למכירה: 40 דונם בתחנה המרכזית הישנה בתל-אביב

בעלי הקרקע, ביניהם עיריית תל אביב וחברת דן, יפרסמו בקרוב מכרז למכירת הקרקע, שתכנונה נמצא בחיתוליו ■ מתכנן המתחם דני קייזר: "העיר מלאה במקומות שהיו מוזנחים והיום מבוקשים מאוד"

המגרש באזור התחנה המרכזית / צילום: רוני שיצר
המגרש באזור התחנה המרכזית / צילום: רוני שיצר

האם מתחם התחנה המרכזית הישנה בתל אביב יצליח לשנות את אופיו? בעלי הזכויות במתחם נערכים לפרסום מכרז למכירת הקרקע, הכוללת 5 חלקות ובסך הכל 40 דונם הממוקמים בין הרחובות מנחם בגין, שביל עכו הגליל, הגדוד העברי ושדרות הר ציון. כיום במרבית המתחם פועלים חניונים, דוכני ירקות ובגדים, וכן בקרקע מצויים גם מספר בניינים נטושים.

בקרקע מחזיקים כ-30 בעלים פרטיים וקבוצות, ביניהם עיריית תל אביב, קבוצת לוינשטיין, חברת דן, חברת באור השקעות, יורשי משה שפיר, עו"ד נחמיה צוריאל ואחיו עזרא ליפמן. לאחר שבמשך שנים הבעלים לא הצליחו להגיע להסכמות בדבר פיתוח המתחם, מינתה נשיאת בתי משפט השלום מחוז מרכז, השופטת דפנה בלטמן-קרדאי בשנת 2011 את עו"ד מוטי גלוסקה ככונס נכסים, לצורך פירוק השיתוף בדרך של מכירת הקרקע.

בשנים האחרונות, בוצע פינוי החניונים מפולשים ונערך סקר מחזיקים בשיתוף עיריית תל אביב המגדיר את זכויות הבעלים במתחם. כמו כן, בעירייה החלו בקידום תוכנית בנין עיר חדשה למתחם, במטרה למכור את הקרקע לאחר אישורה של התוכנית. אלא שבתחילת החודש, הורה בית משפט השלום בראשון לציון על פירסום מכרז למכירת הקרקע עד סוף פברואר 2015. כלומר, זכויות הבנייה המותרות לבנייה על הקרקע אינן וודאיות בשלב זה.

יחד עם זאת, לדברי האדריכל דני קייזר, לשעבר מהנדס עיריית תל אביב, המתכנן את המתחם כעת עבור הוועדה המקומית, לפי תכנית המתאר החדשה של תל אביב, שהופקדה לאחרונה להתנגדויות הציבור בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ניתן לומר כי המתחם מיועד לכלול שטחי מגורים, משרדים ומסחר. וכי על פי התכנית, מוצעות זכויות בניה של עד 1,280% משטח הקרקע.

על פי תנאי המכרז, ניתן יהיה לרכוש חלקים מהמתחם, אך תינתן עדיפות לרכישת המתחם כולו. המכרז צפוי להתפרסם ב-1 במארס 2015 והמועד להגשת הצעות יקבע עד ל-30 באפריל 2015. בית המשפט הורה כי במקביל לפרסום המכרז, תונח בפניו חוות דעת שמאית עדכנית שתעריך את שווי המתחם.

על פי הערכות, עד תחילת 2015 תוצג בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תוכנית בנין עיר חדשה למתחם, כאשר במקביל עיריית תל אביב פועלת להקצאת שטחים באזור רציפי האוטובוסים הישנים, הנמצא בבעלותה, אשר ישמשו למוסדות תרבות ובשלב הראשון צפויה לקום באזור המכללה לאומנות "מנשר", ובהמשך צפויה להקים את ביתה במקום להקת המחול "בת שבע".

קייזר התייחס גם לבעיה המאפיינת את המתחם וסביבתו, שמקורה בעשרות אלפי הפליטים מסודן ואריתריאה השוהים במקום. "כל מתחם התחנה המרכזית הישנה הוא מן חור שחור בתוך העיר", אומר קייזר, "אך כשמסתכלים על הסביבה מבינים שאין סיבה שכך זה ימשיך להיות. העיר מלאה במקומות שהיו מוזנחים והיום הם מקומות מבוקשים מאוד. אני מאמין שכך זה יהיה גם כאן, כאשר המתחם המדובר הוא במרחק של חמש-שש דקות הליכה משדרות רוטשילד".

קייזר הוסיף כי "האזור מיועד להפוך למרכז עסקים מטרופולוני ראשי, הקו הירוק של הרכבת הקלה צפוי לעבור בלב השטח ולהפוך את המקום לנגיש".