מע"מ? אפס

התוכנית של נתניהו תהפוך את ועדת הכספים לוועדת סל התרופות. אין פתרונות קסם

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אדם שמעיד על עצמו שהוא יודע דבר או שניים בכלכלה, מעד בנאומו בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", כאשר קשר בין הצעתו של יאיר לפיד, מע"מ אפס על דירה ראשונה, לבין מע"מ אפס על מוצרי יסוד, הסוכרייה ששלף מכיס הז'קט לכבוד הבחירות.

למען הסר ספק, גם אני חשבתי, כמו רבים וטובים, שתכניתו של לפיד גרועה, ולא רק שלא תוריד את מחירי הדיור, היא תעלה אותם ותגלגל עוד רווחים לכיסי הקבלנים, אבל תכניתו של נתניהו גרועה פי כמה. בתכניתו של לפיד לפחות היה איזשהו הגיון, בנימוק שזוג צעיר לא צריך לקחת משכנתא כדי לשלם מיסים, שהרי את הסכום של תשלום המע"מ הוא צריך לגייס מהבנק, כדי שזה יעבור לקופת המדינה, תכניתו של נתניהו פשוט תוביל אותנו לאבדון.

ככלכלן, נתניהו יודע שעל ידי פטור ממע"מ למוצרי יסוד, הוא ישחית את האסתטיקה וההוגנות של מערכת המס שאמורה להיות מקיפה, נמוכה וקבועה, כזו שלא משתנה כל יומיים. כמו כל כלכלן גם הוא יודע שהקטנת בסיס המס הוא מדרון חלקלק שיביא לעליית מחירים.

ראש הממשלה מבוגר מספיק כדי לזכור בעצמו את משטר הסובסידיות הכושל שהיה נהוג בישראל, שעברו שנים עד שכלכלת ישראל התאוששה ממנו, וביטול מע"מ כמוהו כסובסידיה. לפי תכניתו של נתניהו, תהפוך ועדת הכספים למעין ועדה כמו זו של סל התרופות, ופעם בשנה היא תתכנס כדי להחליט אילו מוצרים יהיו פטורים מהמע"מ, מה שיהפוך את ראשי הוועדה, נגיד ח"כ ניסן סלומיאנסקי, לציר שסביבו ינוע העולם, סליחה, ינועו הלוביסטים שיעשו שמיניות באוויר כדי שהמוצרים של שולחיהם, מונופולים כמו תנובה ואוסם ושטראוס, יכנסו לסל נטול המע"מ.

איפה נהוגות היום סובסידיות? במדינות עולם שלישי, או במדינות עם כלכלה כושלת, שם רוב האוכלוסייה ענייה והשלטון מעניק סובסידיות למוצרי מזון בסיסיים כדי לקנות את קולות הבוחרים. אנחנו רוצים להיות כמו ברזיל או טורקיה הנחשלות? או שמא אומת ההיי-טק, ריכוז גדולי המוחות בעולם, שואפת ליותר מריטואלים אבסורדיים בוועדת הכספים ולנגידת בנק שתמשיך לבכות על פריון נמוך?

אם חפצה נפשו של נתניהו להביא בשורה על הוזלת מוצרי היסוד לפני הבחירות, הוא צריך להכריז על שינויים מבניים עמוקים, שינויים שלא מתרחשים דקה לפני הבחירות, שינויים בהם יכול היה לטפל באחת מתוך שלוש הקדנציות שבהם הוא מכהן כראש ממשלה: לפרק את המונופולים הגדולים בענף המזון, לפתוח את הייבוא לחלוטין במזון ובחקלאות, להוריד מכסים ומכסות.

אבל ראש הממשלה היוצא של מדינת ישראל מעדיף פתרונות קסם על רפורמות אמיתיות, זה הרבה יותר קל, יותר פופוליסטי, יותר זריז ופחות מפחיד. נתניהו פוחד לעשות את מה שצריך באמת.