הישג לעוזרים המשפטיים לשופטים במאבק על תנאי העסקתם

הליכי הפיטורים של העוזרים המשפטיים עוכבו בשלושה חודשים

עורכי דין / צלם: יוסי זמיר
עורכי דין / צלם: יוסי זמיר

הישג לעוזרים המשפטיים לשופטים במאבקם על תנאי העסקתם. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הורה היום (ג') על עיכוב בשלושה חודשים של הליכי הפיטורים של העוזרים המשפטיים שעבודתם הייתה אמורה להסתיים עד סוף שנת 2014. זאת, לצורך בחינה מחדש של מתכונת העסקת העוזרים המשפטיים בשירות המדינה.

"אנו מורים למדינה ולהסתדרות לשוב לשולחן המשא ומתן, בין בפני המגשר ובין במתכונת אחרת, על מנת לעשות ניסיון נוסף ליישוב המחלוקות בנוגע לאופן העסקת העוזרים המשפטיים" קבעה סגנית נשיאת ביה"ד בת"א, השופטת הדס יהלום.

בהחלטה נאמר כי "קיימים שיקולים כבדי משקל לעמדת המדינה כמו גם לעמדת ההסתדרות, בנוגע לאופן העסקת העוזרים המשפטיים והאם קיימת הצדקה להחריג אותם מכלל עובדי המדינה ולהעסיקם בחוזים אישיים קצובים בזמן".

לדברי ביה"ד, סיכום חומר הראיות וטענות הצדדים, מביא למסקנה שההחלטה שהתקבלה בשנת 2004, להעסיק את העוזרים המשפטיים של השופטים בחוזים אישיים ולקצוב את זמן כהונתם (ל-4 שנים) ראויה לבחינה מחודשת ולשיקול נוסף.

יהלום כותבת כי "מצאנו בטיעוני ההסתדרות שיקולים כבדי משקל שיש בהם כדי לערער את הסבירות שבהחלטה לקלוט את העוזרים המשפטיים בחוזה אישי קצוב בזמן. עסקינן בתפקיד רב משמעות בשירות המדינה ובהנהלת בתי המשפט. אנו רואים חשיבות רבה לכך שהפתרון יגיע מהצדדים עצמם ולא יוכתב על ידי בית הדין. כבכל סכסוך קיבוצי ויחסי עבודה קיבוציים, אנו סבורים שהפתרון צריך לבוא בראש ובראשונה מהצדדים".

כן ציין ביה"ד כי במסגרת השיקולים שמנתה המדינה, פורטו שיקולים שהתבררו כבלתי רלבנטיים. "מאידך, לא נשקלו שיקולים רבים נוספים ובכללם גם שיקולים חוקתיים כגון הזכות לעבודה, חופש העיסוק, הזכות שלא להיות מפוטר ללא סיבה ועוד".

השופטת יהלום הוסיפה וציינה כי ההסתדרות מעלה הצעות חלופיות להעסקת העוזרים המשפטים, מתוך הבנה שמדובר בתפקיד מיוחד. "בכלל זאת העלתה הצעה להעסקה בתקן על פי כתב מינוי במסגרת הסכם קיבוצי שיגדיר את המשרה כמשרת אמון וכן העסקה באמצעות רוטציה בין שופטים ללא הגבלת זמן הכהונה. הובהר כי במהלך ההדברות בין הצדדים הועלו הצעות שונות לפתרון".

השופטת הורתה לצדדים שחוזרים להידברות לשקול במסגרתה את העובדה שדרך המלך בהעסקת עובדי מדינה היא על פי כתב מינוי ואת הבעייתיות שבקציבת הכהונה של העוזרים המשפטיים מחד, אל מול העובדה שמדובר בתפקיד הדורש אמון מיוחד בין העוזר המשפטי לשופט וההכרח ליצור מנגנון שיאפשר פיטורי עוזר משפטי אשר אינו מתאים עוד לתפקיד.

"לשם מתן אפשרות להדברות ללא שחרב הפיטורים מונחת על צווארם של העוזרים המשפטיים, אנו מורים על עיכוב המועד לפיטורי העוזרים המשפטיים אשר כהונתם אמורה להסתיים בסוף שנת 2014.. בהתקרב המועד הנ"ל וככל שהצדדים לא יגיעו להסכמות בדבר אופן העסקתם של העוזרים המשפטיים, תוגש הודעה לתיק ואזי ינתן פסק דין סופי בשאלות שבמחלוקת, ללא צורך בהגשת כתבי בי דין נוספים", נקבע.

מאבק העוזרים המשפטיים של השופטים והרשמים על תנאי העסקתם נמשך מזה תקופה ארוכה. ועד העוזרים המשפטיים טוען כי מזה כחמש שנים מנסה נציגות העובדים לקיים מו"מ בנוגע לתנאי ההעסקה של 650 העוזרים המשפטיים לשופטים המועסקים בחוזים אישיים ברחבי הארץ, ואולם, "מדינת ישראל גוררת רגליים ומסרבת לקיים מו"מ קיבוצי, בניגוד למושכלות יסוד ביחסי עבודה קיבוציים ובניגוד לדין".

במהלך המאבק יצא מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, במתקפה נגד מאבק העוזרים המשפטיים. "העוזרים המשפטיים מנסים להלך אימים על השופטים ועל מערכת המשפט", כתב שפיצר במכתב שהפיץ לכלל השופטים והרשמים.

ההסתדרות יוצגה בידי עוה"ד איריס ורדי וליאורה סידי לוי, ועד העוזרים יוצג בידי עוה"ד ארנה לין ונטע שפירא, הנהלת בתי המשפט יוצגה ע"י עו"ד דורון יפת ולשכת עוה"ד, שהתייצבה אף היא להליך, בידי עו"ד נעמי לנדאו.