תוכנית חדשה לבניית 21 אלף דירות בראשון לציון

היום נחתם הסכם גג עם עיריית ראשל"צ, ובמקביל תקודם תוכנית בינוי-פינוי-בינוי בשכונת רמת אליהו בעיר שתכלול עוד כ-5,000 יחידות דיור

חתימת הסכם הגג עם עיריית ראשון לציון / צילום: אבי קקון
חתימת הסכם הגג עם עיריית ראשון לציון / צילום: אבי קקון

לאחר ארבעה הסכמי גג שנחתמו בשנה החולפת הכריזו היום (ב') משרד האוצר, משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל על חתימת הסכם גג חמישי במספר עם עיריית ראשון לציון. במסגרת הסכם הגג תקודם בניית 17,400 יחידות דיור בחלקים שונים של העיר ו-670 אלף מ"ר לתעסוקה, כאשר כ-7,500 יח"ד וכ-370 אלף מ"ר לתעסוקה מתוכננים על שטח בסיס צריפין שעתיד להתפנות.

על פי תוכנית השיווק של רמ"י מכרזים ראשונים אמורים להתפרסם כבר בשבועות הקרובים ושיווק יחידות הדיור החדשות כולן עתיד להתבצע עד סוף 2017.

במקביל הכריזו השרים, מנהל רמ"י וראש עיריית ראשון לציון כי המדינה תקדם פרויקט פינוי-בינוי בשכונת רמת אליהו בעיר שיכלול פינוי של כ-2,600 יחידות דיור קיימות בבנייני רכבת ישנים ובניית למעלה מ-5,000 יחידות דיור במקומן. בעירייה גם מתכננים לקדם חיזוק מבני מגורים בשכונה זו במסגרת תמ"א 38 שיוכלו להוסיף עוד כ-450 דירות חדשות. בסך הכל מדובר בתוכניות להיצע עתידי של יחידות דיור בעיר בהיקף של כ-21 אלף יחידות דיור. הסכם הגג מגלם היקף השקעה התשתיות של כ-1.35 מיליארד שקל, רובו במימון המדינה. מכיוון שכ-20% מהשטחים אליהם מתייחסים ההסכמים הם קרקע פרטית, מתכננת העירייה לגבות אגרות והיטלים מבעלי הקרקע כדי לממן שידרוג התשתיות גם בשטחים אלו.

"מי שלא מבין שהטקסים הללו מגלמים ומייצרים דיור לא מבין איפה הוא נמצא. משהו אחר קורה כאן, הממשלה הזו משקיעה מיליארדים רבים בפיתרון מצוקת הדיור. אנחנו נמצאים בתקופה של חירום בדיור וכך אנחנו מתייחסים לנושא. 55 אלף יחידות דיור עד כה מגולמות בהסכמי הגג שנחתמו. נגיע גם להרצליה ובאר שבע ולערים נוספות. הסכמי הגג ושאר התוכניות יובילו לירידת מחירים בשנת 2015 ועוד יותר ב-2016. נגיע למצב שלא יהיה צורך ביותר ממאה משכורות לרכישת דירה בישראל", כך אמר שר הבינוי, אורי אריאל, בטקס חתימת הסכם הגג.

"אנחנו לא רואים בקרקע את הבנק של מדינת ישראל, זה הפיתרון לכלל אזרחי המדינה. אין אפליה בין אף אחד לאף אחד. התוכניות שלנו מכונות למי שגר בנצרת כמו למי שגר בנצרת עילית", המשיך אריאל. "שתי התוכניות שלנו, מחיר מטרה ומע"מ אפס, משולבות יחד, הן תוכניות גישור עד שנגיע לשיווקים המשמעותיים יותר. כי הפתרון הוא רק בשיווקים ובכל שנה אנחנו עולים בכ-10% בהיקף השיווקים. את האוברדרפט שנוצר אי אפשר לסגור בשנה אחת, אלא רק בהדרגה.

"המחירים עולים ולכן אין לנו זמן. אריק שרון היה זה שבנה לראשונה את מודל הסכם הגג וזה קרה בראשון לציון. עכשיו אנחנו חוזרים לאותו המודל ולאותה העיר ויהיו 100 אלף יחידות דיור כאלו בכל הארץ. היו כאלו שגיחכו על המספרים, והם צדקו כי יהיו בסוף 150 אלף יחידות דיור כאלו. כל ראש עיר מבין את היתרון והם רוצים להצטרף להסכמי הגג. נוכל להוציא היתרי בנייה מהירים ולהגדיל את היקף התחלות הבנייה".

