מחיר הנפט קרס ב-18% - מחיר הדלק יירד רק ב-2.1%

לראשונה מאז שנת 2010: מחיר הבנזין יורד מתחת ל-7 שקלים לליטר ויעמוד על 6.9 ש' ■ גורמים בענף: הירידה מתונה יותר בגלל התחזקות הדולר ■ התהיה: הדולר התחזק ב-3.6% בלבד החודש

תחנת דלק / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק / צילום: תמר מצפי

מחירי הנפט בעולם מתרסקים - אבל הנהגים בישראל ייהנו מכך במידה פחותה בהרבה בהשוואה לנהג האמריקאי למשל.

מחיר הבנזין בישראל יירד ב-15 אגורות לליטר ויעמוד החל מהלילה בחצות על 6.9 שקלים לליטר. זו הפעם הראשונה מאז שנת 2010 שמחיר הבנזין יירד מתחת ל-7 שקלים לליטר. בכך ישלים מחיר הדלק ירידה דו-חודשית של 42 אגורות לליטר, לאחר שבחודש שעבר הוא ירד ב-27 אג'. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת יירד ב-13 אג' ל-5.85 שקל לליטר.

אך המספרים היו יכולים להיות הרבה יותר טובים עבור הנהגים בישראל. מחיר הנפט מסוג ברנט, המשמש לקביעת מחירי הדלקים בארץ, צנח ב-18% בחודש נובמבר לבדו. בענף האנרגיה טוענים כי הירידה הזו קוזזה על-ידי התחזקות שער הדולר ולכן מחיר הבנזין בישראל צפוי לרדת ב-2.1% בלבד.

עם זאת, שער הדולר עלה ב-3.6% בלבד בחודש האחרון, כך שקשה לומר שעלייה זו מקזזת באופן כה דרמטי צניחה של 18% במחיר הנפט.

נציין כי מחירי הדלקים נקבעים על בסיס ממוצע מחירי הנפט ב-5 הימים האחרונים של החודש. ב-5 ימי המסחר האחרונים עמד המחיר הממוצע של הנפט מסוג ברנט על 75.7 דולר לחבית, כלומר ירידה של 12% בהשוואה למחיר הממוצע של הברנט ב-5 ימי המסחר האחרונים של אוקטובר, ששימשו אז לקביעת מחירי הדלק לנובמבר.

כאן המקום לציין כי מחיר הנפט מהווה כשליש מהמחיר הסופי של הדלק בישראל. הרכב מחיר הדלק מתחלק כך: מחיר הבנזין הבינלאומי (נפט) מהווה 33% (בשנים האחרונות רכיב זה ירד באופן דרמטי מרמה של 40% בשל העלאות המסים שהפכו לרכיב הדומיננטי בקביעת מחיר הדלק); מס הבלו מהווה 43.5% מהמחיר; סל הוצאות שיווק מהווה 8.9% (זהו מרווח השיווק של חברות הדלק); המע"מ מהווה 15.3% מהמחיר; ודלף, ביטוח ותוסף והחזקת מלאי תפעולי מהווה 0.2% מהמחיר הסופי.

בכל מקרה, גם אם מתחשבים בהתפלגות הנ"ל, צניחה של כ-15% במחיר הנפט אחרי הקיזוז עם התחזקות הדולר אמורה הייתה לגרוע יותר מ-2.1% ממחיר הבנזין, בהתחשב בכך שצניחה זו משפיעה על כשליש מהמחיר הסופי ולאור העובדה שהחודש לא בוצעו העלאות מסים.