כיסא אחד שספ בלאטר יאלץ להיפרד ממנו

הנשיא בן ה-78 של פיפ"א כנראה ייבחר לקדנציה נוספת, אבל עקב הגבלת הגילאים של הוועד האולימפי הבינלאומי - יצטרך לוותר ב-2016 על חברותו בוועד

ספ בלאטר, פיפ"א / צלם: רויטרס
ספ בלאטר, פיפ"א / צלם: רויטרס

אם לא יקרו הפתעות יוצאות דופן, ספ בלאטר בן ה-78, הנשיא של פיפ"א מאז 1998, ייבחר לקדנציה נוספת וחמישית ברציפות בתפקיד ,לאחר הבחירות לראשות ארגון הכדורגל העולמי, שייערכו במאי הקרוב בציריך, שווייץ. אבל על כיסא יוקרתי אחר שהוא יושב עליו, הוא יאלץ לוותר בוודאות: חברותו בוועד האולימפי הבינלאומי (IOC). כך מפרסם אתר InsideTheGames.biz.

השווייצרי משמש כנציג הבכיר של ענף הכדורגל ב-IOC מאז 1999, פוזיציה אותה קיבל זמן קצר לאחר ההשתלטות שלו על ראשות פיפ"א. אך על-פי תקנות הוועד האולימפי - גיל המקסימום בו ראשי התאחדויות ספורט זוכים להארכת הכהונה שלהם ב-IOC הוא 80, כך שבלאטר יצטרך לזוז הצידה בשנת 2016.

למרות שבתקופה האחרונה הגיעה לשולחן ה-IOC המלצה להאריך אוטומטית, גם אחרי גיל 80, את הכהונה של חברים המשמשים כראשי התאחדויות ספורט עולמיות, כמו בלאטר - הרי שנשיא הוועד, תומאס באך הגרמני, סירב לקדם את היוזמה הזאת.

על-פי העיתון האנגלי "אינדיפנדנט", בלאטר "זועם" על אובדן העמדה היוקרתית והמשפיעה בוועד האולימפי הבינלאומי. במהלך אולימפיאדת החורף האחרונה בסוצ'י, לאחר שהוזהר שכל הנראה הוא יאלץ לפרוש מה-IOC, הוא טען כי "מדובר על אקט של אפליה". לטענתו, חברי הוועד צריכים להיבחר אך ורק בהליך של בחירות דמוקרטיות.

בתקופתו של בלאטר מתמודדת פיפ"א עם טענות רבות לשחיתות, האחרונות שבהן סביב הליך בחירת מארחות המונדיאלים ב-2018 (רוסיה) ו-2022 (קטאר). בצד היותר חיובי - במהלך תקופתו כנשיא, גדלו הכנסותיה של פיפ"א מהמונדיאל בכ-1,250%, עד לכדי כ-3.33 מיליארד אירו שרשם הטורניר שנערך הקיץ בברזיל.