פגע-רע

על משרד החינוך להכשיר את אנשיו למניעת אלימות-רשת

אלימות ברשת החברתית / צילום: thinkstock
אלימות ברשת החברתית / צילום: thinkstock

מקרי האלימות ברשתות החברתיות הולכים ומתרבים. ילדים ובני-נוער רבים, הטווים את קוריהם הראשונים ברשת החברתית, נתקלים באלימות ובתוקפנות מ ונחשפים להטרדות ולעלבונות באופן כמעט שוטף.

מחקרים מראים כי אחד משישה בני-נוער בארץ, היה קורבן לאלימות ברשת, והדרכים רבות ומגוונות. החל מהשפלות, דרך חשיפת תמונות אישיות ברשת ועד להטרדות מיניות. מדובר בהתנהלות בוטה, באיומים ובסחיטות שמתקבלים הן מבני הכיתה או ממכרים, וגם ממטרידים אנונימיים האורבים לילדים בין חורי הרשת.

היום כשכל ילד כמעט מצויד במחשב, או בטאבלט או בסמארטפון, ההתנהלות החברתית ברשת הפכה לשגורה ולתכופה מאוד. היא מחליפה ברובה שיחות טלפוניות, כך שהתקשורת הווקאלית כמעט התאדתה. וכי למה שנטריח את עצמנו לקיים שיחה אמיתית, כאשר בלחיצת כפתור בפייסבוק או בחיבור לקבוצה בוואטסאפ נוכל לנהל עשרות שיחות וירטואליות במקביל? החיסרון ב"תפסת מרובה" ידועה. על-ידי החיבור לקבוצות רשת נרחבות אלו, ילדים הופכים בקלות לקורבנות אלימות אינטרנטיים. ובהתאם לכך הם נחשפים לאמירות משפילות ומעליבות, לחשיפת תכנים אישיים, לנידוי, לאיומים ולהטרדות.

תראו איזו המלצה יפה הכין עבורנו המנהל למדע ולטכנולוגיה מטעם משרד החינוך בנושא האלימות ברשתות חברתיות: על ההורים להיות עם יד על הדופק (על מתג הנורה במקרה זה), בכל הקשור לפגיעה אלימה בילדיהם ברשת, והם אף מתודרכים בחוברת כיצד לפעול במקרים כאלו.

ההורים! לא המורים, המחנכים, מנהלי ויועצי בתי-הספר, שלהם יש את מרבית הכוח וההשפעה הלימודית/החינוכית באופן יומיומי.

על משרד החינוך להכשיר את המורים על-ידי סדנאות והדרכות ממוקדות בנושא האלימות ברשת, ולספק להם כלים להתמודד עם התופעה המטרידה, כלים שאותם יוכלו להעביר הלאה, לתלמידיהם.

נוסף לתוכניות העשרה למורים בנושא, יש מקום להרחיב את תוכניות הלימוד בבתי-הספר ולהקצות שיעורים מיוחדים נגד אלימות והשלכותיה, בהתערבות משרד החינוך. על-ידי גישה מערכתית כוללת, נוכל למגר את התופעה או לפחות להקטין את ממדיה.

גישה מערכתית יכולה להתבטא בכך, שבנוסף להכשרת המורים לטפל בנושא, ולהוספת שיעורים נגד אלימות לתלמידים בבתי-הספר, יתקיימו גם הרצאות על-ידי עמותות ומתנדבים, שינגישו את כל תחום האלימות ברשת לתלמידי בית-הספר, וכן מפגשים עם ההורים, כאינטגרציה לכל הפעולות הללו, על מנת לוודא שאף הם מקבלים את התדרוך הנכון. באמצעות כל אלו נוכל להתגבר על מרבית הבעיה, ולקוות שבפעם הבאה כשנעלה את הרשת, הדגים הטורפים כבר לא יהיו חלק מן השלל.