רמי לוי על העלאת שכר המינימום: "אקמול למחלה קשה"

רמי לוי: "אומרים שמי שמרוויח שכר מינימום לא משלם מס; זה שטויות, עובדים עליו בעיניים כי הוא משלם מס עקיף. אז העלאת שכר היא משכך כאבים" ■ "נראה את שלמה אליהו מעלה שכר אם 70% מעובדיו ישתכרו מינימום. זה גימיק"

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

רמי לוי, מנכ"ל ובעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, טוען כי העלאת שכר המינימום לא תשפיע על הצרכנים וכי הצעד שבו נקט שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל ביטוח שהכריז אתמול (ד') על העלאת שכר המינימום לעובדיו ב-1,000 שקל מינואר - הוא גימיק.

"העלאת שכר המינימום תעלה הכסף הפנוי לבזבוז", אומר לוי. "הבעיה היא שגם אם אתה מעלה את שכר המינימום, חצי מההעלאה הולכת למדינה דרך המסים העקיפים. אומרים שמי שמרוויח שכר מינימום לא משלם מס; זה שטויות, עובדים עליו בעיניים כי הוא משלם מס עקיף. אני מעריך את שלמה אליהו ממגדל אבל אולי אחוז קטן מהעובדים שלו מרוויח שכר מינימום אז הוא יכל להרשות לעצמו להגיד שהוא מעלה את שכר המינימום. זה גימיק. אם 70% מהעובדים שלו היו מרוויחים שכר מינימום, הוא לא היה עושה את זה".

לוי ממשיך: "תעשיין ש-70% מהעובדים שלו מרוויחים שכר מינימום, זה לא שהוא לא רוצה לתת לעובדים אלא הוא לא יכול כי לתעשיין יש תחרות מול העולם כדי לייצא את הסחורה ותעשיינים קטנים ובינוניים שהרווחיות שלהם מאוד קטנה, ברגע שהם יעשו את זה לא תהיה להם ברירה אלא להעלות את המחיר וזה יביא לשרשרת בעליות מחירים".

לוי הקביל את מצב העסקים למשקי הבית ואמר: "למשק בית יש מאזן כמו שיש לעסק. כשעסק בהפסדים אתה בודק למה והסיבה היא שיש פחות הכנסות או שיש יותר מדי הוצאות. כדי לטפל בכך אתה צריך לטפל בשני הפרמטרים - לדאוג ליותר הכנסות ולצמצם בהוצאות. אתה לא יכול לטפל רק בהכנסות. אותו דבר משק בית - אם לא תצמצם לו את ההוצאות כמו למשל מסים על רכב, עשית קצת, לא עזרת לו משמעותית. אם העלית את שכר המינימום ב-500 שקל והעלית את הארנונה ב-500 שקל אז לא עשית כלום.

"כנ"ל לגבי חשמל, מים, תשלום לגני ילדים. מה-500 שקל שתעלה לו בשכר, המדינה לוקחת 50% מס. לכן אם לא תעזור גם בצמצום ההוצאות, זה כמו לתת אקמול לחולה במחלה קשה. זה יוריד לו את הכאבים כרגע אבל לא יעזור לטווח ארוך. זה בדיוק כמו משכך כאבים".