מיני מבחן דרכים: מרצדס GLA 200 - צ'ק עם קרוס

הקרוס אובר "העממי" של מרצדס מצליח למצוא קהל חדש מבלי להפחיד את הישן

לפני עשר שנים נמכרו בישראל כ-760 רכבי מרצדס פרטיים. את 2014 יסיים המותג עם קרוב ל-2,000 מסירות. לזינוק הזה אפשר למצוא סיבות סוציולוגיות, כמו ירידה בעכבות החברתיות של בעלי הכסף בישראל, אבל הוא נובע בעיקר מאחד המהלכים העסקיים החשובים ביותר שבוצעו בעשור האחרון בתעשיית הרכב העולמית. יצרני רכבי היוקרה הגרמנים החליטו לעבור מאסטרטגיה של "מעט ויקר" ל"הרבה ונגיש", ולהפוך מיצרני בוטיק ליצרני פרימיום במאסות. האסטרטגיה הזו אמנם מניבה להם כיום רווחי עתק, אבל האם המשמעות היא דילול המותג בטווח הארוך?

המרצדס GLA200 היא בהחלט מקרה מבחן מעניין. ב-250 אלף שקל (לפני הנחות ומבצעים) - כלומר במחיר של SUV יפני/קוריאני טיפוסי - אפשר לשים כיום בחניה רכב קרוס-אובר חדש, מדוגם ומאובזר היטב, שנושא בחרטומו את סמל הכוכב המשולש המפורסם. מי שרוצה לקבל ברחוב את אפקט מרצדס, שטיפוסי למכוניות שמחירן כפול, יקבל אותו במנות גדושות.

העיצוב ספורטיבי-אלגנטי, עם גלגלים גדולים, גג נמוך יחסית, רוחב מכובד ומרווח גחון בולט, והוא קולע הן לטעמם של פנסיונרים מרופדים והן לטעמם של בני דור הוואטסאפ, שצבאו עליה עם סמארטפונים שלופים וציפו שיגיח ממנה איזה פליט ריאליטי או ידוען. סליחה, סלב.

גם תא הנוסעים משמר את אפקט "הכסף הגדול". הדיפונים איכותיים למראה ולמגע, ריפוד העור הבהיר נראה יקר ועשיר, ולוח המחוונים עתיר בפריטי היי-טק עדכניים. מרווח הראש אינו נדיב כפי שאפשר לצפות מקרוס-אובר וגם תא המטען מוגבל, אבל מרווח הרגליים והכתפיים מלפנים ומאחור נדיב, והספסל האחורי מאכלס שני מבוגרים בגודל מלא.

דגם המבחן שלו, בתצורת ה-GLA200 הבסיסית, מצויד ביחידת ההנעה של ה-A קלאס: מנוע 1.6 ליטר טורבו שמייצר 156 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות. הוא מסתפק בהנעה קדמית, אבל לטעמנו זה דווקא יתרון בזכות משקל של פחות מ-1.3 טון. התוצאה היא ביצועים זריזים, אם כי 8.8 שניות מאפס ל-100 קמ"ש לא ירגשו אף חובב GTI.

אבל הדחף בעליות מכובד, התיבה מורידה הילוכים בזריזות ומשייטת בנינוחות במהירויות, וצריכת דלק מוצהרת של מעל 17 קילומטר לליטר היא מרשימה. על הכביש זו מכונית נעימה יותר מאחותה, ה-A קלאס, שעליה היא מבוססת.

מפסק הגלגלים הרחב מחדד את התנהגות הכביש, ההגה חד ומדויק וגם הגלגלים הגדולים תורמים לתחושה של נהיגה בהאצ'בק ספורטיבית מלוטשת, ולא בקרוס-אובר אופנתי. המתלים סלחניים יותר למהמורות, אם כי הנסיעה רחוקה מלהיות רכה.

בשורה התחתונה המותג לא עבר דילול. ה-GLA מצליח לפנות ללקוחות של כסף חדש מבלי להבהיל את לקוחות הכסף הישן, ותוך כדי כך הוא ללא ספק ייצר למרצדס הרבה מאוד כסף - מכל הסוגים.