העליון: 18 דירות בלתי חוקיות בקריית מלאכי לא יאוכלסו

הקומות העליונות הבלתי חוקיות שהקימה ש.י שפץ וקנין בפרויקט לב הפארק לא יאוכלסו

בית המשפט העליון הביא השבוע לסיומה של פרשת הבנייה הבלתי חוקית בפרויקט לב הפארק בקריית מלאכי, וקבע כי הקומות העליונות הבלתי חוקיות בפרויקט לא יאוכלסו.

חברת ש.י שפץ וקנין זכתה ב-1999 במכרז של רשות מקרקעי ישראל ורכשה מגרש המיועד להקמת שני בניינים של 15 קומות וחניון תת-קרקעי. במקום זאת החברה הקימה 3 בנייני מגורים של 10 קומות וחניון עילי. החניון נבנה על חשבון שטחים ציבוריים שהיו אמורים להיכלל בפרויקט. רק חלק מהפרויקט נבנה בהתאם להיתר הבנייה שניתן לחברה, ואף הוגש נגדה כתב אישום.

ניסיונות החברה להכשיר את חריגות הבנייה נכשלו בוועדות התכנון, ונקבע כי הבניין השלישי בפרויקט לא יאוכלס כלל, בשל חריגה של 2.5 קומות עליונות הכוללות 18 דירות שהוקמו ללא היתר.

החברה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה הגישו ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, באמצעות עורכי הדין איל מאמו ואפי שבח-דחב"ש ממשרד אגמון, רוזנברג הכהן ושות', ובספטמבר האחרון החליט בית המשפט לאפשר לוועדה המקומית ולקבלן לאכלס את הדירות בפרויקט למרות חריגות הבנייה, כיוון שהרוכשים בפרויקט הם אנשים "קשי-יום" שרכשו את הדירות בתום-לב. הדיון בקומות העליונות הוחזר לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

המדינה הגישה ערעור לעליון על פסק הדין ודרשה לבטלו בשל הנזק שעלול להיגרם למדינה ולאינטרסים הציבוריים שהיא מייצגת.

בית המשפט העליון קיבל חלקית את ערעור המדינה וקבע כי יש להתיר את אכלוס הקומות התחתונות בפרויקט, אך מנגד פסל את החלטת בית המשפט המחוזי כי הדיון באשר להכשרת הקומות העליונות הבלתי חוקיות יוחזר לוועדה המחוזית.