מועצת מקרקעי ישראל אישרה שינוי נוסח תוכנית מחיר מטרה

ההצבעה על הנוסח המתוקן התקיימה הבוקר וההחלטה התקבלה פה אחד ■ הוסכם להפעילה ללא תוכנית מע"מ אפס

אורי אריאל / צילום: אוריה תדמור
אורי אריאל / צילום: אוריה תדמור

מועצת מקרקעי ישראל אישרה הבוקר (ב') את שינוי נוסח תוכנית מחיר מטרה ואת הפעלתה ללא מע"מ אפס. ההצבעה על הנוסח המתוקן התקיימה הבוקר וההחלטה התקבלה פה אחד. רק אתמול הגיעו משרד האוצר ומשרד הבינוי להסכמות בנוגע להפעלתה של תוכנית מחיר מטרה בלי תוכנית מע"מ אפס שהייתה אמורה לפעול במקביל (ראו מסגרת).

היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין נתן את אישורו אתמול (א') בערב ובכך סלל את הדרך להחלטה שהתקבלה הבוקר. "בעקבות פניותיהם של משרדי האוצר והבינוי בחן היועץ המשפטי לממשלה את הטיעונים שהועלו על ידם בנוגע לתוכניות מע"מ אפס ומחיר מטרה", כך נמסר אתמול ממשרד המשפטים בשם היועץ המשפטי לממשלה, "המשנה ליועמ"ש (אזרחי), ארז קמיניץ, הודיע לפונים, על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, כי לא נמצא שהתיקונים המוסכמים בתוכנית מחיר מטרה, תוך ניתוקה מתוכנית מע"מ אפס, מצריכים המתנה לכינונה של ממשלה חדשה, וכי ניתן לתקן בהתאם את החלטות מועצת מקרקעי ישראל, קבינט הדיור או הממשלה אשר התקבלו בעניין זה".

כעת, לאחר שהוסרו המכשולים בפני אישור תוכנית מחיר מטרה, שר האוצר יידרש לחתום על החלטת המועצה ומשרד הבינוי יוכל לפרסם את מכרזי מחיר המטרה הראשונים. שר הבינוי ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אורי אריאל הודיע כי המכרז הראשון ייצא לדרך בראש העין בחודש הקרוב, ובו ישווקו 3,000 יחידות דיור בהנחה של 20% על מחיר השוק.

בשבוע שעבר הכריזו במשרד הבינוי כי בכוונתם לבטל מכרז אחר, שפורסם במודיעין, לבניית 1,725 יחידות דיור, ולפרסמו שוב במסגרת מחיר מטרה, אולם במסגרת ההסכמות עם האוצר שונתה ההחלטה והמכרז יישאר באוויר במתכונתו המקורית. עם זאת, מכרז נוסף בעיר עתיד לצאת בקרוב, גם הוא לאלפי יחידות דיור, ובמשרד הבינוי מתכוונים להוציא גם אותו במסגרת מחיר מטרה.

"אפשר להגיד שהגענו למטרה. תוכנית הדיור המרכזית שעליה עבדנו קשה ואשר מוסכמת על כלל הגורמים הכלכליים המשמעותיים בשוק יוצאת לדרך", אמר שר הבינוי אריאל היום לאחר אישור התוכנית, "תוכנית מחיר מטרה היא תכנית שמאפשרת להביא להורדת מחירים בשוק ולהשפיע על השוק. אני מקווה ומאמין שבעזרתה בשנה הבאה המחירים יתחילו לרדת".

שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד הבינוי: "לפי בדיקות שלנו, חלק מהחברות היזמיות נתנו בימים האחרונים הוראות למשרדי המכירות להעלות את מחיר הדירה ב-5%-10%, וכדי למנוע עליית מחירים מסחררת עלינו לצנן את השוק. לשם כך צריך להוציא כמה שיותר דירות במחיר מטרה, כדי לגרום לשוק להפנים את זה ולהבין שיש לו יכולת לרכוש דירות מוזלות וליצור תחרות לדירות יד ראשונה ויד שנייה בשוק החופשי".

השינויים במחיר מטרה
 השינויים במחיר מטרה