"הזמן הרב שמע"מ 0% נמרח לא מוסיף כבוד לממשלה"

מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן: "הסכמי הגג זה הפטנט המשמעותי ביותר שיצרה הממשלה להאצת שיווקים למגורים"

בנצי ליברמן  / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר נחתם הסכם הגג החמישי במספר. לאחר הסכמים קודמים שנחתמו בשנה החולפת בין המדינה לבין העיריות קריית גת, ראש העין, מודיעין-מכבים-רעות וקרית ביאליק, הגיע תורה של ראשון לציון.

מי שאמון על יישום מודל הסכמי הגג וקידומם הוא מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן. "הסכמי הגג זה הפטנט המשמעותי ביותר שיצרה הממשלה להאצת שיווקים למגורים", אומר ליברמן, "זה מודל עבודה לא שגרתי וכשהתחלנו לעבוד עליו לא ידענו עד כמה הוא יהיה אפקטיבי. בזכות הסכמי הגג עד סוף השנה יצאו הרבה מאוד שיווקים, בהיקף שלא נראה כבר הרבה זמן".

- איפה ייצאו שיווקים בקרוב?

"בקרית ביאליק - 1,800 יח"ד עד סוף השנה, במודיעין יש מכרז באוויר לכ-1,800 יח"ד ומתוכנן עוד מכרז ל-1,400 יח"ד. בראש העין עוד 2,900 יח"ד ובראשל"צ יצאו בקרוב 600 יח"ד לשיווק. כל זה מתוכנן עד סוף השנה הנוכחית. אגב, השיווקים בקרית גת ומודיעין בכלל לא היו בתוכנית העבודה של רמ"י ל-2014".

כלומר, בערים שאיתן נחתם הסכם גג צפוי שיווק של כ-8,300 יח"ד בחודש הקרוב. ועל פי ליברמן, מתוכננים לצאת גם שיווקים נוספים שאינם כלולים בהסכמי הגג.

- אילו הסכמי גג נוספים נמצאים על הפרק בטווח הקרוב?

"בשבועות הקרובים ייחתם הסכם גג נוסף עם הרצליה לקידום 7,000 יח"ד וגם הסכם נוסף מול קרית גת לקידום 8,000 יח"ד נוספות. בשלב מאוחר יותר מתוכננים להיחתם הסכמים גם עם אשקלון לקידום 10,000 יח"ד, עם רמלה לקידום 5,000 יח"ד, חיפה לקידום 6,000 יח"ד וגם מול פתח תקווה לבניית 12 אלף יח"ד במקום בסיס סירקין".

- לגבי פתח תקווה, ראש העיר התנגד נחרצות לתוספת של יחידות דיור בעיר.

"גם ראש העיר בפתח תקווה כמו ראשי ערים אחרים מבינים את המשמעות של הסכמי הגג. הייתי אצלו כבר שלוש פעמים, הסברתי לו שהבסיס בסירקין יפונה בכל מקרה אבל יש לו הזדמנות להגיע עם המדינה להבנות שיהיו לרווחת כל תושבי העיר, לקידום מחלף, או גשר או דברים אחרים שניתן לעשות במסגרת הסכם הגג. הרצליה למשל מקבלת במסגרת הסכמי הגג את מחלף אפולוניה. היא לא הייתה מקבלת את זה בשום דרך אחרת".

ליברמן מספר עוד שהסכמי הגג גרמו לשינוי סדרי עבודה ברמ"י: "פעם ברמ"י היו משווקים קרקע וזהו. שגר ושכח. אם הייתה אחר כך בעיה עם מחלף או משהו כזה, זה כבר לא היה מענייננו. עכשיו יש מעקב ובקרה ואנחנו מעורבים בהסכמי הגג באופן רציף. לדוגמא, בקרית גת צריך להיבנות מחלף, ופתאום פנו אליי שבמע"צ דחו את לוח הזמנים לעבודות בשנה. התקשרתי לשר התחבורה בנושא ובשבוע הבא אנחנו נפגשים. אין סיכוי שזה יידחה בשנה. גם האוצר שינה פאזה ומאשר תקציבים".

- ובינתיים נמשכת הפארסה סביב שתי תוכניות הממשלה - מע"מ 0% ומחיר מטרה.

"הממשלה צריכה לקחת אחריות ולאשר את מע"מ אפס. לא נצא מהמשבר הזה אם לא תהיה יציבות בענף. החודשים הארוכים שמע"מ אפס נמרח בכנסת לא מוסיפים כבוד לממשלה וזה לא מאפשר למחיר מטרה לצאת לדרך. אלו תוכניות חיוניות והן צריכות להיות נקיות משיקולים פוליטיים".