לראשונה מזה 20 שנה: ירידה במכירות רשתות השיווק בבריטניה

התחרות העזה בין רשתות השיווק והירידה במחירי המזון גרמו לרשתות הבריטיות לאבד נתח שוק לטובת הרשתות הגרמניות המוזלות אלדי ולידל

רשת אלדי / צילום: רויטרס
רשת אלדי / צילום: רויטרס

מחירי המזון הנמוכים ומלחמת המחירים הרצחנית בבריטניה הפחיתו את הסכומים שהצרכנים מוציאים על מוצרי מכולת, ולראשונה מזה 20 שנה רושמים הסופרמרקטים בממלכה ירידה במכירות.

לראשונה מאז החל מעקב אחר הנתון, בשנת 1994, דיווחה חברת מחקר השווקים קנטאר וורלדפנל על ירידה במכירות מוצרי המכולת בריטניה.

"יש מלחמות מחירים מזויפות ומלחמות מחירים אמיתיות. זאת מלחמת מחירים אמיתית", אמר פרייז'ר מקוויט, מנהל הקמעונאות והתובנות הצרכניות בקנטאר וורלדפנל.

הוא הוסיף כי רשתות השיווק הגדולות "מאבדות נתח שוק בקצב מהיר מאוד. הרשתות הגדולות בבריטניה הבטיחו להוציא מיליארדי ליש"ט על הורדת מחירים, במטרה לבלום את צמיחתן של הרשתות הגרמניות הזולות אלדי ולידל".

מקוויט אמר עוד כי גם הירידה באינפלציית מחירי המזון תרמה להתכווצות.

היחלשות שוק מוצרי המכולת תעורר חששות בקרב הקמעונאיות המתכוננות לעונת הקניות של חג המולד והשנה החדשה. ב-12 השבועות שהסתיימו ב-9 בנובמבר ירדו מכירות המכולת ב-0.2% לעומת אשתקד, והסתכמו ב-24.9 מיליארד ליש"ט. כל 4 רשתות הסופרמרקטים הגדולות - טסקו, אסדה, ג'יי. סיינסבורי ו-וויליאם מוריסון - רשמו ירידה במכירות.

במקביל זינקו באותה התקופה מכירות אלדי ב-25.5% לעומת אשתקד, ומכירות לידל העפילו ב-16.8%.

עם זאת ציין מקוויט כי קצב הצמיחה של אלדי ב-12 השבועות האמורים היה הנמוך ביותר מאז מארס 2012, למרות שזה "ממש לא אסון מבחינתם". הוא ציין כי ההאטה בקצב הצמיחה נובעת מכך שמבחינה מתמטית אלדי פשוט אינה יכולה להמשיך לצמוח בקצב של 30% מדי שנה.

"הרשתות הזולות עוקבות אחר המחירים שלהם", הוסיף מקוויט. "הן מבחינות בכך שהרשתות המיינסטרימיות משנות מחירים, והן נוקטות זהירות רבה מאוד לגבי המחירים של עצמן. זה פוגע בצמיחת ההכנסות שלהן".

סטיב דרסר, מנהל חברת הייעוץ גרוסרי אינסייט, אמר כי צמיחת מכירותיהן של הרשתות הזולות בארבעת השבועות האחרונים הייתה האיטית ביותר מאז תחילת השנה הנוכחית.

למרות שביצועיהן עדיין חזקים, "מלחמות המחירים בהחלט עומדות לפגוע ברשתות הזולות. 3 שנים הן נהנו מצמיחה ללא הפרעה".

בארבעת השבועות שהסתיימו ב-9 בנובמבר הגדילה אלדי את מכירותיה ב-22.3%, ולידל ב-14.3%. זוהי האטה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שבה צמחו מכירות אלדי ב-31% ומכירות לידל ב-18.5%.

מכירות טסקו נחלשו גם הן בארבעת השבועות האחרונים, לאחר שהראו סימני התייצבות בתקופה הקודמת.

המאבק על נתח שוק גדול יותר הצית מלחמת מחירים שפירושה כי מחירו של סל קניות ממוצע של מוצרים יומיומיים, כגון חלב, לחם וירקות, נמוך כעת ב-0.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אלה חדשות רעות לקמעונאיות אך חדשות טובות לצרכנים, והדלפציה במחירים צפויה להימשך עמוק לתוך 2015.

ביום שני התפרסמו ממצאי מחקר שערך גולדמן זאקס, שלפיו 20% משטח הסופרמרקטים בבריטניה הוא שטח עודף - זאת עקב התחזקותן של אלדי ולידל, היעלמותו של המנהג לערוך קניות פעם בשבוע והגידול בעריכת קניות של מוצרי מכולת ברשת האינטרנט.