הערכה: 15% זינוק במשכנתאות מביטול תוכנית מע"מ 0%

החלה ההסתערות הגדולה בשוק הנדל"ן: בבנקים מעריכים כי קצב עליית המשכנתאות רק ילך ויגבר בשבועות הקרובים ■ גורם בבנקים: "גם אם תוכנית מע"מ 0% תחזור אחרי הבחירות, היא לא תצא לפועל לפני הקיץ הבא"

בניינים חדשים בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
בניינים חדשים בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

התעוררות בשוק המשכנתאות בעקבות ביטול תוכנית מע"מ 0%. גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי מאז תחילת החודש נרשמה עלייה של 10%-15% בקצב נטילת המשכנתאות לעומת הממוצע בתקופה זו. בבנקים מעריכים כי קצב זה רק צפוי להגביר את עצמו, והתחזיות בבנקים הן כי החודשים דצמבר-ינואר-פברואר צפויים להיות חזקים בשוק זה.

"התחושה היא שצוואר הבקבוק הולך ומשתחרר, שכן הוסרה האי ודאות לגבי מע"מ 0. גם אם תוכנית זו תחזור אחרי הבחירות, ההערכות הן כי לפני הקיץ הבא, לא תצא התוכנית לפועל. לכן חלק מאותם רוכשי דירות שהמתינו על הגדר, החליטו שלא להמתין עוד", מציין גורם באחד הבנקים.

נזכיר כי באופן מסורתי חודש דצמבר נחשב לחודש חזק בשוק המשכנתאות. בבנקים מגבירים את שיווק המשכנתאות בכדי לעמוד ביעדים לאותה שנה, וכן מדובר בחודש ארוך ללא ימי חופשה (גם בחג החנוכה הסניפים עובדים כרגיל). בשנה שעברה היקף המשכנתאות בדצמבר הסתכם ב-4.7 מיליארד שקל. אם אכן תחזיות הבנקים יהיו נכונות, ייתכן והחודש יחצו המשכנתאות את רף ה-5 מיליארד שקל.

בבנקים מעריכים כי מה שעוד מהווה רוח גבית לעלייה במשכנתאות הוא הריבית הנמוכה, הנמצאת כיום בשפל. ההערכות הן כי הריבית אינה צפויה לרדת יותר, ולכן עדיף ליטול עכשיו משכנתאות לפני שהיא תעלה. השנה הודיע שר האוצר לשעבר יאיר לפיד על תוכנית מע"מ 0, לפטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה בסכום של עד 1.6 מיליון שקל.

תוכנית זה גרמה להאטה במכירת הדירות הראשונות וחלחלה גם לשוק הדירות יד שנייה. יחד עם זאת, הנתונים בשוק המשכנתאות היו טובים, וקצב נטילת המשכנתאות עמד על 4.2 מיליארד שקל בחודש, ושנת 2014 צפויה להסתיים עם משכנתאות בהיקף של יותר מ-50 מיליארד שקל. יחד עם זאת לאחר מספר שנים רצופות של עלייה חדה, קצב עליית המשכנתאות נותר דומה לזה של שנת 2013.

בשוק העריכו כי החלת תוכנית מע"מ 0 תעורר מחדש את שוק המשכנתאות ותגדיל את קצב נטילת המשכנתאות. בסופו של דבר, נראה כי התוכנית ירדה לעת עתה מהפרק, אך האפקט הוא אותו אפקט- האי וודאות הוסרה, וכל אותם אנשים שישבו על הגדר מתחילים אט אט לחזור אל השוק. נציין כי גם הקבלנים דיווחו בשבוע האחרון על עלייה בהיקף המכירות, ויש שאף אמרו כי הם רואים הסתערות. יחד עם זאת, גורמים אחרים בקרב הקבלנים מציינים כי התיאורים מוגזמים, והעלייה אינה כה חדה כפי שמתארים.

משכנתאות
 משכנתאות