הבורסה אישרה הנחיות לרישום קרנות היי-טק נסחרות

קרנות ההייטק הנסחרות תפעלנה במודל של קרנות נאמנות סגורות ותוכלנה להשקיע עד 30% מהסכום המגויס בנכסים לא סחירים ■ יחוייבו לגייס בהנפקה ראשונית לפחות 400 מיליון שקל

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

בהמשך לסדרת הפעולות המיועדות לעידוד רישום ומסחר של חברות הייטק בבורסה, וכחלק מיישום המלצות וועדת המו"פ, אישר דירקטוריון הבורסה הנחיות לרישום קרנות היי-טק נסחרות, הקובעות כי על הקרן לגייס בהנפקה ראשונית לפחות 400 מיליון שקל.

קרנות ההיי-טק הנסחרות תפעלנה במודל של קרנות נאמנות סגורות ותוכלנה להשקיע עד 30% מהסכום המגויס בנכסים לא סחירים. שיעור זה יגדל עד ל-50% במידה ותינתן למשקיעים ערבות מדינה שתפחית את הסיכון של המשקיעים. לפחות 5% מסכום הקרן שיגויס יושקע על ידי מנהל הקרן. הקרנות תוכלנה לפעול כקרן קצובה לתקופה של 15 שנה, או כקרן מתמשכת.

"זהו שלב נוסף ביישום המלצות ועדת המו"פ, וצעד נוסף בחיזוק וקידום תחום ההיי-טק בבורסה לניירות ערך בתל-אביב" מסרה חני שטרית בך, מנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה ומי ששימשה כיו"ר משותף בוועדה. "רישום למסחר של קרנות ההיי-טק יאפשר למוסדיים ולציבור להשקיע בסל של חברות היי-טק ישראליות תוך הקטנת הסיכון הקיים בהשקעה בחברה בודדת. אני מאמינה כי עם סיום תהליך החקיקה, תשמש הבורסה אלטרנטיבה הולמת ומועדפת לגיוס הון של חברות היי-טק."

קרנות הון סיכון רשומות למסחר בבורסות בארה"ב ובאנגליה והן פועלות בהצלחה כבר עשרות שנים במבנה של קרנות סגורות אשר רשאיות להשקיע גם בנכסים לא סחירים. מדינות אלה אף מעודדות את הקמת הקרנות באמצעות מתן הטבות מס למשקיעים או ערבויות מדינה.

האפשרות להקמת קרן היי-טק עוגנה בהצעת החוק לקידום השקעות בחברות ציבוריות הפועלות בתחום המחקר והפיתוח, במסגרת תיקוני חקיקה בחוק השקעות משותפות בנאמנות. הצעת החוק עברה קריאה ראשונה.