מנכ"ל אשדר: "מאוגוסט אנשים חזרו לרכוש דירות"

ארנון פרידמן: "חלק גדול מהציבור מחליט לרדת מהגדר ולא לחכות לתוכנית מע"מ אפס, משום שהוא רואה שבינתיים המחירים ממשיכים לעלות"

ארנון פרידמן / צילום: איל יצהר
ארנון פרידמן / צילום: איל יצהר

תוכנית מע"מ אפס, שמקדם שר האוצר יאיר לפיד, יחד עם מבצע "צוק איתן", הובילו לירידה ניכרת במכירותיהן של חברות הבנייה בחודשים האחרונים.

דוחות אשדר לרבעון השלישי של השנה מלמדים כי החברה, המשתייכת לקבוצת אשטרום, הצליחה להתמודד עם תנאי השוק, והיא מכרה 126 דירות תמורת 159 מיליון שקל, לעומת מכירת 123 דירות ברבעון המקביל אשתקד תמורת 182 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה מכרה אשדר 335 דירות תמורת 496 מיליון שקל, לעומת מכירת 458 דירות תמורת 702 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. את הירידה במספרים של תשעת החודשים הראשונים של השנה מייחסים באשדר למכירת 45 יחידות מלונאיות בפרויקט "מגדלות" בת"א אשתקד, תמורת 73 מיליון שקל, ולמכירת קרקעות תמורת 107 מיליון שקל.

ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר, אמר היום כי "חלק גדול מהציבור מחליט לרדת מהגדר, ולא לחכות לתוכנית מע"מ אפס, משום שהוא רואה שבינתיים המחירים ממשיכים לעלות, ואין ישועה מכיוון הממשלה. גם עם תוכנית מחיר מטרה שהממשלה יצאה בה לאחרונה, לא ברור לאן היא מכוונת".

פרידמן אומר, כי "ברבעון השני של השנה הייתה פגיעה בפעילות, כי אנשים נכנסו לעמדת המתנה, ובמבצע "צוק איתן" גם הייתה ירידה בפעילות. אבל אנחנו רואים שמאז חודש אוגוסט אנשים חזרו לרכוש דירות, ולמיטב ידיעתי, היקף הרכישות מאז הוא טוב גם אצל שחקנים אחרים בענף".

בשורה התחתונה סיכמה אשדר את הרבעון השלישי עם יציבות ברווח הנקי, שעמד על 26 מיליון שקל, אולם בתשעת החודשים הראשונים של השנה רווחיה נחלשו ב-54% ל-28 מיליון שקל.

הכנסות הרבעון השלישי של אשדר עלו ב-12% ל-221 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי שלה נחתך ב-41% ל-38 מיליון שקל, והשפיע לשלילה גם על הרווח התפעולי - מגמה המיוחסת לרווח חד-פעמי שנרשם אשתקד מרכישת חלקו של שותף בפרויקט מגורים בחיפה ולשינוי בתמהיל הדירות שנמכרו.

למרות זאת, עלייה בהכנסות המימון - בעיקר בזכות רישום הכנסות ריבית והפרשי הצמדה של 12 מיליון שקל בגין חוב שותף לשעבר בפרויקט חוף הצוק בתל אביב איזנו את השורה התחתונה.