מבחן דרכים: ב.מ.וו X4 - פוזה ותשומת לב לקהל המתעשרים

מדובר בדגם שעטנז שמתאים למתעשרים במדינות מתפתחות, אך הוא גם קולע בדיוק לטעמו של קהל היעד המעושר בישראל ■ אפשר להתנחם ביכולות דינמיות משובחות ואפילו בחיסכון בדלק

חברת ב.מ.וו היא כיום מושא הקנאה של 99% מיצרני הרכב בעולם. בעוד שרובם נאבקים בשוק עוין ובקושי גומרים את החודש, ב.מ.וו סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם רווח תפעולי של 2.82 מיליארד אירו - זינוק של 17% לעומת הרבעון המקביל. אם לא יחולו שינויים דרמטיים, צפויה החברה לסיים את השנה עם רווח תפעולי מדהים של כ-10 מיליארד אירו, ומדובר בחברה שהיא לא הרבה יותר מיצרנית הדוקה של רכבי פרימיום. עם זאת, עיון מעמיק יותר בנתונים הכספיים מגלה שהשוק הסיני לבדו תרם השנה כמעט שליש מהרווח התפעולי של החברה.

הנתון הזה מספק תשובה אפשרית לשאלה הקשה: למה בכלל ב.מ.וו הייתה צריכה לייצר דגם שעטנז כמו ה-X4? הלוא המצטרף הטרי למשפחה אינו ממש רכב פנאי-שטח קלאסי, וממילא את הנישה הזו מכסה בהצלחה ה-X3. ה-X4 הוא גם לא רכב ספורט-קופה, למרות העיצוב האגרסיבי והמהיר, ואם מישהו חפץ במכונית חמש דלתות מוגבהת עם דלת אחורית נטויה בחדות הוא יכול למצוא את מבוקשו בסדרה 3GT.

לכן, התשובה לשאלה, כמו להרבה שאלות דומות שנשאלות כיום בתעשיית הרכב העולמית, היא "כי זה מה הסינים רוצים". טריליוני הדולרים שזורמים מכל העולם ליבשת הצהובה מחפשים להם מוצא. מיליוני המתעשרים המלוכסנים רוצים סמלי סטטוס מוחצנים ואגרסיביים עם שם מותג יוקרתי, או במלים אחרות - פוזה, ואת כל זה מספקת ה-X4 במנות גדושות.

העיצוב נע על הסקאלה שבין מוחצן לבוטה. החרטום האגרסיבי מכיל כונסי אוויר בולטים ומושחרים בתחתית הפגוש, פנסי ענק וכנפיים שריריות; הפרופיל הצדי מזכיר מכונית GT גבוהה, עם מאסה מופרזת שמתרכזת באזור הזנב; והחלק האחורי נשלט על ידי גג שמשתפל מטה בחדות לעבר דלת אחורית, שממוקמת בצורה כמעט אופקית ומסתיימת במעין מדרגה.

אי אפשר לכנות את העיצוב הזה אלגנטי, תרבותי או מסוגנן, אבל את מה שהוא מתוכנן לעשות - למשוך תשומת לב - הוא עושה בגדול. הדמיון החיצוני ל-X6, שכה חביב על השואפים-להיות-אוליגרכים בכל העולם והשילוב של ממדים מאסיביים וסמל של ב.מ.וו, הפכו את רכב ההדגמה שלנו למוקד תשומת לב.

תא הנוסעים מזכיר מאוד את ה-X3, שעליו מבוסס דגם ה-X4. סף הכניסה/יציאה ממוקם בגובה נוח לבני כל הגילים, המושבים מציבים את הנהג והנוסעים מעל ראשיהם של נהגי המשפחתיות שמסביב, והרוחב הנכבד ובסיס הגלגלים הנדיב (2.81 מ') מבטיחים לספק מרחב לחמישה מבוגרים. גם עמדת הפיקוד היא שכפול גנטי של ה-X3, עם לוח מחוונים שימושי ומינימליסטי, מראה מוצק ואיכותי ומסך מולטימדיה רחב ועתיר יישומים, שעדיין - ולא ברור לנו למה בדיוק - לא בתוכו משלב קלט מגע.

ביצועים שימושיים, אך לא מרגשים

ההבדלים העיקריים בין ה-X4 ל-X3 אינם בהכרח לטובה. מרווח הראש מאחור אינו נדיב כמו ב-X3 בשל הגג המשתפל, והראות לאחור היא כמעט בלתי אפשרית מבעד לחרך/חלון שממוקם בדלת האחורית. ה-4X הוא רכב שממש דורש התקנת מצלמת נסיעה לאחור. גם תא המטען מכיל 50 ליטר פחות ושימושיות ההטענה שלו מוגבלת יותר.

