מיליון שקל גויסו בערב הגאלה של מוזיאון ת"א לאמנות

שבוע התכנסות חבר הנאמנים של מוזיאון ת"א מעלה למרכז הבמה את הקשר ההכרחי בין אמנות לכסף, שלא אוהבים לדבר עליו ■ המוזיאון מסיים את השנה בגירעון תזרימי של 5 מיליון שקל, בעקבות מבצע "צוק איתן"

האמן אורי גרשט אינו מרבה לאחוז במכחול. להיפך. גרשט, שירצה הערב (ה') על עבודתו במוזיאון תל-אביב לאמנות, ויפתח את הסדרה החדשה של מפגשי אמן עם הקהל במוזיאון, עוסק בצילום ובווידאו-ארט. ובכל זאת, יש יופי מיוחד בהחלטה להעניק לו את פרס הקרן ע"ש הציירת נתה דושניצקי-קפלן, המיועד במקור למחקר ותערוכה של צייר ישראלי.

גרשט היה בין מקבלי הפרסים בשבוע חגיגי שבו התכנס חבר הנאמנים של המוזיאון, ובמרכזו עמדו שני גיבורים, שלא אוהבים להתחכך זה בזה בדרך-כלל: אמנות והכסף הנדרש כדי לכלכלה.

היופי טמון בכך שהגדרות הפרס מתעדכנות ונעות קדימה עם הזמן, ואינן נותרות קפואות במסגרות שכבר אינן מתאימות לאופן עשיית האמנות בזמננו. בניגוד למערכות בירוקרטיות סבוכות (כמו חוק הארנונה למשל), אשר מתקשות לעכל את השינויים באופן עבודתם של אמנים, נראה שהמוזיאון מנסה לשמור על עירנות ולמצוא דרך להכיל את שלל ביטויי האמנויות במציאות משתנה.

כזו היא למשל עבודתו של האמן האמריקני טום פרידמן (שעליה נכתב כאן השבוע), שנחשפה לקהל ידידי המוזיאון בערב הגאלה - שבו גויסו כמיליון שקל לתמיכה בתערוכות. וכזה הוא גם אופי עבודתו של גרשט ה"בוחן את גבולות הצילום ומאתגר את מגבלותיו הטכנולוגיות. מוטיב מרכזי בעבודתו הוא השילוב בין חורבן לאסתטיקה: הרס לצד יופי ולבלוב, או הרס עוצר נשימה", כפי שכתבו עליו שופטי הפרס.

גרשט מקיים דיאלוג עם ציור קלאסי בעבודתו. נקודת המוצא של סדרת עבודותיו החדשה היא 3 ציורים של זרי פרחים של יאן ברויגל האב, מתחילת המאה ה-17. גרשט ראה אותם במוזיאון לאמנות היסטורית בווינה, ומיד נמשך לניגוד שבין התחושה ההיפר-ריאליסטית שהם יוצרים לכך שמדובר במציאות בלתי אפשרית.

דרושה עין חדה של אמן כדי להבחין שאלה פרחים מכל עונות השנה, והציור יוצר רגע אוטופי שבו יש פריחה אינסופית. גרשט מתעד בצילום ובווידיאו זרי פרחים שפוצץ עד שהפכו לאבק, כמו זיקוקי דינור. בהמשך, יצר חדר-מראות, שבפיצוצן (המוסרט בווידאו), נוצר קליידוסקופ של צבע וצורה שגם ליוצר אין עליו שליטה. לעומתו, עבודתו של פרידמן - מובייל ענק בן 850 פריטים התלוי במפל האור שבאגף החדש במוזיאון - מציגה מראית עין של חוסר שליטה, בעוד שהכול נעשה בה בתכנון מדויק.

בערב הגאלה החגיגי, שנערך בראשון, אירחו ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי, המכהן גם כיו"ר חבר הנאמנים הבינלאומי של המוזיאון, וסוזן לנדאו, מנכ"לית ואוצרת ראשית של המוזיאון, שגרירים, אורחים ותורמים מחו"ל ובכירים במשק. את החסות לערב זה נתנו מאיה רות ואהרון פרנקל, וסכום התרומות שנאספו מצטרף לעוד מיליון שקל שהניבה פעילות אגודת הידידים החדשה של המוזיאון בישראל, בראשות עירית רפפורט.

