תלמדו משלמה אליהו

נציג הפועלים משרת את החזקים, וכנגדו יש לנו את שלמה אליהו


תמונת מצב 1:
עידן עופר הלונדוני, השולט בחברה לישראל, יממן מכיסו הפרטי מתנת פרידה של 8 מיליון דולר למנכ"ל היוצא ניר גלעד. זה נוסף על מה שהסדיר לו מכספי החברה בשבע שנותיו: סביבות 100 מיליון שקל. החברה לישראל והחברות הבנות שלה הרקיעו שחקים בשנים הללו? ספק. אז למה נותן עופר מתנה מכיסו לגלעד? כי זה טוב לעופר. כי גלעד היה טוב לעופר, כי הבא אחריו מקבל איתות שכדאי גם לו להיות טוב. לעופר.

תמונת מצב 2: יו"ר ההסתדרות, הדואג לעובדי הארץ, אבי ניסנקורן, פוצץ היום שוב מו"מ עם נציגי האוצר והמעסיקים. הרבה עילות יש לו, למשל העלאת שכר מינימום ל-5,300 שקל, וגם תירוצים מוסריים, למשל שלא דואגים לעובדי הקבלן ובעלי המוגבלויות. אבל רק סיבה אמיתית אחת: יו"ר הפועלים, החיוור משהו, חייב להראות שהוא כאן. הוא גם חייב את זה למתחזקים אותו, מובילי האיגודים המקצועיים הגדולים, החזקים והחונקים כל אפשרות לחיסול הביורוקרטיה.

הם מבוהלים מהגל הנוכחי של קריעת המסכה הצדקנית מעל פניהם. הם מסמנים את איומיהם. ניסנקורן לא ישקוט עד שיצטלם בכיכרות וישבית את המשק ליום-יומיים ועד שרה"מ יתקשר אליו, ייפגש איתו בנוכחות שיא של צלמי טלוויזיה ועיתונות, ואז הוא יקבל מעמד שווה. כמו עופר עיני לפניו.

תמונת מצב 3: שלמה אליהו הודיע היום כי נוכח החידלון הכללי הוא יילחם בעוני המשווע בעצמו, אצלו. אתמול העביר בדירקטוריון החלטה להעלות את שכר המינימום של מאות עובדי מגדל והחברות הבנות. מתחילת ינואר הם לא ישתכרו עוד 4,300 שקל לחודש אלא 5,300 שקל, "כי שכר של פחות מ-5,000 שקל הוא בהחלט בושה למדינה ולנו כחברה". שיחיו בכבוד. "לי לא צריך לספר מה זה להיות עני", הסביר.

כשנכנס למגדל לפני שנתיים העניק לכל העובדים מענק של תוספת שתי משכורות. בהודעה לבורסה נאמר אז שמדובר ב-100 מיליון שקל. לעניין עובדי הקבלן המועסקים במגדל כמו בחברות ביטוח אחרות, הבטיח שהשנה יבדוק איך להסב אותם לעובדים מן המניין במגדל, "ברוח טובה ובתיאום עם הקבלן, שלא ייפגע".

הגענו לעניין השלישי, זה שעופר לא נשמע מעולם מתייחס אליו וניסנקורן בעיקר משתמש בו, אבל רק אליהו עושה בו משהו: מגדל תגייס עובדים מוגבלים. "אני אישית מוגבל ביד ימין מילדות - זה עדיין לא אומר שאני לא בן אדם שיכול להשתלב ולתרום למקום העבודה בדיוק כמו מי שאינו מוגבל".

תמונת מצב 4: אי אפשר להסכים לזה שאנשים מחפשים אוכל בזבל, אומר אליהו וקורא לכל חבריו ב"מגזר העסקי", דירקטורים, מנהלים ובעלי שליטה לקבל החלטה דומה להעלאת שכר המינימום. מי שומע?

רצוי שכמה שיותר מעסיקים יישמעו לקריאתו. אפשר וצריך להעלות את שכר המינימום, ויש מספיק מעסיקים כמו אליהו ומגדל שיכולים לעשות זאת בלי שזה יפגע בתעסוקה, יגרום לפיטורים או יגרום כביכול לעליית מחירים במשק, טענה שמופרחת לאוויר כל פעם שמנסים להעלות את רמת שכר המינימום.

לא צריך לחכות למו"מ בין האוצר להסתדרות, לא צריך להיכנע לקולות שמזהירים מפני קטסטרופה משקית. צריך לעשות מה שמתבקש כדי לשמור את המערכת הכלכלית בחיים: להעלות את השכר שתקוע כבר יותר מעשור, ובמיוחד את השכר הנמוך מכולם.