סילבן שלום: לחדש התוכניות לבנות צינור גז מישראל לאיטליה

הצינור יתחיל בישראל, יעבור דרך קפריסין, ימשיך ליוון ויסתיים באיטליה. משם יוכל הגז להגיע גם לשאר מדינות אירופה. גז זה יכול להוות מקור גז נוסף לאירופה, וכך גם זול יותר, טען השר

סילבן שלום / צלם: תמר מצפי
סילבן שלום / צלם: תמר מצפי

בכנס שרי האנרגיה של אירופה ומדינות הים התיכון שנערך בשבוע שעבר ברומא באיטליה הציע שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום, לנציב האנרגיה של האיחוד האירופי, מרוז ספקוביק, לתמוך בבניית צינור גז בין ישראל לאירופה. צינור כזה, טען השר, יכול להועיל לשני הצדדים. בעוד כשלושה שבועות יטוס שלום לבריסל להיפגש עם נציגי המדינות הרלוונטיות ולדון בפרטים נוספים.

בכנס, שבו השתתפו גם שרי האנרגיה של לבנון, ירדן, מצרים וטורקיה, נידון בין היתר הצורך של אירופה לגוון את מקורות אספקת הגז שלה. נכון להיום, מספקת רוסיה 30% מהגז שצורכת אירופה, החוששת שתסבול מהפרעות בזרימת גז רציפה זו הפעם השלישית. וזאת, לנוכח הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה, שדרכה עובר הצינור שמספק גם את הגז לאירופה. כאשר רוסיה מחליטה לסגור את שאלטר הגז לאוקראינה, גם אירופה סובלת.

וכך העלה שלום הצעה שכבר הועלתה בעבר וכמעט נשכחה - בניית צינור גז שיתחיל בישראל, יעבור דרך קפריסין, ימשיך ליוון ויסתיים באיטליה. משם יוכל הגז להגיע גם לשאר מדינות אירופה. גז זה יכול להוות מקור גז נוסף לאירופה, וכך גם זול יותר, טען השר.

צינור כזה צפוי לשרת גם את הצורך של ישראל בכלל ושל יזמיות הגז בפרט לייצא חלק מעתודות הגז העומדות היום על כ-1,000 BCM (מיליארד מטר מעוקב). הקושי העיקרי בצינור כזה הוא טכני, שכן הוא יכלול 1,250 קילומטרים במים שיכולים להגיע עד לעומק של 3,000 מטר. צינור זה, שיכולים לעבור דרכו 10 BCM בשנה, יהיה צינור הגז הארוך בעולם, וצפוי לעלות מעל 15 מיליארד דולר.

הצעתו של שלום הגיעה מספר שבועות לאחר שפרסם האיחוד האירופי כי יתרום סכום של 1.32 מיליון אירו למימון כבל חשמל אשר יונח בין ישראל קפריסין ויוון. זאת במסגרת תכנית "חיבור אירופה לרשת" CEF)). הכבל עליו דובר יאפשר מעבר חשמל דו-כיווני ויהיה בעל הספק של 2,000 מגה-וואט באורך של 1,518 ק"מ: 329 ק"מ בין ישראל לקפריסין, 879 ק"מ בין קפריסין לכרתים, ו-310 ק"מ בין כרתים לאתונה.

בעבר פרסם משרד האנרגיה כי עלות הפרויקט כולו (ישראל-קפריסין-כריתים), מוערכת ב-1.5 מיליארד אירו, כאשר המקטע שבין ישראל לקפריסין מוערך בכחצי מיליארד אירו. כמו כן, פרסם המשרד כי התשואה הכוללת הצפויה מהפרויקט היא של כ-17.5 מיליארד אירו וכי ההשקעה בו תוחזר בתוך פחות מארבע שנים.