זה מה שחושב השופט רובינשטיין על בידוק ערבים בנתב"ג

שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין בדיון בעתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח: "גם כשראש הממשלה מגיע לאיזה מקום, כולם נבדקים"

אליקים רובינשטיין / צלם: איל יצהר
אליקים רובינשטיין / צלם: איל יצהר

"אתם שמים אצבע על נושא כאוב אבל איך עושים את זה בצורה נכונה? גם כשראש הממשלה מגיע לאיזה מקום, כולם נבדקים. ביום שישי זה קראתי מאמר של עו"ד יהודי על בידוק שעשו לו כי הוא היה בקפה סמוך לביתו של רוה"מ ופתחו לו את כל המזוודות. מי שקורא את זה נראה כאילו הבידוק מעל ומעבר" - כך אמר היום (א') שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין בדיון בעתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח נגד רשות שדות התעופה, השב"כ ומשרד התחבורה שבה דורשת האגודה לבצע בשדה התעופה בן גוריון בדיקות ביטחוניות שוויוניות ושאינן מפלות ערבים.

העתירה הוגשה לפני מספר שנים ולדברי המדינה מאז הגשתה נעשו שינויים משמעותיים והקלות רבות באופן הבידוק. זאת, בין היתר, בזכות הטכנולוגיה במערך הבידוק. ואולם, לדברי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, המדינה לא השכילה לתת פתרונות למשפר בעיות מהותיות.

"לא הסירו את האלמנט של הפתיחה והחיפוש הידני", אמר יקיר שציין כי החיפוש נעשה אומנם שלא בפומבי והדבר מפחית את הפגיעה בכבודו של הנבדק "אבל היא לא מפחיתה את התחושה של הערבי שבתוך מזוודתו היה פתק שהמזוודה עברה חיפוש". יקיר סיפר כי כשנסע באביב 2012 עם חבר דרוזי הוא עבר חוויה שלא קרתה לו קודם. "הגענו לתור ואיש הביטחון ראה בדרכון את שמו של חברי שהבהיר שהוא דרוזי ושאל אם הוא שירת בצבא. לכן, עברנו בידוק יחסית קל".

יקיר ציין כי "כל שאנו אומרים זה שברגע שערבי מגיע (לנתב"ג) זה מדליק נורה אדומה ואז בודקים נתונים נוספים כמו משלח יד ומעמד משפחתי וזה לא קורה לאזרח יהודי".

לגישת המדינה, האבחנה בין ערבים ליהודים שמתרחשת בבידוק בנתב"ג היא אבחנה מותרת וגם אם יש פגיעה בשוויון האזרחים הערבים, הרי שהדבר נעשה לתכלית ראויה של צרכי ביטחון ותוך שהפגיעה היא המינימלית האפשרית והיא עומדת בתנאי פסקת ההגבלה שבחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

"אנו רואים משנת 2010 ירידה בתלונות שקיימות סביב הנושא הזה והמגמה הזו מתחזקת. אנו מסתכלים מכאן וקדימה, עקב ההצהרה שלנו שככל שטכנולוגיה תזמן הזדמנויות לשיפורים נוספים אנו שואפים להגיע לשם. מתוך מחשבה זו ולאור השינוי שחל מאז העתירה הוגשה, יהיה נכון למחוק את העתירה הנוכחית, לתת לשינוי שנמצא היום להתבסס, ולאחר תקופת זמן שגם חבלי הלידה שקיימים יפחתו אז יינתן יהיה לחזור ולבדוק", אמרה נציגת המדינה, עו"ד חני אופק, בדיון היום.