השוק הקונצרני ברוח נגדית להנפקות הנדל"ן האמריקאיות

שש חברות, ארבע מהן זרות, ינסו לגייס בימים הקרובים יותר מ-1.5 מיליארד שקל בבורסה בת"א ■ על רקע הסנטימנט השלילי בשוק - זה לא הולך יהיה קל

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

החברות המנסות להשלים את הנפקות האג"ח שלהן בבורסה בתל אביב ייאלצו השבוע להתמודד עם רוח נגדית חזקה, בעקבות ירידות השערים האחרונות במגזר האג"ח הקונצרניות, אחרי שלוש שנים של עלייה עקבית במחיריהן.

חודש נובמבר הוא האחרון שבו רשאיות החברות להנפיק לפי דוחותיהן לתום הרבעון השני (סוף חודש יוני). חברות חדשות, שכבר נמצאות כעת עם תשקיף פתוח, יעדיפו לכן להשלים את הנפקותיהן עד יום ראשון, אחרת ייאלצו לפרסם תיקון לתשקיף ובו תוצאותיהן לרבעון שהסתיים בסוף ספטמבר - תהליך שעלול לקחת כמה שבועות.

שש חברות פרטיות נמצאות כיום עם תשקיף פתוח לצורך גיוס חוב ראשון בבורסה: אחוזת בית רעננה ואפי קפיטל הישראליות, ולצדן ארבע חברות נדל"ן זרות שפועלות בארה"ב - ספנסר, לייטסטון, אול-יר ואמ.די.ג'י. אלא שעל רקע המגמה השלילית בשוק הקונצרני, קשה יהיה לראות את מרביתן משלימות את מהלך ההנפקה בימים הקרובים.

מדדי האג"ח השונים ספגו ירידות של כ-1% ביומיים האחרונים, לאחר עלייה מצטברת של כ-15% בשנתיים האחרונות. בינתיים, הוסברו הירידות בהפחתת תחזית דירוג החוב של מדינת ישראל, בכישלון הנפקת חברת אדמה בארה"ב - שפגע באיתנות הפיננסית של החברות מקבוצת אי.די.בי, וכן במצב הכלכלי הבעייתי ברוסיה, שעלול לפגוע בחברות הנדל"ן הישראליות שפעילות שם.

תשואות הזבל פותחות פער

אלא שדווקא מגמה אחרת, שהולכת ומתחזקת מעבר לים, היא שעלולה להביא לשינוי סנטימנט אמיתי בשוק הקונצרני המקומי. מאז אוגוסט סופגות האג"ח בתשואה הגבוהה (אג"ח זבל) ירידות שערים בארה"ב, והמרווח בינן לבין האג"ח הממשלתיות זינק ל-4.5% באוקטובר, לעומת 3.2% ביוני.

אחד ההסברים לפתיחה הנוכחית במרווח, מפתיע ככל שיהיה, הוא דווקא ירידת מחירי הנפט הגולמי, שפוגעת ברווחי חברות האנרגיה האמריקאיות. חברות אלו היו בין המגייסות הגדולות בשנות הגיאות שלאחר המשבר הפיננסי של 2008, וחלקן בשוק האג"ח זבל האמריקאי עלה ליותר מ-15%, לעומת פחות מ-5% ב-2006. במצב כזה, התנודות במחירי האג"ח שלהן כבר משפיעות על השוק כולו.

לראשונה זה חמישה שבועות פדה בשבוע שעבר הציבור האמריקאי 281 מיליון דולר (נטו) מקרנות הסל והנאמנות שעוקבות אחר מדדי האג"ח בסיכון גבוה, וזאת למרות שבמקביל נמשכו ההנפקות האג"ח בסגמנט זה.

גם בישראל מעדיפים החתמים להמשיך ולהנפיק, אולם עליית התשואות עלולה להערים בפניהם קשיים - בעיקר בהנפקות של אג"ח בריבית גבוהה. ספנסר, למשל, שביקשה בתחילה לגייס 400 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ראשונה, הצליחה לגייס רק מחצית הסכום בשלב המוסדי, ולכן נאלצה להפחית ב-10% את סכום הגיוס. מחר היא תנסה לגייס עוד 160 מיליון שקל במכרז הציבורי, ובמקביל להוריד את גובה הריבית, שנקבעה במכרז המוקדם על 6.9%.

הנפקת לייטסטון: איתות לנותרות

ביום רביעי (או לכל המאוחר ביום חמישי) יגיע תור המכרז המוסדי של לייטסטון, שמבקשת לגייס בסך הכול כ-600 מיליון שקל, ושזכתה לדירוג גבוה של A.

לייטסטון של דיוויד ליכטנשטיין היא חברה גדולה עם נכסים בשווי של יותר מ-1 מיליארד דולר. בשל הקשיים אצל ספנסר, הרי שהנפקתה של לייטסטון תעניק איתות משמעותי באשר ליכולתן של שתי החברות האחרות, אול-יר ואמ.די.ג'י. להשלים את המהלך בהצלחה.

בינתיים כבר יוזמים היועצים והחתמים של שתי החברות מהלכים לשיפור סיכויי הצלחתן. אחד מהם היה שינוי טכני של הגדרת התשקיף, מתשקיף להנפקה לתשקיף להשלמה, באופן שיאפשר להאריך בימים אחדים את התקופה להשלמת ההנפקות על בסיס דוחות הרבעון השני.

במקביל פרסמו החברות נתונים מדויקים על היקף האג"ח שינפיקו. אול-יר, שביקשה בתחילה לגייס 400 מיליון שקל בהנפקת סדרה ראשונה לציבור, חילקה את הסדרה להנפקה ישירה של אג"ח ולהנפקת כתבי אופציה על אג"ח. בהנפקה תנסה אול-יר לגייס רק 260 מיליון שקל, ובמקביל תעניק למשתתפי ההנפקה כתבי אופציה לרכישת 130 מיליון אג"ח נוספים לתקופה שטרם נקבעה.

אול-יר זכתה לדירוג זהה לזה של ספנסר, A2, ולכן הריבית שתשלם לבסוף ספנסר תעיד במידה רבה על הריבית שיבקש השוק מאול-יר.

מי שכנראה תשלם ריבית גבוהה יותר, היא אמ.די.ג'י של היזם דיוויד מרקס. החברה טרם קיבלה את דירוג החוב שלה, אולם לפי ההערכות הוא יהיה הנמוך מבין הארבע, וישתייך לקבוצת ה-BBB. החברה פרסמה כי בכוונתה לגייס עד 270 מיליון שקל באג"ח, ולפי תנאי השוק הנוכחיים היא עלולה להידרש לשלם ריבית גבוהה של יותר מ-7% בשנה.

חברות הנדלן הזרות שינסו להשלים הנפקת אגח ראשונה
 חברות הנדלן הזרות שינסו להשלים הנפקת אגח ראשונה