מיני מבחן: סובארו אימפרזה STI - מעל לחוק

ה-STI תמשיך להיות נחלתם של מתי-מעט, שמוכנים להוציא 299 אלף שקל על מכונית ראלי חוקית לכביש, כזו ששייכת לזן הולך ונעלם

בימים אלה מנהלת סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, מסע צלב כנגד נהגי ישראל. החוק להחמרת האכיפה, שאותו היא מקדמת בוועדת הכלכלה, מניח שיצר הרע של הנהג הישראלי הוא המקור העיקרי לתאונות, ומנסה לפתור את הבעיה באמצעות שיטת המקל והנבוט. כלומר, "הרבצנו להם עם המקל וזה לא עזר, עכשיו נביא את הנבוט".

החוק מרחיב משמעותית את סמכויות המשטרה לענישה לפני משפט, מצמצם לחומרה את שיקול הדעת של שופטי התעבורה ומרחיב את החרמת כלי הרכב - וזה רק על קצה המזלג.

אם יורשה לנו להשיא עצה קטנה לסגנית השר הנכבדה: עד סוף העשור הנוכחי יזרים משרדך לכיסם של קבלנים, מתווכים וספקים בארץ ובסין כ-150 מיליארד שקל להקמת פרויקטים גרנדיוזיים ומגלומניים, שחלקם שנויים במחלוקת (הרכבת לאילת, למשל). אם אפילו פרומיל מהכסף הזה יופנה לחינוך נהגים צעירים לנהיגה מתקדמת, לשיפור תשתיות מסוכנות ולשיפור הנראות של משטרת התנועה בכבישים - לאו דווקא יכולת מתן הקנסות - התוצאות עשויות להפתיע אותך.

ספק רב אם סגנית השר הנכבדה נתקלה אי פעם בסובארו אימפרזה STI, אך אם הייתה פוגשת בה קרוב לוודאי שהייתה מוסיפה לחוק החדש סעיף במיוחד עבורה. זוהי מכונית שמתריסה על אושיות החוק אפילו בחניה: כנף ענקית שמתרוממת אל על ממכסה תא המטען, כונס אוויר אימתני על מכסה המנוע, חישוקי ענק מושחרים, פגושים שנושקים לאספלט וכנפיים של שרירן.

בתוך המעטפת השימושית, המרווחת והאנונימית למדי של תא הנוסעים של האימפרזה המשפחתית הרגילה, שזורים מושבי ספורט חובקים ונוחים, צג שמראה את כוחות הג'י בפניות ואת רמת ההגדשה, דוושות ספורט וכמה מתגים קטנים ליד מוט ההילוכים שמאפשרים לנהג לשנות את תכנות מחשב המנוע מספורטיבי להזוי, ולשחק עם תכנות הדיפרנציאל כדי לייצר יותר סליידינג, דריפטינג ושאר תרגילים דינמיים מאיצי אדרנלין שלא נפרט כאן, שמא יוכנסו לרשימת האיסורים של החוק החדש.

צליל המנוע לבדו יכול להוסיף 6 נקודות חובה לרישיון. מנוע ה-2.5 ליטר המוגדש נובח ונוהם כמו רוטוויילר רעב דרך המפלטים העבים, ובניגוד להרבה מכוניות עם אקוסטיקה מהונדסת - לצליל הזה יש כיסוי. כבר נהגנו במכוניות חזקות בהרבה, אבל אף אחת לא מתחרה בדרמה שמייצרת ה-STI כאשר מורים למחשב המנוע לשחרר לחופשי את 300 כוחות הסוס ואת 40 הקג"מ, ולהעביר אותם לכל הגלגלים. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש מתבצעת ב-5.1 שניות, ולחיצה בריאה על הדוושה, בכל הילוך, שיפוע או מהירות, הודפת בעוצמה את הנהג והנוסעים אל הכיסאות ומעיפה את המכונית לעבר האופק. כל הכוח הזה מנותב לכביש דרך שלדה חדה, קומוניקטיבית ומדויקת כמו של מכונית מסלול. ה-STI החדשה גם ידידותית בהרבה ליום יום משהייתה בעבר. ספיגת הזעזועים קשה אבל לא בלתי נסבלת, תפעול דוושות ההגה דורשים כוח פיזי אבל לא מאמץ של ממש, ובמצב היתכנות רגוע אפשר אפילו להתנהל בעיר הפקוקה בנחת ולשייט ברגיעה באוטוסטרדה.

בשורה התחתונה סגנית השר יכולה להירגע. ה-STI תמשיך להיות נחלתם של מתי-מעט, שמוכנים להוציא 299 אלף שקל על מכונית ראלי חוקית לכביש, כזו ששייכת לזן הולך ונעלם. לנו לא נותר אלא לקנא בהם.