דוקטור הפועל, מיסטר ירושלים

0-8 בליגת העל, 6-1 ביורוקאפ: האם הבדלי ההישגים של הפועל ירושלים כשהיא יוצאת למפעל האירופי נובעים באמת מחולשת הליגה הישראלית? ■ דעה

דונטה סמית, סטיבן לנדסברג, הפועל ירושלים מול מכבי ת"א / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה
דונטה סמית, סטיבן לנדסברג, הפועל ירושלים מול מכבי ת"א / צלם: עודד קרני, מינהלת הליגה

איך אפשר להסביר את מה שקורה להפועל ירושלים ביורוקאפ? מפעל משני כל כך עם 36 קבוצות (רובן מזעזעות), שכמעט כולן (ארבע הראשונות מכל בית של שש קבוצות) גם עולות לשלב הבא - וירושלים צנחה למאזן 6-1 אחרי עוד הפסד אתמול (ד'). אותה ירושלים שמובילה את ליגת העל עם 0-8, ושמנצחת משחקים העונה בפער ממוצע של 20.5 נקודות (כולל ה-30 מול מכבי). בשביל זה זרקתם כל כך הרבה כסף?

ההסבר הפשטני יותר שכולם נוטים להשתמש בו הוא שהליגה הישראלית חלשה השנה וכשירושלים יוצאת החוצה היא נתקלת בקירות. זה תירוץ קלוש. ירושלים הוגרלה עם קבוצה וחצי לא רעות אבל את רוב הקבוצות היא לא אמורה לראות ממטר. בנביט הטורקית (מקום שני בטורקיה, לפני קבוצות יורוליג כאנדולו אפס וגלטסראיי) היא קבוצה לא רעה, וגם ריטאס בסדר; אבל כל השאר? מרוסיה היא קיבלה את וולגוגרד, קבוצה מתחתית ליגת ה-VTB שהצליחה לחטוף תבוסה אפילו מאסטנה הקזאחית (18 הפרש); שלא לדבר על אלופת רומניה פלוישטי, שגם לה הצליחה ירושלים להפסיד.

מה שקורה לירושלים לא שונה ממה שקורה להרבה קבוצות אחרות. המעבר הזה בין שתי מסגרות הוא מכשול לא מוסבר. הרבה קבוצות לא תמיד מצליחות לעשות את המעבר מאירופה לליגה או ההיפך. בירושלים המעבר הזה עוד יותר לא מוסבר כי מבחינה מקצועית, בגלל שיש לה ישראלים בכירים מצוינים, היא משחקת באירופה בדיוק עם אותם הרכבים כמו בליגה - ארבעה שחקני חמישייה שפתחו בליגה בכל המשחקים פתחו גם במשחקים באירופה (אליהו, ג'וזף ג'ונס, דונטה סמית, דרווין קיצ'ן), כשהמקום החמישי מתנדנד בין שניים (הלפרין, ברייסי רייט).

לפני שנתיים ברצלונה דרסה את היורוליג בחצי הראשון של העונה עם מאזן 2-22 אבל בליגה הספרדית היא ספרה תשעה הפסדים באותו שלב וכבר הידרדרה אחרי אחד המחזורים למקום השמיני בליגה. כשניסו בברצלונה להסביר למה מה שעובד כאן לא עובד שם, התשובה הכי טובה היתה שאין להם מושג. ובכדורגל מה? אפשר להניח שגם בדורטמונד שהבטיחה את ההעפלה לשמינית גמר הצ'מפיונס כבר לפני שבועיים עם מאזן מושלם, מנסים להבין למה אותה קבוצה בדיוק שקועה מתחת לקו האדום בליגה הגרמנית.

למזלה של ירושלים, הפטנטים שממציא הכדורסל האירופי לא פחות מגוחכים מהפטנטים כאן: למרבה הפלא גם מאזן גרוע של 6-1 הוא לא סוף הסיפור. באופן מעשי לחלוטין, ירושלים יכולה להמשיך את העונה האירופית גם תסיים את השלב הראשון עם שלושה ניצחונות בלבד מעשרה משחקים.