גם 5,000 זה יותר מדי

בואו ותכירו סולדיריות: הפעם באמת החזקים למען החלשים

מבחן התוצאה. עצרו את הנשימה: הכלכלן הראשי של משרד האוצר מזהיר מהעלאת שכר המינימום. כן, זה אותו משרד שהתריע כבר פעמיים בעבר שהעלאת שכר המינימום תביא לעלייה באבטלה, פעמיים שבהן הוא טעה במבחן התוצאה.

זה גם אותו משרד שהזהיר מחוק ביטוח בריאות ממלכתי (היום הוא מבקש לשמור עליו), אותו משרד שהתנגד לקו הרכבת לשדרות ואותו משרד שהתנגד, לא תאמינו, לסלילת נתיבי איילון. אפשר להמר מי יטעה גם הפעם, אבל לפחות שומרים שם על עקביות.

כוח לעובדים. אפרופו איילון: קשה לפספס את שלט החוצות, בגובה בניין, שמתנוסס השבוע מעל מחלף ההלכה בתל אביב. המקום הזה שמור בדרך כלל לבר רפאלי או לעוד פרויקט נדל"ן נוצץ, אבל הפעם הוא נרכש לטובת העלאת שכר המינימום. שלט כזה לא יכול להירכש על ידי האגודה לזכויות האזרח, לא על ידי קו לעובד וגם לא על ידי כוח לעובדים שעושים עבודת קודש אבל הם פשוט קטנים ועניים מדי.

את השלט, כמו את הפרסומות בטלוויזיה, מימנה ההסתדרות הגדולה, עם הוועדים הגדולים, אלה שאוהבים להשמיץ. וזו, גבירותיי ורבותיי, הסולידריות במיטבה, והקרדיט ליו"ר אבי ניסנקורן. החזקים למען החלשים. מי שמבקש להחליש את ההסתדרות לא באמת פועל רק נגד החזקים שיודעים לדאוג לעצמם בלי קמפיינים ויחסי ציבור, אלא גם ואולי בעיקר נגד החלשים שיופקרו לשוק עבודה שמנציח פערים ועוני.

אחד שיודע. צביקה אורן, יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, מתנגד לשכר מינימום של 5,300 שקל בחודש. מה זה מתנגד? "גם 5,000 שקל בחודש שכר מינימום זה יותר מדי", הוא הבהיר השבוע. אורן גר ברמת אביב ג'. את הדרך אל המפעל שלו בדימונה הוא נהג לעשות באלפא רומיאו 166 (6 הילוכים ידניים, תענוג), עד שהחליף אותה בוולבו. מה שנקרא: סולידי. כשאחד כמו אורן אומר שזה יותר מדי, הוא הרי יודע על מה הוא מדבר.

דואגים לחולים. עשרות רופאים בכירים ובעלי קליניקות התכנסו אמש (ד') כדי למחות נגד פרק הבריאות בחוק ההסדרים, שמבקש לבלום את הגידול בהיקף הפעילות הכירורגית הפרטית בישראל. הם שכרו לצורך העניין את יועץ התקשורת רונן צור, שידע למתג את הכינוס הזה תחת הכותרת "רופאים למען הצלת מערכת הבריאות", וגם: "צו 8 להצלת החולים".

כי להגיד משהו בסגנון "בתוך חמש שנים צמחה הפעילות הפרטית ב-64% לעומת 4% בלבד במערכת הציבורית ואנחנו נורא לא רוצים שהחגיגה הזאת תיפסק", זה פשוט משפט ארוך מדי. היה חייב לקצר. בכלל, המוטיב החוזר בדף המסרים של הרופאים הוא דאגתם לרפואה הציבורית, שכן פגיעה ברפואה הפרטית תאריך את התורים בבתיה"ח הציבוריים. איפה נערך הכנס? בבית החולים הממשלתי זיו בצפת. לא, לא באמת: ברחוב שלונסקי, ניאות אפקה, תל אביב.

חמורו של משיח. כמה אבסורד היה לשמוע השבוע פוליטיקאים מהימין דורשים לשלול את תעודות הזהות הכחולות לתושבי מזרח ירושלים שנחשדים בפעילות עוינת. מי העניק להם תעודות כחולות אם לא אתם, שהפכתם כפר פלסטיני כמו ג'בל מוכבר ל"שכונה" בארץ ישראל השלמה? השנאה וההרג הם לא רק מעשה הסתה, בניגוד לרטוריקה של נתניהו, אלא גם מעשה הכחשה, משיחיות וסרבנות שלום. על כך חתומים כל מי שעדיין שותפים לממשלה הזו, מהאגף הפירומני של נפתלי בנט וישראל כ"ץ ועד האגף של לבני ולפיד, המיופייפים והליברליים עד שזה מגיע לדבק שמרוח להם על הכיסא.

שפיות זמנית. רק בישראל אפשר לעבור בטבעיות מאייטם על טבח בבית כנסת לאייטם על מחיר מופרז של כוס קולה. הצורך במעט שפיות גובר כנראה על הכול, ובאותה נשימה מחדד עד כמה אנחנו לא שפויים בפיסת האדמה הזו שלנו.

Shai-n@globes.co.il