עוד הוסיף השר אריאל כי הוא מקדם חקיקה של חוק יסוד חדש - חוק יסוד לדיור: "פניתי לשרת המשפטים לחוקק חוק יסוד בדיור. זה בסיסי שלכל אזרח תהיה קורת גג וזה באחריות המדינה. אני מקווה שנביא את זה לאישור בחודשים הקרובים".

שר האוצר יאיר לפיד אמר כי "לא מדובר רק בהסכמי גג אלא בעיר חדשה. גם הסכמי הגג וגם פרויקט של בינוי-פינוי-בינוי. המבצע האדיר הזה מתבצע בזכות שיתופי פעולה בין כל הגורמים. כדי לצאת ממשבר הדיור חייבים לבנות וזה מה שאנחנו עושים. במקביל, תוכנית השכירות מתקדמת וקידמנו תזכיר חוק לשכירות הוגנת שישנה את השוק. אנחנו לא מחפשים כסף על חשבון הזוגות הצעירים אלא משקיעים כסף כדי לעזור להם".

בנצי ליברמן בפנייה לממשלת ישראל לאשר את תוכנית מע"מ אפס: "אני מבקש מממשלת ישראל לסיים את מע"מ אפס. המצב הנוכחי בלתי אפשרי, וזה מזיק לענף הבנייה. חובתה של מדינת ישראל לייצר מחיר אפשרי לזוגות הצעירים. גם אם נוריד 20% במחיר, לא בטוח שזוגות צעירים יוכלו לעמוד במחירים הללו. אנחנו רוצים שבמקומות כמו קרית גת, קרית ביאליק ועוד יהיו דירות ב-750 אלף שקל, יחד עם תוכנית מחיר מטרה ומע"מ אפס. עשרות אלפי יחידות דיור שכבר נמצאות בשוק. צעירי ישראל יכולים לבנות על זה. המשבר דורש מאיתנו לשים את כל הדברים האחרים בצד כדי לייצר יציבות לשוק הנדל"ן. לכן חייבים להעביר את מע"מ אפס ולהתחיל את המחיר מטרה כמה שיותר מהר".

ראש עיריית ראשון לציון דב צור אמר: "העיר מתגייסת ונרתמת למאבק הלאומי לאספקת יחידות דיור ולהורדת המחירים. גם בעוד חצי שנה הלאום שלנו יהיה אותו לאום וגם האוייבים אותם אויבים. אבל צריך את הכח לעמוד יחד והמשבר הגדול בפני החברה הישראלית הוא משבר הדיור. צריך לסיים את הסכמי הגג והחוקים שיאפשרו יצירת מערכת שתאפשר לצעירי ישראל לרכוש דירה בסכום ראוי. זה הדבר החשוב ביותר. אנחנו לא ביקשנו לגדול בהיקפים כאלו ונשלם על זה מחירים. המהלך הזה נכון למשק ולצעירים בכלל ולצעירי ראשון לציון. תוך מספר שנים נהפוך להיות העיר השלישית בגודלה בישראל והמטרה היא לגדול נכון. בשביל זה צריך גם מנופים כלכליים שיהיה לאנשים גם איפה לעבוד.

"לא נתפשר ולא התפשרנו המסגרת הסכם הגג על הפיתוח במזרח העיר, הקפדנו שבתוכניות של הסכם הגג יהיה דיור בר השגה, כמות גדולה של דירות קטנות וניתן מענה למשפחות צעירות. גם תשתיות התחבורה הציבורית יפותחו במקביל וזה חלק מהסכמי הגג. העיר חותמת על שני הסכמים, אחד הסכם הגג והשני הסכם יחודי של פינוי-בינוי ברמת אליהו, כ-2,600 יחידות דיור שיפונו ולא היה לזה שום תקדים. המדינה כאן הסכימה לוותר על ההכנסות מהקרקע והקרקעות ימכרו ב-16.5% משווין וזה מה שיאפשר את הפרויקט. במקביל, יוגדלו גם שטחי התעסוקה ואני מקווה שהחברות הגדולות במשק יבינו את הפוטנציאל".

את עיריית ראשון לציון בחתימת הסכם הגג ליוו עורכי הדין אחיקם שוסטר ואייל קוצ'ינסקי ממשרד אברהם בר ושות'. המשא ומתן לגייבוש הסכמי הגג ארך כחצי שנה.