קבוצת אלון: אביגדור קפלן יחליף את דודי ויסמן כמנכ"ל

בעל השליטה בקבוצה, שרגא בירן, החליט להדיח את שותפו דודי ויסמן, האיש המזוהה יותר מכל עם מהלכיה של קבוצת אלון, שבשנים האחרונות מפגינה ביצועים חלשים, בעיקר בעסקי הקמעונאות

דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: קובי קנטור
דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: קובי קנטור

רעידת אדמה בקבוצת אלון , אחת מחברות ההחזקה הגדולות בישראל: עו"ד שרגא בירן, בעל השליטה בקבוצה, הדיח את שותפו, דודי ויסמן, מתפקיד המנכ"ל, ומינה במקומו את אביגדור קפלן, לשעבר מנכ"ל ויו"ר כלל ביטוח, מנכ"ל בית-החולים הדסה ומנכ"ל שירותי בריאות כללית.

ויסמן אמנם מחזיק רק במניות מיעוט בקבוצת אלון, אך הוא האיש שהיה מזוהה יותר מכל אחד אחר עם מהלכיה בתחומי האנרגיה, הקמעונאות והנדל"ן.

המהלך של בירן - שבינו לבין ויסמן ישנה גם קרבה משפחתית - מסמן שפל חדש במערכת היחסים העכורה בין השניים בתקופה האחרונה, לאחר יותר מ-20 שנות שותפות.

במשרדו של שרגא בירן לא היו מוכנים לענות היום (ג') לפניות התקשורת. בסביבתו של ויסמן נטען בתגובה כי "זו לא הדחה, ועדיין לא נאמרה המילה האחרונה. המכתב הגיע בהפתעה, אבל יש מאבקי שליטה מטורפים בין ויסמן לבירן, והם בכלל בתהליך של התמחרות, במב"י. העניין יתברר תוך כמה ימים".

עם זאת, כיוון שבירן הוא בעל השליטה בקבוצה, ברור כי ויסמן לא יוכל להישאר בתפקידיו בה. ניתן גם להטיל ספק בשאלה עד כמה באמת הופתע ויסמן מהמהלך של שותפו, מכיוון שסימנים ברורים למתיחות ניכרו עוד קודם לכן, כשבירן החליט למנות את יונל כהן, לשעבר מנכ"ל חברת הביטוח מגדל, לתפקיד יו"ר ביילסול, מעל ראשו של ויסמן. יחד עם זאת, ויסמן למד על ההחלטה של בירן באמצעות מגורמים שלישיים.

משמעות החלטתו של בירן היא דחיקתו של ויסמן מכל עמדת ניהול בקבוצת אלון ובחברות-הבנות, ובראשן אלון רבוע כחול בה הוא משמש כמנכ"ל ודירקטור. ויסמן יישאר בעל מניות ודירקטור בכמה מהחברות, אבל לא יוביל אותן כפי שעשה עד היום.

בירן עצמו שלח אמש (ב') מכתב לבעלי המניות מקרב הקיבוצים השותפים בקבוצת אלון, ובו בישר על החלטתו. יצוין כי בהתאם להסכם בין השותפים בקבוצת אלון, בירן אחראי למינוי מנכ"ל קבוצת אלון, בהסכמת הקיבוצים, ואילו הקיבוצים אחראיים על מינויו של היו"ר, בהסכמתו של בירן.

בירן העביר לקיבוצים את המלצתו למינוי קפלן כמנכ"ל הבא של קבוצת אלון, והיום הם צפויים לאשר זאת.

סימן שאלה מרחף כעת גם על המשך כהונתה של רו"ח לימור גנות, שמונתה על-ידי ויסמן כמנכ"לית משותפת של אלון רבוע כחול - זרוע הפעילות המרכזית של הקבוצה. עם זאת, עתידה יוכרע רק לאחר כניסתו של קפלן לתפקיד בפועל, דבר הצפוי להתרחש כבר בינואר הקרוב.

מגה התדרדרה

קבוצת אלון מחזיקה במספר חברות ציבוריות, ובראשן אלון רבוע כחול, אלון חיפושי גז, רבוע כחול נדל"ן, ואלון USA (האחרונה נסחרת בניו-יורק). בשנים האחרונות הידרדרו התוצאות העסקיות של הקבוצה, בעיקר בתחום קמעונאות המזון בו היא פועלת באמצעות חברת אלון רבוע כחול, בעלת רשת השיווק מגה.

