"מע"מ 0% על מזון, מענקים מוכפלים לחיילים"

רה"מ: "מע"מ אפס על דירות היה מיטיב עם 9,000-14,000 אלף משפחות אמידות, אין בזה היגיון. יש לי תוכנית חלופית שתשפיע על מיליוני ישראלים ותעשה צדק חברתי"

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבטיח להעניק פטור ממע"מ על מוצרי יסוד ולהכפיל את המענק לחיילים משוחררים - במקום חוק מע"מ 0% על דירות. נתניהו נשא נאום בוועידת ישראל לעסקים 2014 של "גלובס", שהיה נאום בחירות לכל דבר.

לכל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2014 - לחצו כאן

"לא הייתי חסיד של חוק מע"מ אפס", אמר נתניהו. "חשבתי שהחוק הזה יכול לעוות את שוק הדיור ולגרום לעליית מחירים. אתה נותן הטבה על דירות, אבל זה לא מוצר בפיקוח - ולכן אפשר לקחת את ההטבה ולהעלות את המחיר, וההקלה לא תגיע לצרכן.

"מע"מ אפס על דירות זו הטבה שתינתן במקרה הטוב ל-9,000 איש עד 14 אלף איש מקסימום. בדרך-כלל מדובר באנשים ממשפחות אמידות שיכולים לשים כמה מאות אלפי שקלים. משפחות כאלה תקבל הטבה של 200 אלף שקל, אין בזה שום היגיון".

נתניהו הציג במקום זאת תוכנית אחרת: "יש תוכנית חליפית, וזה מע"מ אפס על מוצרי מזון בסיסיים בפיקוח, וזו הטבה שתגיע למיליוני אנשים. זה הצורך הבסיסי ביותר של אנשים - לחם, חלב, ביצים.

"התוכנית הזאת תאפשר לחסוך מאות עד אלפי שקלים בשנה. זו הפחתה מיידית של 15% במחירי המזון המפוקחים. כל ההנחה הזאת תגיע לאזרחים, וככל שהמשפחה חלשה יותר - החיסכון משמעותי יותר. זה צדק חברתי.

"זה עוזר לשכבות החלשות, זה צדק חברתי. וזה יעלה 2 מיליארד שקל ולא 3 מיליארד כמו מע"מ 0% על דירות. את המיליארד הנותרים נשקיע בחיילים משוחררים - נכפיל את הסכום של מענק השחרור ל-60 אלף שקל, סכום שיסייע לצעירים להתחיל את החיים, כי זה צודק, הם תרמו שנים של השתכרות שהם הביאו למדינה. זה מאותת לצעירים שהמדינה רוצה אותם כאן.

"במקום מע"מ 0% על דירות אני מתחייב להביא חוק מע"מ אפס על מוצרי מזון והכפלת הפיקדון לחיילים משוחררים. זה צדק חברתי".

"תנו לי מנדט"

מוקדם יותר קרא נתניהו "לתת מנדט ברור כדי לטפל בבעיות הביטחון, הכלכלה, השלום - באתגרים הניצבים לפנינו כל זמן וכל שעה. הדבר הזה מחייב משילות".

נתניהו ציין כי "בבחירות האלה אנחנו נדרשים לקבוע מי יהיה ראש המששלה ולתת לו את המנדט הדרוש למשול, וזו בעיה שפוגעת בהרבה מדינות אבל היא פוגעת במדינה שלנו".

נתניהו דיבר על האתגרים הגדולים בישראל ואמר כי "שני האתגרים הכי גדולים הם ביטחון וכלכלה. לא ארחיב על שאלת הביטחון - מניעת התחמשות איראן, החמאס, חיזבאללה, דאע"ש ועוד; וכמובן הצורך לעמוד על הסדרי ביטחון יציבים בכל התנאים כדי להגן על ישראל. יש להתעקש על הביטחון, בלעדיו אי-אפשר. צריך להבטיח משאבים למערכת הביטחון שמאותגרת על הזמן. זה מחייב צמיחה כלכלית".

ראש הממשלה חזר על צעדים שביצע בעבר הרחוק, כמו למשל ניוד השקל ופתיחת המגבלות במט"ח לפני כ-15 שנה: "אינני אומר שהסיבה היחידה לכלכלה חזקה היא הביטחון, אלא הבטחת העתיד שלנו. התפיסה הכלכלית שלי מאוד ברורה: ההמפכה הכלכלית ישראל צריכה להתבסס על שליטה על תקציב המדינה; הפחתת מסים - דבר שאני דגלתי בו באופן שיטתי, והורדנו את רוב המסים באופן ברור; ושלישית, הורדת חסמים והגדלת תחרות. אינני חסיד של קרטלים, ועשינו את זה בהרבה תחומים כמו שחרור המטבע.

"אי-אפשר היה להוציא הזמנה לשבועון 'ניוזוויק' בלי לקבל אישור מפקיד בנק ישראל. עשינו עוד רפורמות: פירקנו את המונופול של אגד, עשינו את רפורמת 'שמיים פתוחים', טלפוניה בינלאומית, טלפוניה סלולרית - והכול חלק מכיוון יצירת התחרות כדי להוריד מחירי שירותים.

"רביעית, השקעה בתשתיות כמו תחבורה שעוברת מהפכה. תשתיות הגז - חיברנו את המדינה לגז, וזה מוריד עלויות. אנחנו מחברים את ישראל בסיבים דיגטליים מהירים, מורידים את צה"ל דרומה לנגב.

"הדבר החמישי הוא הגדלת ההשתתפות בשוק העבודה. עשינו מהפכה מול הקצבאות לילדים, שעלו בלי הגבלה עם כל ילד נוסף. לדבר הזה היו השלכות לאומיות עצומות, וזה שונה. אלה שינויים שהביאו את שוק העבודה שלנו לשיעור השתתפות של מעל 60%.

"חמשת הדברים האלה הביאו לכך שישראל עברה בתל"ג לנפש את איטליה, קפריסין, יוון - כל המדינות שלא עשו את הדברים שצייניתי".