בקרוב הסחרור המבהיל באמת

נתוני הלמ"ס מלמדים שהגלגל הנדל"ני ממשיך להסתובב

תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי

לפני הכול, קחו את הנתונים על המשך בלימת או עליית מחירי הדירות בפרופורציה. לפי השמאי הממשלתי, בשלוש ערים בלבד ניתן למצוא היום דירה בפחות ממיליון שקל - באילת, באשקלון ובבאר שבע.

רק שבפועל, לפי התפלגות העסקאות למכירת דירות שנעשו בישראל במחצית הראשונה של 2014, ב-38.3% מהן מחיר הדירה נסגר על פחות ממיליון שקל. כ-18.5 אלף דירות נמכרו בפחות ממיליון, מתוך 48 אלף העסקאות שנסגרו. 49% מרוכשי דירה ראשונה קנו דירה בפחות ממיליון שקל - ומותר לנו להניח שהם לא נהרו דווקא לבאר שבע, אשקלון ואילת.

אז עזבו לרגע את הממוצע הדמיוני העולה, ותזכרו שיש פה גם דירות במחירים עממיים בהרבה. גם בראשון לציון, גם בנתניה, ואפילו בתל אביב. ובכל מקרה, עלייה של 0.3% בממוצע, במבחן ששקלל כ-200 עסקאות בממוצע בכל עיר, בעיקר מעיד על כך שרוכשים רבים (ומוכרים רבים) עצרו, והם מחכים להתפתחויות בהמשך.

ולהבדיל מנפלאות הממוצעים המתעתעים, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לימדו היום שהגלגל הנדל"ני ממשיך להסתובב.

אחרי שהתחלות הבנייה צללו ברבעון השני (9,682 דירות), וכל הקבלנים אמרו לנו שאף אחד לא יבנה בחוסר הוודאות הנוכחית, שאין מספיק עובדים זרים על הפיגומים, ושלא כדאי לצאת בפרויקטים חדשים כשהשרים מכריזים שמחר יהיה זול יותר, מתברר שהם עדיין פה (לא שיש להם לאן ללכת).

11,295 דירות החלו להיבנות ברבעון השלישי, כ-17% יותר מהרבעון השני. רק תנו להם יותר קרקעות, ומשוואות ההיצע והביקוש כבר יעשו את שלהן. 96 אלף דירות יש היום בבנייה פעילה, עוד לפני המאסות הגדולות במכרזים של קרית גת, מודיעין, ראש העין ועוד.

אבל למה אנחנו בכל זאת לא אופטימיים? בעיקר בגלל שהממשלה כבר הוכיחה לנו יותר מפעם אחת שההתערבות שלה רק עושה נזק. כשלפנינו הקפצת ביקוש לדירות (עם הפעלת מע"מ אפס או מחיר מטרה) או גניזת אותן תוכניות (מה שנראה כרגע סביר יותר, נוכח ריח הבחירות באוויר) ואובדן מעט האמון שעוד נותר למשילות כאן, נראה ששוק המגורים עלול להיכנס ממש בקרוב לסחרור מבהיל. את התוצאה אף אחד לא באמת יודע לחזות.