תמונה שצייר אדולף היטלר ב-1914 נמכרה ב-130 אלף אירו

הקונה הוא אדם פרטי מהמזרח התיכון ■ הציור, שכותרתו "משרד מרשם האוכלוסין ובניין העירייה הישן של מינכן", נמנה עם כ-2,000 תמונות שצייר היטלר בשנים 1905-1920

התמונה שהיטלר צייר/ צילום: רויטרס
התמונה שהיטלר צייר/ צילום: רויטרס

תמונה בצבעי מים שצייר אדולף היטלר ב-1914 נמכרה אתמול (שבת), ב-130 אלף אירו (161 אלף דולר), במכירה פומבית בבית המכירות הפומביות ווידלר, בנירנברג שבגרמניה, לדברי בית המכירות הפומביות.

הקונה הוא אדם פרטי מהמזרח התיכון שהשתתף אישית במכירה, לדברי קתרין וויידלר, העומדת בראש בית המכירות. היא הוסיפה כי התקבלו גילויי עניין גם מאסיה ומאמריקה.

הציור, שכותרתו "משרד מרשם האוכלוסין ובניין העירייה הישן של מינכן", נמנה עם כ-2,000 תמונות שצייר היטלר בשנים 1905-1920, כאשר היה אמן צעיר שהתקשה לפלס את דרכו.

בתשובה לשאלה שהוצגה לפני המכירה הפומבית - האם יהיה זה חסר טעם להציע למכירה פומבית את עבודותיו של הרודן הנאצי, שסגולותיהן האמנותיות נחשבות לזעומות? - השיבה ווידלר כי את התלונות יש להפנות למוכרות: שתי אחיות גרמניות בשנות ה-70 שלהן.

וויידלר אמרה כי המוכרות החליטו לתרום כ-10% מתקבולי המכירה לארגון צדקה שמסייע לילדים נכים.

בשנים 1933-1938, ערכה המפלגה הנאצית שלל עצרות בנירנברג. בספרו האוטוביוגרפי, "מאבקי" (Mein Kampf), סיפר היטלר כי בצעירותו נופצו תקוותיו להפוך לאמן כתוצאה מדחיות חוזרות ונשנות מצדה של האקדמיה לאמנויות יפות בווינה.

חמישה ציורים אחרים של היטלר הניבו במכירות פומביות סכומים שנעו בין 5,000 אירו ל-80 אלף אירו.

וויידלר אמרה כי שטר המכר המקורי בכתב יד מתאריך 25 בספטמבר 1916 מצורף לתמונה, והוא בבחינת תוספת נדירה לאחת מיצירות האמנות של היטלר. לדבריה, מסבירה עובדה זו את המחיר הגבוה יחסית ששולם תמורת התמונה.

אך שטר מכר זה מעורר ספקות בקרב המבקרים לגבי מקורה של התמונה. המבקרים מזכירים כי הנוכל קונרד קוג'או השתמש באישורי מקוריות כדי להוליך שולל היסטוריונים כאשר שיווק ב-1983 את "יומני היטלר", שהתגלו כמזויפים.