אריאל: "תאכלו את הכובע כשתראו את נתוני השיווקים"

שר הבינוי: "אני מבטיח הפתעה ובשנה הבאה השיווקים יגדלו ב-20%" ■ "10,000 יח"ד במחיר מטרה יספיקו כדי להשפיע על השוק - ואנחנו נשווק 15-18 אלף השנה"

אורי אריאל - פאנל יש על מי לבנות / צילום: אוריה תדמור
אורי אריאל - פאנל יש על מי לבנות / צילום: אוריה תדמור

"יש על מי לבנות?" - זוהי כותרת הפאנל בנושא מחירי הדירות שהתקיים היום (ב') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". את הפאנל הנחה דרור מרמור, עורך הנדל"ן של "גלובס".

שר הבינוי אורי אריאל היה המשתתף המרכזי בפאנל. עוד השתתפו פרופ' אבי שמחון, יועצו הכלכלי של שר האוצר לשעבר שטייניץ; יגאל דמרי, בעלי חברת הבנייה י.ח. דמרי; חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי; ד"ר יצחק לקס, יו"ר מועצת המנהלים של חברת עמידר; ד"ר אלדד פרי, יו"ר ובעלים של קבוצת פרי; וד"ר יפעת ביטון, מנכל"ית מרכז תמורה.

בתחילת הפאנל שאל מרמור את הקהל מי חושב שתוכנית מחיר מטרה יורידו את מחירי הדירות; רק בודדים הרימו את ידם. רוב האנשים בקהל לא חשבו גם שתוכנית מע"מ 0% הייתה מורידה מחירים.

"היום אישרנו את תוכנית מחיר מטרה", אמר אריאל. "כמה יהיו שיווקי הקרקעות השנה? אתם תאכלו את הכובע. תראו בעוד שבועיים את הנתונים ואני מבטיח לכם הפתעה גדולה. שם המשחק הוא שיווקים. התחלנו ב-2013 שהייתה שנה מבוזבזת ועלינו ב-10% בשיווקים. השנה נעלה יותר מ-10%, בלי מספרים. תמתינו ותראו. ב-2015 נעלה בעוד 15%-20% בשיווקי הקרקעות. זה שם המשחק".

יש לציין כי ההבטחה האחרונה של אריאל בתחום הנדל"ן לא התממשה. ב-6 בנובמבר הבטיח אריאל בפייסבוק שחוק מע"מ 0% יעבור עד ה-19 בנובמבר ויוזיל דירות. היום אמר אריאל: "אנחנו רואים שעדיין אין מספיק שיווקים וזה ייקח מספר שנים כדי לכסות על הפער. לכן החלטנו לעשות מע"מ אפס ומחיר מטרה, בפער הזמנים שעד הגדלת ההיצע. הרעיון היה ששתי התוכניות ישלימו אחת את השנייה. יש הרבה תוכניות, גם שדה דב וגם בסיסי צה"ל - אבל אין לנו זמן לחכות רק לזה. עכשיו נשארה רק תוכנית מחיר מטרה, תוכנית שכל הכלכלנים תומכים בה. עכשיו יש שאלה כמה לשווק במסגרת מחיר מטרה והתוכנית שלנו לשווק כעת בין 15 אלף ל-18 אלף יחידות דיור בשנה הקרובה. ההערכה שלנו שהמינימום שיוכל להשפיע על המחירים הוא 10,000 דירות ואנחנו מתכננים לשווק יותר מזה. אתם לא חייבים להאמין, תעקבו ותראו שזה יקרה".

לשאלה מדוע תוכנית מחיר מטרה ומע"מ אפס נקשרו יחד אמר אריאל: "אישרנו ביוני האחרון את מחיר מטרה והיינו יכולים לצאת לדרך. הערכת המצב המשותפת הייתה שבסוף מושב הקיץ יעבור מע"מ אפס. היות שמדובר בתוכניות משלימות ולאור בקשת שר האוצר הסכמתי לדחות את התוכנית. לאחר מכן ביקשתי משר האוצר לשחרר התוכנית והוא סירב, שיקוליו עימו. ייתכן והיו שיקולים אחרים מעבר למקצועיים. לכן רק היום הצלחנו לשנות את המצב".

עוד הוסיף שר הבינוי שתוכנית מחיר מטרה לא תתבטל ויהיו אף תוכניות אחרות.

"אתה עדיין מתחייב שהמחירים יירדו?", נשאל אריאל ע"י מרמור, וענה: "אני נשאר עם אותה האמירה. אני אומר שיש קריאה לא מספיק טובה של השוק היום והמהלכים ישפיעו. אני מציע לאנשים להמתין עם רכישת דירה".

יו"ר מועצת המנהלים של עמידר: "היינו יכולים לבנות 10,000 דירות"

לאחר השיחה עם אריאל התקיים הפאנל עצמו. יו"ר מועצת המנהלים של עמידר אמר כי בכסף שהיה מיועד לתוכנית מע"מ 0% היה אפשר לבנות 10,000 דירות. "עמידר משנה את פניה", אמר לקס. "היא תמשיך לנהל נכסים אבל הופכת גם לחברה יזמית כעת. מועצת המנהלים של עמידר היום חסרת זיקה פוליטית. עמידר מתכוונת לקנות 1,000 דירות חדשות לדיור הציבורי. 400 מיליון שקל כבר הועברו לעמידר והליך הרכישה כבר החל. אנחנו צפויים לקבל עוד תקציב שיאפשר רכישת אלף דירות. חלק מהכסף מגיע גם ממכירת הדירות למי שמתגורר בהם היום, דרי הדיור הציבורי. זה גם מהלך חשוב. הדירות החדשות ירכשו על ידינו בכל הארץ, גם במרכז וגם בפריפריה".

