מדד גלובס-הומלס: המוכרים והמשכירים הורידו מחירים

מוכרי הדירות והמשכירים התפשרו בנובמבר על המחיר המבוקש ■ עם זאת, דווקא המערכה הפוליטית עלולה להחזיר אותנו לאחור ולהמריץ כעת מחוסרי דירה ומשקיעים בחזרה לשוק

שלט למכירה של אנגלו סכסון / צילום: איל יצהר
שלט למכירה של אנגלו סכסון / צילום: איל יצהר

האם המוכרים התחילו להוריד מחירים בחודש החולף? לוח מחירי הדירות של אתר הומלס מלמד על מגמה ברורה של ירידה במחיר המבוקש בחודש נובמבר בכל סוגי הדירות. חיפה ונתניה בלטו לרעה (או לחיוב, תלוי באיזה צד אתם) בירידות מחירים רוחביות. מנגד, אזור בת-ים חולון הציג דווקא עליות מחירים בכל סוגי הדירות.

בזמן שמבקשי הדירות יורדים לאטם מהגדר, מקווים עדיין לראות שמא משהו בכל זאת יטלטל את שוק המגורים, ניתן כאמור לזהות בנובמבר נכונות מצד המוכרים למחיר דירה נמוך יותר, אולי כדי שלא להחמיץ מראש מפגש ועסקה עם אותם קונים הססניים.

נזכיר כי בסקירת משרד האוצר בנובמבר, נכתב ש"יש לציין כי מאז תחילת 2014 נרשמת עלייה בשיעור משפרי הדיור הרוכשים דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת" - מציאות כמובן מאוד לא בריאה, שיכולה לאלץ את אותם משפרי דיור לממש את דירתם במהירות מרבית, בזמן שהם נדרשים לשלם על דירתם החדשה.

ויחד עם זאת, בעוד השמאי הממשלתי הצביע בשבוע שעבר על מגמה של קיפאון במחירי הדירות (עלייה של 0.3% ברבעון השלישי מול הרבעון השני של השנה) ומספר המנופים באתרי הבנייה נמצא כעת בשיא (כ-95 אלף דירות בבנייה פעילה), דווקא המערכה הפוליטית עלולה להחזיר אותנו לאחור. הייאוש מאוזלת ידה של הממשלה בכל הנוגע לפתרונות המובטחים בשוק הדירות (מע"מ אפס, מחיר מטרה ועוד) יכול להמריץ כעת מחוסרי דירה ומשקיעים אל השוק, ולדחוף אותו בחזרה לעליות.

ירידות גם בשכירות

בכל מקרה, לאחר כל כך הרבה תחזיות סרק ומגמות קצרות טווח של שינוי כיוון בשוק המגורים, מוטב כמובן להמתין עוד כמה חודשים כדי לראות לאן פניו של השוק מועדות.

בנוסף, למרות לא מעט תחזיות אימים בנוגע לשוק השכירות, על רקע המלחמה של הממשלה במשקיעים (מס שבח ועוד) וההכרזות של חוק שכירות הוגנת שיקבע את מחירי השכירות, נרשמה בחודש החולף מגמה של ירידות גם במחירי השכירות.

בדירות ארבעה חדרים, נרשמה ירידה במחיר השכירות המבוקש ב-11 מתוך 15 אזורים שנבדקו. בדירות 3 חדרים, המוצר הקלאסי בשוק השכירות, מנרשמה ירידה ב-6 אזורים.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע. המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר מבוקש
 מחיר מבוקש

מדד גלובס הומלס 7/12/14
 מדד גלובס הומלס 7/12/14