כאבי ראש, סרטן, בעיות פוריות: נזקי הקרינה כאן - ובגדול

במקביל לעליית קרנו של הסמארטפון בשנים האחרונות הצטמצם מאוד הדיון הציבורי בנזקי הקרינה האלקטרו-מגנטית ■ תכירו את האנשים שמנהלים את המאבק הכי שקוף שיש כאן

עמיר בורנשטיין / צילום: רפי קוץ
עמיר בורנשטיין / צילום: רפי קוץ

לא מעט מחקרים מוכיחים את הקשר בין סרטן לבין חשיפה לקרינה אלקטרו-מגנטית ולא מעט עדויות ומחקרים שלקרינה השפעות נוספות על בריאותנו, גם בחשיפה קצרה. יש הגורסים שכאבי הראש, קשיי השינה, בעיות הפוריות ואפילו דיכאון - קשורים לחשיפה למכשיר הנייד הצמוד ולרשתות האלחוטיות בבית ובמשרד.

"במשרד הבריאות אומרים שאין מחלה כזו", אומרת בכעס עו"ד דפנה טחובר, הפועלת להסרת חיבורי הוויי-פיי מבתי הספר. "אבל אנחנו מצאנו ילדים חולים ברגישות לקרינה, שחוזרים הביתה כמו זומבי, שמרגישים כאב ליד טלפון נייד, שהעיניים שלהם מתנפחות ליד מחשב וכשהם ליד וויי-פיי הם עלולים להתעלף. זה משתק את המוח".

"היה נהוג לחשוב שקרינה בלתי מייננת (כמו זו של טלפונים סלולריים) לא גורמת לשברים בדנ"א כמו קרינה מייננת (כמו קרינה של רנטגן), אבל כבר לפני עשרים שנה עשו עבודה על חולדות, שהוכיחה שגם בחשיפה לקרינה מייננת וגם בחשיפה לקרינה בלתי מייננת נגרמו מוטציות ושברים בדנ"א מפגיעת רדיקליים חופשיים", אומר המיקרוביולוג ד"ר זמיר שליטא.

- מה המשמעות של מוטציות בדנ"א?

"תהליכים קדם סרטניים, שעלולים להפוך לסרטניים".

*** הכתבה המלאה - במגזין G