"תהיה מלחמה מול מי שינסה למנוע את הרפורמה בנמלים"

שר התחבורה: "אני התחייבתי שלא אשלם לעובדים שוחד והם לא יקבעו מי יהיה הוועד בנמל החדש. אם אנחנו טועים בתחזיות, תהיה לעובדים רשת ביטחון, אבל לא רשת בהיקף של 100% שתגרום להם לשבת רגל על רגל"

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

"תהיה מלחמה מול מי שינסה למנוע את הרפורמה בנמלים". כך טען שר התחבורה, ישראל כ"ץ בכנס איגוד המשתמשים בהובלה הימית שנערך היום (ד') בתל אביב. עוד הזכיר השר כי יש בכנסת פוליטיקאים אשר מעדיפים להתעסק בספירת קולות של בחירות פנימיות מאשר לקרוא את הדוחות הכלכליים של הנמלים הקיימים, אשר לפיהם עולה כי יש צורך בשני נמלים חדשים.

בנוגע להתנגדותם של עובדי הנמלים הקיימים להקמת הנמלים החדשים, טען השר כי לא ייכנע להם: "אני התחייבתי שלא אשלם לעובדים שוחד והם לא יקבעו מי יהיה הוועד בנמל החדש. דבר אחד כן הנחיתי. שאם אנחנו טועים בתחזיות, תהיה לעובדים רשת ביטחון, אבל לא רשת בהיקף של 100% שתגרום להם לשבת רגל על רגל".

השר הזכיר את מכרז הפעלת הנמלים וטען "אין לי שום ספק שמתוך ארבע החברות הגדולות והבינ"ל תהיינה זוכות". כמו כן, הרגיע כץ כי התחרות לא תפגע בנמלים הקיימים "תהיה כאן תחרות אמתית והנמלים הקיימים גם הם ישודרגו על מנת שספינות גדולות ישודרגו כדי שיוכלו לעגון. התחרות תהיה הוגנת ומי שירוויח זו מדינת ישראל והמשק הישראלי.

לבסוף ציין השר כי הרפורמה בנמלים אינה עולה מתוקצבת מתקציב המדינה "כל הדבר הזה - לא עולה לאזרחי ישראל שקל אחד. אנחנו ניקח דמי זיכיון שיצטרכו לשלם החברות הבינ"ל והם ישקיעו בתשתיות הנמלים סדר גודל של 10-12 מיליארד שקלים". טען השר וחידד כי "כל זה לא בערבות מדינה כמו בחברת החשמל, שנקווה שיום אחד יחזירו את הכסף".

באותו הכנס האשים נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין: "בתי הדין לעבודה כושלים בהגנה על הציבור כולו". עוד הזכיר לין את הנפוטיזם בחברות הנמל, וטען כי אשמה זו מוטלת לא רק על חברות הנמל, אלא גם על הסתדרות העובדים, התנהלות כושלת של שרי התחבורה הקודמים ובעיקר בתי הדין לעבודה. "הם אומרים למדינה שהיא חייבת לנהל משא ומתן עם העובדים, ולהבטיח את זכויותיהם" טען לין והוסיף "בכך כושלים בתי הדין לעבודה בהגנה על הציבור כולו. הם לא עושים הבחנה בין אינטרסים לזכויות. לא יכול להיות דבר כזה שיש עובד שיש לו זכות על כך שלא תוקם לחברה שלו חברה מתחרה. זה נוגד את אינטרס הציבור כולו. המדינה מבטיחה לעובדים שאם תיפתח חברה מתחרה, הם יישארו עם אותם תנאים, אבל איזו תחרות זאת?" שאל.