"חלק מרווחי עמידר, כ-100 מ' ש' מיועדים לשיפוץ דירות הדיור הציבורי. במהלך השנים נצברו הכספים שלא יועדו למטרה הזו שעכשיו החלטנו שהיא החשובה. חלק מהכספים גם מיועדים להתחדשות עירונית. לעמידר אלפי מבנים בכל הארץ ולמרבה הצער החברה לא נגעה בתחום ההתחדשות העירונית עד היום, ועכשיו החלטנו שכן. היתרון הוא שלא צריך קרקע, ולא צריך לרדוף אחרי הדיירים. הכל נמצא ואפשר לקבל היתרים תוך מספר חודשים. אם לוקחים את הסכום שהיה מיועד למע"מ אפס - 3 מיליארד שקל - והיו נותנים לנו אותו, עמידר הייתה יכולה לבנות 10,000 דירות בכל הארץ. אנחנו מקדמים שני פרויקטים של תמ"א 38 בקריית שמונה. אנחנו מתכננים להרוויח כסף מפרויקטים במרכז שיממנו לפרויקטים של חיזוק מבנים ופינוי בינוי בפריפרייה. אני מקווה שנקבל את המימון הדרוש לכך".

יגאל דמרי התייחס לתוכנית משרד הבינוי מחיר מטרה ותקף אותה: "רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי עושים עבודה מצויינת ומנסים לפעול. אבל עם מחיר מטרה יש בעיה גדולה, התוכנית הזו גורמת לאפלייה. יש את הפריפריה ואת המרכז, ומחיר מטרה מעדיפה את המרכז. פעם היו מענקי מקום כדי לעודד אנשים לעבור לפריפריה, והיום אומרים לאנשים ללכת למרכז, כי רק שם יהיה מחיר מטרה.

"אם אתה גר בנתיבות, לא בטוח שאתה נמצא במשחק הזה, אם אתה גר בראש העין או פתח תקווה או ראשון לציון אתה כן במשחק. מי שיקנה במרכז הארץ יקבל הטבה של מאות אלפי שקלים ומי שגר בפריפרייה יקבל הטבה פחותה בהרבה. הגיע הזמן שכולם בישראל יהיו שווים. במקום לבזבז מיליארדים של שקלים תקחו אותו ותחלקו אותו כמענקים לכל הזוגות הצעירים בכל מקום. הכוונה של מחיר מטרה היא טובה. אבל התוצאה היא אפליה".

"אם היו מגדילים היצע ב-200 אלף דירות - המחירים היו יורדים"

גם פרופ' אבי שמחון, לשעבר היועץ הכלכלי של שר האוצר, תקף את פעולת הממשלה בתחום הדיור: "מצחיק שכל אחד אומר מה שמשרת אותו. הקבלנים מדברים על עליית מחירים ושר הבינוי על ירידת מחירים. אני לא מאין לאף אחד מהם. השר שכח לציין שמספר התחלות הבנייה בתקופתו ירד. אני שומע פרסומות על מחיר מטרה ברדיו, ולהוציא היום מיליונים על פרסומות לדירות שיהיו עוד כמה שנים זה לא רציני.

"הממשלה הזו עבדה רק על ספינים, בשטח היא עבדה מעט מאוד. חייבים להגדיל את השיווקים של הקרקע, וזה קשה, אז במקום להגדיל היצע הקרקעות מנסים להשפיע על הציפיות. אם היו מגדילים היצע ב-200 אלף דירות המחירים היו יורדים ולא היה צריך את כל התוכניות. אבל שאין מנהל ולא יודעים מה לעשות אז עושים פרסומות ברדיו. לצערנו במשרדי הממשלה לא היו מנהלים, רק הוציאו ספינים".

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות: "מאפס אחוז מע"מ יצאו אפס שיווקים. צריך להביא לירידה של המחירים לזוגות הצעירים. מחיר למשתכן עבד טוב בעבר. אמרתי לאוצר שיוסיפו קריטריונים למחיר למשתכן שיהיו גם למשרתי צבא למשל, וירוצו עם מחיר למשתכן. אבל האוצר עושה את כל המניפולציות כדי להרוויח על הקרקע. את עלויות הפיתוח מטילים על הקבלנים שמתגלגל לציבור".

עו"ד ד"ר יפעת ביטון, מנכ"לית מרכז תמורה: "אפשר לבנות דירות לדיור הציבורי. אני חושבת שהשינוי שעובר על עמידר מבורך, אבל אני רוצה להזהיר אותם שהתפיסה היזמית שלהם חשובה אבל יכולה להיות בעייתית ואסור להם לפעול מעל ראשם של הדיירים. צריך לזכור גם את האנשים, לא רק הדירות. לשמוע את קולם של האנשים".