12 שנה לאחר חוק הגז הטבעי: יותר לבתי הזיקוק למכור גז

לפי הצעת החוק, יבוטל האיסור הקיים כיום בחוק משק הגז הטבעי על בתי הזיקוק בישראל מלהתחרות במכירה ושיווק בתחום הגז הטבעי

רוברט אילטוב / צילום: איל יצהר
רוברט אילטוב / צילום: איל יצהר

12 שנה לאחר חקיקת חוק הגז הטבעי, יותר לבתי הזיקוק למכור גז. לפי הצעת החוק, יבוטל האיסור הקיים כיום בחוק משק הגז הטבעי על בתי הזיקוק בישראל מלהתחרות במכירה ושיווק בתחום הגז הטבעי.

ההצעה אושרה בקריאות שנייה ושלישית היום בכנסת ברוב של 39 חברי כנסת מול 6 מתנגדים. על פי היוזמה, שיזמו חברי הכנסת רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) וחברת הכנסת איילת שקד (הבית היהודי) גם בתי הזיקוק יוכלו לשווק גז טבעי, ולא רק ספקי הגז וחברות השיווק.

חוק הגז הטבעי של שנת 2002, אסר על חברות כמו חברת החשמל, בתי הזיקוק, מערכת הולכת הגז (התג"ז) וחברות החלוקה, למכור ולשווק גז טבעי. בעיקר מחשש מפני "השתלטות של גורמים דומיננטיים במשק האנרגיה, ובייחוד חברות ממשלתיות על מקטע המכר והשיווק של גז טבעי", כך נכתב בהצעת החוק.

ואולם, מאחר ובעשור האחרון התפתח משק הגז, הוחלט כי שיווק הגז בידי מספר גופים, יכול להועיל לתחרות ולא להזיק לה.

מאז נחקק החוק חלו שינויים משמעותיים במשק הגז הטבעי בישראל, כולל הפרטת בתי הזיקוק ופיצולם לשתי חברות מתחרות פרטיות. נוכח השימוש ההולך וגובר בגז טבעי והרצון לעודד תחרות, הוחלט להכניס גורמים חדשים למקטעי שיווק הגז.

כזכור, לפני מספר שבועות אושר גם לחברת החשמל למכור את עודפי הגז שלה, אך הפעם לא מטעמי הגדלת התחרות, אלא מסיבות תפעוליות. חברת החשמל מצאה עצמה עם עודפי גז בגלל צריכה מועטת של חשמל, ובגלל כניסת יצרני חשמל פרטיים.

חה"כ רוברט אילטוב, יוזם ההצעה בירך על המוגמר והוסיף: "הצעת החוק תשפיע על שוק הגז הטבעי בכך שתעודד תחרות שהיא מרכיב בריא ומבורך למשק; הכנסת שחקנים גדולים ואיתנים פיננסית אל שוק השיווק תגדיל את מספר השחקנים בתחום ב-50% - נתון שמראה עד כמה השוק כיום הוא ריכוזי".

חה"כ איילת שקד עם אישור ההצעה: "עוד צעד חשוב לטיפול ביוקר המחייה נעשה היום בתמיכת כל משרדי הממשלה. נמשיך לפעול להגברת התחרותיות במשק ולהורדת המחירים לצרכנים".