הולנד: כביש חכם שמטעין מכוניות חשמליות וזוהר בחושך

הוא אינטראקטיבי ומשנה את צבעו במקרה של מפגעים שונים בכביש, זוהר בחושך ומטעין סוללות של מכוניות חשמליות ■ הכירו את "הכביש החכם" החדש שכבר נסלל

תכירו: כביש חכם. כביש מספר N329 בהולנד עושה שימוש בטכנולוגיות שאמורות לשפר את רמת הנראות והבטיחות של הנהגים והמכוניות.

הניסוי כולל שוליים הצבועים בצבע מיוחד שסופג במהלך היום את אור השמש ויכול לזהור בלילה עד 10 שעות. בצד האינטרקטיבי כולל הכביש סימני צבע שמוצגים בסיטואציות שונות ובאות לתקשר עם הנהגים ולסמן להם על מפגעים.

כך למשל, במקרה של ירידה בטמפרטורות אל מתחת לאפס יופיעו על פני הכביש אייקונים של פתיתי שלג וידווחו לנהג על סכנת החלקה. גם עתיד המכוניות החשמליות בא בחשבון בתוכניות של הכביש החכם ונתיב אחד יוקדש לטעינת מכוניות חשמליות ע"י שדה מגנטי מיוחד המצוי מתחת לאספלט.

חיסכון עצום בחשמל יגיע בדמות תאורת הכביש שתדלק רק כשסנסורים מיוחדים יזהו תנועה על הכביש, ידלקו לפני שהמכונית תעבוד ויכבו מיד לאחר שיעברו.

עוד מאפיין מעניין הן שבשבות קטנות שימוקמו לצידי הכביש ויעשו שימוש ברוח שהמכונית מייצרת בזמן שהיא חולפת על פניהן. עם המעבר על פניהן תדלק מנורה קטנה שתסמן לרכבים סמוכים היכן מצויות מכוניות.

עד היום מרב תשומת הלב פנתה בעיקר לטכנולוגיה שתשפר את יעילות ובטיחות המכוניות ומעט מאוד הושקע בהפיכת הדרכים לחכמות ויעילות יותר. אומנם עוד מוקדם לדבר על הפיכת הניסוי למוצר בשל והמוני אך מי יודע אולי גם אנחנו נזכה בימינו אנו ליהנות לפחות מחלק מהפיתוחים החדשים.