יו"ר עמידר: בכסף של מע"מ 0% יכולנו לבנות 10,000 דירות

ד"ר יצחק לקס בוועידת ישראל לעסקים: "לעמידר אלפי מבנים בכל הארץ ולמרבה הצער החברה לא נגעה בתחום ההתחדשות העירונית עד היום, ועכשיו החלטנו שכן"

ד"ר יצחק לקס / צילום: אוריה תדמור
ד"ר יצחק לקס / צילום: אוריה תדמור

"עמידר משנה את פניה. היא תמשיך לנהל נכסים אבל הופכת גם לחברה יזמית כעת. מועצת המנהלים של עמידר היום חסרת זיקה פוליטית . עמידר מתכוונת לקנות אלף דירות חדשות לדיור הציבורי. 400 מיליון שקלים כבר הועברו לעמידר והליך הרכישה כבר החל. אנחנו צפויים לקבל עוד תקציב שיאפשר רכישת אלף דירות. חלק מהכסף מגיע גם ממכירת הדירות למי שמתגורר בהם היום, דרי הדיור הציבורי. זה גם מהלך חשוב. הדירות החדשות ירכשו על ידינו בכל הארץ, גם במרכז וגם בפריפרייה", כך אמר עו"ד ד"ר יצחק לקס, יו"ר מועצת המנהלים של עמידר בפאנל "יש על מי לבנות" במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

את הפאנל הנחה עורך הנדל"ן של גלובס דרור מרמור. בפאנל השתתפו לצד לקס גם יגאל דמרי בעלי חברת י.ח.דמרי ; פרופסור אבי שמחון, לשעבר היועץ הכלכלי של שר האוצר ; חיים ביבס יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות ; עו"ד ד"ר יפעת ביטון, מנכ"ל מרכז תמורה וד"ר אלדד פרי, יו"ר ובעלים חברת אלדד פרי.

"התפיסה של עמידר, היא עסקית וחברתית", המשיך לקס, "חלק מרווחי עמידר, כמאה מיליון שקל מיועדים לשיפוץ דירות הדיור הציבורי. במהלך השנים נצברו הכספים והם לא יועדו למטרה הזו. עכשיו החלטנו שזו המטרה החשובה אליה נפנה את הכסף. חלק מהכספים גם מיועדים להתחדשות עירונית. לעמידר אלפי מבנים בכל הארץ ולמרבה הצער החברה לא נגעה בתחום ההתחדשות העירונית עד היום, ועכשיו החלטנו שכן. היתרון הוא שלא צריך קרקע, ולא צריך לרדוף אחרי הדיירים. הכל נמצא ואפשר לקבל היתרים תוך מספר חודשים. אם לוקחים את הסכום שהיה מיועד למע"מ אפס, 3 מיליארד שקלים, והיו נותנים לנו אותו, עמידר הייתה יכולה לבנות כעשרת אלפים דירות בכל הארץ. אנחנו מתכננים להרוויח כסף מפרויקטים במרכז שיממנו לפרויקטים של חיזוק מבנים במסגרת תמ"א 38 ופינוי בינוי בפריפרייה, ואני מקווה שנקבל את המימון הדרוש לכך".

עו"ד ד"ר יפעת ביטון, מנכ"ל מרכז תמורה התייחסה לדברי לקס על הדיור הציבורי ואמרה: "אפשר לבנות דירות לדיור הציבורי. אני חושבת שהשינוי שעובר על עמידר מבורך, אבל אני רוצה להזהיר אותם שהתפיסה היזמית שלהם חשובה אבל יכולה להיות בעייתית ואסור להם לפעול מעל ראשם של הדיירים. צריך לזכור גם את האנשים, לא רק הדירות. לשמוע את קולם של האנשים".