רכב ההדגמה שלנו צויד במנוע הבנזין ההתחלתי בסדרה: ארבעה צילינדרים טורבו בנפח 2 ליטרים עם הספק של 184 כ"ס. זה לא נשמע הרבה עבור ג'יפ ספורט ששוקל יותר מ-1.7 טון, אבל על המחסור בסוסים מפצים מומנט נכבד ותיבת הילוכים משובחת בת 8 מהירויות, שמורידה בזריזות הילוכים ומעלה סיבובי מנוע כדי לתרום לדחף.

השורה התחתונה היא ביצועים שימושיים, אם כי לא מרגשים במיוחד. הרכב צובר מהירות בקצב נאה במישור ובעליות ומשייט ללא תלונות במהירויות של שלילת רישיון פלוס מעצר, אבל הוא לא מדביק את הנוסעים לכיסאותיהם וגם משמיע צליל מפלט סתמי למדי. הוא ידידותי לנהגי יום יום רגועים, וגם לרפי-הרגל יחזיר צריכת דלק ממוצעת של יותר מ-11 קילומטרים לליטר בתנאי אמת. כמובן שמי שחפץ להשלים את המראה הקרבי עם ביצועים הולמים תמיד יכול להזמין את מנוע ה-3 ליטר טורבו, או את אחד מהטורבו-דיזלים המפלצתיים של ב.מ.וו, אולם אז המחיר יקפוץ וכבר יהיה די קרוב ל-X5 ול-X6 הגדולים.

על הכביש התחושה טובה ומהודקת יותר מאשר ב-X3 בשל מרכז הכובד הנמוך יותר ומפסק הגלגלים הרחב. הכלי נצמד לכביש ומעביר משקל בפניות כאילו היה רכב קופה נמוך, והמשקל הרב לא מורגש. ההגה זריז ותקשורתי במידה סבירה, נטיית הגוף בפניות מהירות מזערית והיציבות הכיוונית על הכביש המהיר, בכל מזג אוויר, מושלמת.

על הנייר יש ל-X4 יש מערכת הנעה כפולה קבועה, מרווח גחון מכובד של 20 סנטימטרים וזוויות גישה/נטישה לא שוליות. הוא לא יתקשה לרדת לדרכי עפר מחורצות, לצלוח אגני בוץ ולגרור איזה ג'ט-סקי לחוף הים. ומנגד, הסיכוי לראות כלי מהודר שכזה בשטח רציני סביר בערך כמו הסיכוי לראות דוגמניות מטפסות על ההימליה בנעלי עקב.

אז מה המחיר של אותה "פוזה"? במקרה של ה-X4 יש לשאלה התיאורטית הזו תשובה מספרית מדויקת: 23 אלף שקל. זהו הפרש המחיר בין ה-X4 הבסיסי, שעולה 340 אלף שקל, לבין גרסת הבסיס של הב.מ.וו X3 שזהה לו מכנית ב-95% ומציע יותר שימושיות. מנגד, הרכב עולה כמעט מחצית מה-X6 הגדול ומותיר על הסביבה כמעט את אותו רושם מעמדי-חברתי, כך שהוא קופץ כמה דרגות במדד "הפוזה לשקל". נכון שזה לא בדיוק מדד שיווקי מדויק, אבל הוא בהחלט מספק הצצה נאמנה לסגנון חייהם של היפים והמעושרים.

BMW_X4
 BMW_X4

חלק מהמתחרות

פורשה מקאן

רכב הכביש-פנאי הספורטיבי של פורשה מבוסס על אאודי Q5, אך מציע עיצוב דינמי ומהיר יותר. יש לו תא נוסעים מפואר ושלדה ספורטיבית למהדרין, והוא משווק בארץ עם מנועי טורבו-דיזל ובנזין חזקים ב-585 אלף שקל.

לקסוס NX

לרכב הפנאי החדש של לקסוס יש לא מעט שאיפות ספורטיביות ועיצוב אגרסיבי תואם. כיום הוא מוצע בארץ עם הנעה היברידית על בסיס מנוע 2.5 ליטר, ובשנה הבאה יגיע גם עם מנוע 2 ליטר טורבו נמרץ בהספק 235 כ"ס. המחירים מתחילים ב-300 אלף שקל.

מרצדס GLA

סדרת ה-GLA של מרצדס קומפקטית יותר מה-X4 ונמוכה יותר, אבל פונה לאותו קהל שמחפש מראה "קרוס אובר" ספורטיבי וביצועים זריזים. ב-310 אלף שקל אפשר לקנות את דגם ה-250 עם הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת ו-211 כ"ס.