התנגדות לתוכנית מתחם הכרמלית בת"א: התכנון לקוי ומטעה

תוכנית הכרמלית בת"א מעניקה זכויות לבנייה למגורים, מסחר ומלונאות בהיקף של כ-15.5 אלף מ"ר ■ אחד מבעלי הזכויות במתחם שהגיש את ההתנגדות טען כי קיים עיוות של תיאור המצב התכנוני הקיים, הקנייני והפיסי של המקרקעין

תל אביב / צילום: שאטרסטוק
תל אביב / צילום: שאטרסטוק

התנגדות לתוכנית מתחם הכרמלית בתל אביב. הוועדה המקומית צפויה לדון מחר (ב') בהתנגדויות לתוכנית תא\4055 (מתחם הכרמלית) המתייחסת לדרום מערב העיר, והתנגדות שהוגשה כנגד התוכנית מעלה סימני שאלה בכל הנוגע להליך התכנון כמו גם הדיונים בהפקדת התוכנית.

מדובר בתוכנית המתייחסת למתחם בין הרחובות הרברט סמואל וטיילת הים ממערב, רחוב הירקון ממזרח, רחוב דניאל מצפון ורחוב הכרמלית מדרום. התוכנית מעניקה זכויות לבנייה למגורים, מסחר ומלונאות בהיקף של כ-15.5 אלף מ"ר (שטח עיקרי) ומחלקת הזכויות בין שני מתחמים צמודים.

במסגרת ההתנגדות שהוגשה לתוכנית על ידי אחת מבעלי הזכויות במתחם נטען כי "הליך קבלת ההחלטות להפקדת תוכנית המתאר נפגם באופן חמור בעיוות תיאור המצב התכנוני הקיים, הקנייני והפיסי של המקרקעין ובהיעדר המידע הרלוונטי. לקות זו עולה עד כדי הטעייה של מוסדות התכנון בנתון מהותי לקבלת ההחלטות", לכן טוענים המתנגדים כי החלטת הפקדת התוכנית פסולה.

על פי כתב ההתנגדות, טוענת המתנגדת שלמרות שהעירייה מחזיקה בזכויות לא מעטות במסגרת התוכנית, מסיבה כל שהיא היא ויתרה על זכויות אלו והעדיפה להעניק ליזמי המתחם הפרטיים במתחם הצפוני זכויות יתר.

עוד נטען, שלמרות שהתוכנית מתייחסת לשני חלקי המתחם (צפוני ודרומי) היא לא ביצעה חלוקה נכונה של הזכויות, הן למגורים הן למלונאות הן למסחר והן למטרות ציבוריות בין שני חלקי המתחם.

"יזמי התוכנית, הפרטיים והעירייה, החליטו בניהם לחלק את עוגת הזכויות שעל פי התוכנית באופן שרירותי מבלי לשמור על עקרונות האיזון ההוגן שבדין ותוך סטייה מוחלטת מהיחס האמיתי שבין המתחמים במצב הנכנס... התוצאה הקשה והפוגענית שהתקבלה היא פגיעה חמורה בזכויות הציבור במקרקעי העירייה ובזכויות המתנגדת...בעלי הזכויות במתחם הצפוני מקבלים זכויות בשווי המבטא 58% מכלל הזכויות במצב החדש - דהיינו תוספת של כ-50% משיעור הזכויות המגיע להם. בעוד שעיריית תל אביב (הציבור) והמתנגדת מקבלים במתחם הדרומי רק כ-42% מהזכויות במצב החדש, דהיינו הפחתה של כ-33% משיעור הזכויות להם הם היו זכאים", כך נכתב בהתנגדות.

עוד נטען שהתוכנית המתעלמת מבעלת הזכויות במתחם הדרומי, זכויות שהעירייה הכירה בהן בעבר.

במסגרת ההתנגדות מבקשת המתנגדת להורות על תיקון התוכנית, לערוך חלוקה מחדש של מכלול הזכויות ולהיות מוזמנת לדיונים בתוכנית לצורך השמעת עמדתה והתנגדותה בפני חברי הוועדה.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "תכנית מרחב הכרמלית הירקון כוללת שינוי ייעוד משטח לתכנון בעתיד לשטח בייעוד מלונאות, מגורים ומסחר, זאת כחלק מרצף הפיתוח לאורך הים ברצועה שבין הרברט סמואל והירקון. התכנית אושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית. מענה להתנגדויות יובא כחוות דעת בדיון המיועד לכך בוועדה המחוזית ואין זה נכון כי המענה יופיע בעיתון בטרם נמסר לחברי הוועדה".