שתי עתירות תוקעות בניית 15 אלף דירות בבית שמש

המתנגדים לתוכניות פנו בעבר לוועדה המחוזית והתנגדו לתוכנית אך התנגדותם נדחתה

נחל זויתן 4, בית שמש / צילום: איל יצהר
נחל זויתן 4, בית שמש / צילום: איל יצהר

עמותת אדם טבע ודין ותושבים מבית שמש ועמק האלה הגישו שתי עתירות לבית המשפט נגד אישור תוכניות בנייה לכ-15 אלף דירות חדשות בבית שמש. העותרים מבקשים מבית המשפט למנוע הוצאת היתרי בנייה לשכונות החדשות עד שינוי התוכנית.

מדובר בשבע שכונות חדשות באזור המדרונות הדרומיים של רמת בית שמש, מצפון לעמק האלה. נזכיר כי המתנגדים לתוכניות פנו בעבר לוועדה המחוזית והתנגדו לתוכנית אך התנגדותם נדחתה. מאוחר יותר ערערו המתנגדים על ההחלטה למועצה הארצית לתכנון ובנייה אך גם היא דחתה את הטענות על הסף. כעת מה שנותר למתנגדים לעשות הוא להגיש עתירה לבית המשפט, מה שאכן קרה.

בעתירה שהגישה אט"ד נטען כי לא ניתן להכפיל את אוכלוסיית בית שמש מבלי שנעשה תכנון כולל שבוחן את היקף הפיתוח אל מול מגוון האוכלוסיות הקיימות וערכי הנוף והטבע הרבים באזור. עוד נטען בעתירה כי התכנון של שכונות דרום בית שמש מתבסס על תכנית שהוכנה לעיר לפני כעשרים שנה, שיעדי האוכלוסיה שלה מצומצמים בהרבה ואינם לוקחים בחשבון את הכפלת היקף האוכלוסייה, כפי שמתוכנן במסגרת השכונות החדשות בתוכנית הנוכחית. טענה נוספת שעולה מן העתירה מתייחסת לעובדה שהתכנון מייעד את השכונות החדשות לציבור החרדי והדבר עשוי לשנות את הסטטוס-קוו הקיים בבית שמש.

"כיום, על פי הלמ"ס, מתגוררים בבית שמש פחות ממאה אלף איש, בעוד שתחזית האוכלוסייה שלה לעתיד הינה של כרבע מיליון איש", נכתב בעתירה. "התוספת המשמעותית ביותר לאוכלוסיה הקיימת צפויה להיות כתוצאה ממימוש תכניות דרום בית שמש. לכן, זהו צומת דרכים תכנוני רב השפעה שמחייב תכנון כולל, שרק לאחריו ניתן יהיה לאשר את התכניות".

ראש תחום תכנון באט"ד, יעל דורי, אמרה עם הגשת העתירה היום (ג') כי "במסגרת התכנון הכולל יש לבחון חלופות של תכנון השכונות לצרכים של אוכלסיות שונות ולבנייה צפופה יותר שתאפשר שמירה על השטחים הפתוחים הערכיים באזור".

עו"ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של העמותה, הוסיף: "כי ערכיות השטח, שמוגדר בתמ"א 35 כשטח בעל "רגישות נופית סביבתית גבוהה", מחייבת הכנת נספח נופי-סביבתי או תסקיר לגבי כלל שטח דרום בית שמש, לפני שמחליטים מה והיכן לבנות בו. רק תסקיר או נספח לכל השטח הרגיש של דרום בית שמש יוכלו להציע היכן נכון לרכז את הפיתוח, ואיך שומרים על רצפים של שטחים פתוחים וערכיים, כולל כאלה המחברים בין השכונות".

כאמור, במקביל לעתירה שהוגשה על ידי אט"ד הוגשה גם עתירה נוספת באותו הנושא על ידי תושבים מהאזור.

עתירה זו הוגשה על ידי עו"ד רפי אטינגר. במסגרת העתירה טוענים התושבים כי כל הליכי התכנון של הרובעים, הכוללים כיום שבע שכונות מבוססים על "מסמכי שלד", אוסף מסמכים חסרי תוקף חוקי, שמעולם לא הוצגו לציבור ולא התקיים עליהם דיון ציבורי, וזאת למרות ההשלכות של תוספת אלפי יחידות דיור לעיר.

לדברי עו"ד אטינגר, "עצם השיטה של חלוקה מלאכותית של שטח שמהווה חטיבה נופית וארכיאולוגית אחת לשני רובעים, שנמצאים באחריות של שני גורמים שונים (רמ"י ומשרד הבינוי), והזמנת מסמכי שלד ממספר רב של מתכננים וספקים, ללא קו מנחה או סטנדרטיזציה של המסמכים גרמה בפועל לקביעת קו גבול שרירותי בין השטחים שישומרו לבין השטחים שייהרסו, למרות שהשטחים שייהרסו אינם ערכיים פחות אם לא יותר".

העותרים דורשים את ביטול הפקדת התכניות והכנת תכנית מתאר כוללת לעיר בית שמש, שתכלול תסקיר השפעה על הסביבה, תוך התייחסות לטבע ולערכים הארכיאולוגיים שבשטח. כאמור, במקביל לעתירה הוגשה בקשה לצו ביניים שימנע מתן תוקף לתכניות.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "מדובר בתוכניות להרחבת בית שמש , שאושרו על ידי הוועדה המחוזית וע"י ועדת הערר של המועצה הארצית, אשר דנו בכל הסוגיות".