אין זה סוד שבירן לא היה שבע-רצון ממהלכים שנקט ויסמן בתחום זה בשנים האחרונות. אחד המהלכים האלה הוא רכישת רשת המרכולים AM:PM שבוצעה בשנת 2007 תמורת סכום-עתק של 143 מיליון שקל. לא רק שסכום הרכישה היה גבוה, אלא שהרכישה עצמה הביאה להידרדרות קשה ברשת מגה, לאחר שהחרדים החליטו להחרים את תת-הרשת שלה, "שפע שוק", בעקבות פתיחת המרכולים בשבתות. מגה איבדה מכירות של מאות מיליוני שקלים וההידרדרות ברשת - גם על רקע התחרות הגוברת מצד רשתות הדיסקאונט - נמשכת עד היום.

במאי 2010 ביצעה קבוצת אלון שינוי מבני משמעותי, עם העברת חברת הדלק דור-אלון לידי החברה האחות רבוע כחול, במסגרת עסקה של הקצאת מניות. במהלך זה יצרה אלון את קבוצת הקמעונאות הגדולה בישראל, הכוללת מלבד רשת מגה גם את תחנות הדלק של דור-אלון, חנויות הנוחות אלונית, רשת AM:PM ורשתות כלי הבית ורדינון ונעמן.

במסגרת העסקה מכרה קבוצת אלון לרבוע כחול את מניותיה בחברת הדלק דור-אלון, בתמורה להקצאת מניות של רבוע כחול, אשר שיקפו פרמיה חריגה של כ-50% על מחיר השוק של המניות באותו זמן. עסקת זו הוגדרה על-ידי חברת הייעוץ גיזה זינגר אבן כ"הזדמנות ייחודית להצמיח את עסקיה של החברה המאוחדת - אלון רבוע כחול". אולם, מאז העסקה צנחה מניית אלון רבוע כחול בכ-70%, וכיום היא נסחרת בשווי של כ-650 מיליון שקל בלבד.

בשנה האחרונה החריפה ההידרדרות בעסקי החברה, ומניית אלון רבוע כחול איבדה בתקופה זו קרוב ל-40% מערכה. אסטרטגיות ותוכניות שונות שגיבשה רשת מגה בשנים האחרונות לא מוכיחות את עצמן בינתיים, ובשבוע שעבר היא סיכמה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2014 עם ירידה של 8% במכירות, שעמדו על 4.4 מיליארד שקל, לצד שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית. בסך-הכול הפסידה אלון רבוע כחול (החברה-האם של מגה) בתשעת החודשים הראשונים של השנה 55 מיליון שקל, המצטרפים להפסד דו-שנתי של 164 מיליון שקל ב-2013-2012.

איתות אזהרה להידרדרות במצב עסקי קבוצת אלון הגיע בחודשים האחרונים עם הפחתת ענק, בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל, שנדרשו לבצע הגופים המוסדיים בישראל משווי החזקותיהם באג"ח הפרטיות שהנפיקה להם קבוצת אלון (בהיקף של 2.4 מיליארד שקל). ההפחתה הרוחבית בשווי האג"ח, הנסחרת בזירת רצף מוסדיים, נדרשה לאחר שבית ההשקעות אינפיניטי מכר נתח מהחזקותיו לידי בית ההשקעות מיטב דש, בדיסקאונט של 27% על המחיר שבו שוערכו האג"ח, המדורגות A מינוס.

העיתון "פוסט" יסיים את דרכו?

הצרות של בירן ו-ויסמן לא מסתיימות עם אלון רבוע כחול. השקעה אחרת של ביילסול, בחברת הנדל"ן הכושלת רוזבאד, דרשה מהשניים להזרים להזרים לה כרבע מיליארד שקל, על מנת שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח ולמנוע את קריסתה.

רק בסוף השבוע האחרון נחשף ב"גלובס" כי השניים החליטו להמשיך לתמוך ברוזבאד, עם הזרמה של 28.5 מיליון שקל נוספים, שמטרתה לממן את התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח. לאחר תשלום זה נותרו לרוזבאד התחייבויות אג"ח של קרוב ל-60 מיליון שקל.

נראה כי בירן הגיע למסקנה שכדי להשביח את עסקיה של קבוצת אלון הוא צריך להרחיק את ההגה מידיו של ויסמן. החלפתו של ויסמן מאותתת כי בירן לא יהסס ללכת לשינויים משמעותיים גם בתחומים שנחשבו ל"בייבי" של ויסמן, כמו הוצאתו לאור של העיתון החינמי "פוסט", המחולק בסניפי מגה, שלפי הערכות בשוק, תופסק בקרוב. למרות השחיקה בביצועים, בירן מאמין בפוטנציאל של הקבוצה וביכולת שלו להשיב עטרה ליושנה.

קבוצת ויסמן בירן
 קבוצת ויסמן בירן

אלון רבוע כחול
 אלון רבוע כחול