

רק אתמול (ג') הודיעה רשות החשמל בראשות עו"ד אורית פרקש הכהן, כי תאפשר מכסה של 20 מגה-וואט נוספים לטובת מאות גגות קטנים. מכסה זו תחולק למתקנים עסקיים עד הספק של 50 קילו-וואט, עד סוף השנה הנוכחית. כמו כן קבעה הרשות, כי התעריף שאותו תשלם חברת החשמל עבור החשמל שיזינו המפעלים לרשת החשמל יעמוד על 47 אג' ליחידת חשמל (קוט"ש). לשם השוואה, הצרכנים הביתיים משלמים על יחידת חשמל זהה 31 אג', ועוד 32 אג' על ההובלה.

על פי הודעת הרשות, עלות זו משקפת את סך עלויות הייצור של מתקין הפאנל הסולארי, וכוללת עלויות הקמה, תפעול ומימון, תוך הבטחת תשואה נאותה ליזם.

לפי חישובי הרשות, התשואה צפויה לעמוד על 10% (לאחר מס). ומה בנוגע לבתים פרטיים? טרם פורסם דבר בנושא

כמה עולה להתקין מערכת סולארית ביתית
 כמה עולה להתקין מערכת סולארית ביתית

כמה מתוך החשמל הסולארי מיוצר באמצעות גגות
 כמה מתוך החשמל הסולארי מיוצר באמצעות גגות