בהמשך הפאנל, התייחס יגאל דמרי בעלי חברת י.ח.דמרי לתוכנית משרד הבינוי מחיר מטרה שאושרה באותו היום ותקף את הרעיון שעומד בבסיסה: "רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי עושים עבודה מצויינת ומנסים לפעול. אבל עם מחיר מטרה יש בעיה גדולה, התוכנית הזו גורמת לאפלייה. יש את הפריפרייה ואת המרכז, ומחיר מטרה מעדיפה את המרכז. פעם היו מענקי מקום כדי לעודד אנשים לעבור לפריפרייה, והיום אומרים לאנשים ללכת למרכז, כי רק שם יהיה מחיר מטרה. אם אתה גר בנתיבות, לא בטוח שאתה נמצא במשחק הזה, אם אתה גר בראש העין או פתח תקווה או ראשון לציון אתה כן במשחק. מי שיקנה במרכז הארץ יקבל הטבה של מאות אלפי שקלים ומי שגר בפריפרייה יקבל הטבה פחותה בהרבה. ומה יעדיף רוכש דירה? לרכוש דירה בהנחה בראש העין או דירה בהנחה פחותה או בלי הנחה הפריפרייה? הגיע הזמן שכולם בישראל יהיו שווים. במקום לבזבז מיליארדים של שקלים על תוכניות, אפשר לקחת את אותו הסכום שמשקיעים בזה ולחלק אותו כמענקים לכל הזוגות הצעירים בכל מקום. הכוונה של מחיר מטרה היא טובה. אבל התוצאה היא אפליה, אפליה אפליה".

במקביל, גם פרופסור אבי שמחון, לשעבר היועץ הכלכלי של שר האוצר, תקף את פעולת הממשלה בתחום הדיור ואמר: "מצחיק שכל אחד אומר מה שמשרת אותו. הקבלנים מדברים על עליית מחירים ושר הבינוי על ירידת מחירים. אני לא מאין לאף אחד מהם. השר שכח לציין שמספר התחלות הבנייה בתקופתו ירד. אני שומע פרסומות על מחיר מטרה ברדיו, ולהוציא היום מיליונים על פרסומות לדירות שיהיו עוד כמה שנים זה לא רציני. אבל כך הממשלה הזו עבדה, הממשלה הזו עבדה רק על ספינים בתקשורת ובשטח היא עבדה מעט מאוד". בהמשך דבריו התייחס פרופסור שמחון גם למה שלדעתו צריכה הממשלה לעשות כדי לטפל במשבר: "חייבים להגדיל את השיווקים של הקרקע, וזה קשה, אז במקום להגדיל היצע הקרקעות מנסים להשפיע על הציפיות. אם היו מגדילים היצע ב-200 אלף דירות המחירים היו יורדים ולא היה צריך את כל התוכניות. אבל שאין מנהל ולא יודעים מה לעשות אז עושים פרסומות ברדיו. לצערנו במשרדי הממשלה לא היו מנהלים, רק הוציאו ספינים".

חיים ביבס יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות אמר בפאנל שהגיע הזמן לפעול בתחום הדיור ביתר שאת: "מאפס אחוז מע"מ יצאו אפס שיווקים. צריך להביא לירידה של המחירים לזוגות הצעירים. מחיר למשתכן עבד טוב בעבר. אמרתי לאוצר שיוסיפו קריטריונים למחיר למשתכן שיהיו גם למשרתי צבא למשל, וירוצו עם מחיר למשתכן. אבל האוצר עושה את כל המניפולציות כדי להרוויח על הקרקע".

נציג נוסף מצד יזמי הנדל"ן בפאנל, ד"ר אלדד פרי, יו"ר ובעלים חברת אלדד פרי, התייחס לקשיים שעומדים בפני הענף ואמר: "העלייה במחירי הדירות לא טובה גם לנו. אבל שוכחים נקודה חשובה, למדינה אין קרקעות זמינות לשיווק במרכז. תפסו את רשות מקרקעי ישראל והחליטו שהם יפתרו את משבר הדיור. צריך ראש ממשלה חזק שיעשה רפורמות בכל משרדי הממשלה. צריך חוקים חדשים ולשנות את המרכיבים של עלות הבנייה. היום יש עלות מטורפת של עובדים, כי אין עובדים. אם לא יוזילו הבנייה, לא ירדו המחירים. בכל שנה יש ביקושים גדולים יותר, זוגות מתגרשים ויש עלייה שהולכת וגוברת בגלל האנטישמיות". פרי התייחס גם לתוכניות של רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי בקרית גת ואמר כי: "אני לא רואה התנפלות על קריית גת. אנשים עדיין רוצים לגור במרכז הארץ".