לנדאו, המציינת בימים אלה שנתיים לעמידתה בראש המוזיאון, רושמת לזכותה גם את תואר "המוזיאון הטוב ביותר ל-2012" בדירוג המגזין העולמי TRAVEL&LEISURE ועוד ציונים לשבח בתקשורת מ"הניו יורק טיימס" ועד Trip Adviser, שהכתיר את המוזיאון כ"המקום החשוב ביתר לבקר בו בעיר".

באחרונה חתם המוזיאון הסכמי שיתוף פעולה יוקרתיים עם מוזיאונים חשובים בעולם, כמו ההרמיטאז' בסנט פטרסבורג, שבו תוצג בקיץ הבא תערוכה מקיפה של ארכיפנקו מאוסף מוזיאון תל-אביב; ומרטין גרופיוס באו בברלין, שם תיפתח בקרוב סדרת תערוכות מאוספי המוזיאון, כחלק משנת היובל ליחסים הבינלאומיים בין ישראל לגרמניה.

בין הרוחות החדשות שמנשבות במוזיאון ניתן לראות בימים אלה את סיום העבודות על חידוש גן הפסלים; סדרת תערוכות וידיאו-ארט המחדדת את החשיפה של אמנים צעירים; מופעי מחול שמוצגים בחללי המוזיאון ומתכתבים עם התערוכות; סדרות לימוד ופעילויות בלתי פורמליות עם קהל בתערוכות.

הזוכים והעמיתים

תקציב המוזיאון השנה מסתכם ב-82.7 מיליון שקל. הפגיעה בהכנסות ובכמות המבקרים שנגרמה כתוצאה ממבצע "צוק איתן" הסבה למוזיאון גירעון תזרימי של כ-5 מיליון שקל. כתוצאה ממצב המלחמה בוטלו אירועים רבים במוזיאון, ובראשם אירוע ההתרמה המרכזי הנערך כל שנה בצרפת. עיריית תל-אביב יפו הגדילה באופן משמעותי את חלקה בתקציב המוזיאון לשנת 2015.

בין זוכי הפרסים השנתיים של מוזיאון תל-אביב נמצאת האמנית הילה בן-ארי, זוכת פרס אויגן קולב לגרפיקה ישראלית, "על עבודתה הרב-תחומית, הבוחנת מערכות יחסים בין גופים ומבנים שנטענו בהקשרי המרחב שסביבם, החברתי והתרבותי. ברישומיה ובמיצבי הווידיאו שלה יצרה בן-ארי גוף עבודה עתיר מופעים ורגיש להפליא לדימויי גוף, המביעים מתח בין אחיזה מאופקת לבין פגיעו*ת שעל סף התמוטטות".

בפרס ישראכרט ומוזיאון תל-אביב לאמנות זכתה אנג'לה קליין, מראשי המדרשה לאמנות בית ברל; בפרס הפיסול על שם דן סנדל זכה האמן אורי קצנשטיין ובפרס קרן מנדל ואווה פונדיק לאמנות ישראלית זכתה טל מצליח. השבוע הוכרזו גם זוכי תואר עמיתי הכבוד של המוזיאון לשנה זו: הלן וסמי גלייטמן, מייסדי אגודת הידידים הגרמנים של המוזיאון, שהרימה תרומה מיוחדת לגלריית ההדפס והרישום ועל מחויבותם לפרויקט "דרך האמנות לשלום"; וונדי פישר, יו"ר אגודת הידידים הבריטים של המוזיאונים לאמנות בישראל; ג'קלין פרידמן - נשיאת הידידים הצרפתים של המוזיאון.

בנוסף לתורמי הכספים, העניק המוזיאון גם תואר עמית כבוד לכוריאוגרף אוהד נהרין, המנהל האמנותי של להקת בת שבע וחתן פרס ישראל למחול, כהוקרה על תרומתו הייחודית לתרבות הישראלית ולהכרה העולמית באיכותה.

מספר המבקרים במוזיאון תל אביב
 מספר המבקרים במוזיאון תל אביב

תקציב המוזיאון
 תקציב המוזיאון