נעילה שלילית בוול סטריט; הנפט קרס, מניות האנרגיה ירדו

היום לא התפרסמו נתוני מאקרו משמעותיים ■ ארגון אופ"ק חתך את התחזית העולמית לביקוש לנפט בשנה הבאה ובתגובה הזהב השחור קרס ■ איראן מאשימה: קריסת הנפט - קונספרציה נגד האיסלאם

  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ד') בירידות שערים, לאחר סגירה מעורבת אתמול. מחיר הנפט המשיך לרדת על רקע הורדת תחזית הביקושים לזהב השחור. בורסות אירופה נסחרו במגמה מעורבת בהמשך לירידות החדות אתמול. היום לא התפרסמו נתוני מאקרו משמעותיים.

מחיר הנפט המשיך לרדת בחדות גם היום ונסחר מתחת ל-61 דולר לחבית על רקע ההודעה של קרטל הנפט אופ"ק, ממנה עולה כי הוא חותך את התחזית העולמית לביקוש הנפט בשנה הבאה, לרמה של כ-29 מיליון חביות נפט ביום, הרמה הנמוכה ביותר מזה 12 שנה. כלכלני מריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה, שחררו אמירה דרמטית מאוד בסקירה המקיפה שלהם לשנת 2015: "תם עידן אופ"ק". אמר פרנסיסקו בלאנץ', אנליסט מריל לינץ' שחתום על הסקירה, טוען כי "אופ"ק חדל להתקיים כקרטל".

מדובר בהצהרה מהפכנית שכן עד לאחרונה אופ"ק שלט ביד רמה בשוק הנפט ודאג לווסת את המחירים. הקרטל החליט לאחרונה לא לחתוך את התפוקה במטרה לתמוך במחירים נמוכים באופן זמני ובכך לנסות לרסק את תעשיית הפצלים המהפכנית בארה"ב; אולם לפי בלאנץ', אופ"ק כבר לא קיים באופן מעשי.

איראן על סף משבר חמור ומאשימה: קריסת הנפט היא קונספירציה נגד מדינות האיסלאם. (לסיפור המלא)

בסין פורסמו היום נתוני האינפלציה במדינה, וכן מדד המחירים ליצרן. בחודש נובמבר ירד מדד המחירים לצרכן הסיני ב-1.4% - הירידה החדה מאז 2009. מדד המחירים ליצרן ירד ב-2.7%, הירידה ה-33 ברציפות.

ביפן מתקרבים לבחירות בזק ב-14 בדצמבר, שהוכרזו ע"י ראש הממשלה שינזו אבה כדי לאושש את המדיניות הכלכלית שלו והרפורמות הכלכליות שהוא מתכנן. נתונים שפורסמו השבוע הצביעו כי יפן בדרך למיתון עמוק יותר מכפי שהוערך.

מניות האנרגיה המשיכו לרכז עניין על רקע המשך השחיקה במחירי הנפט. נציין את אקסון מובייל ושברון .

חברת טבע הודיעה היום על השקת הגרסה הגנרית מאושרת ה-FDA הראשונה של תרופת ה-Celebrex בארה"ב. טבע מציעה את התרופה במינונים של 100, 200 ו- 400 מ"ג. טבע היא הראשונה שקיבלה אישור FDA לגרסה הגנרית ולפיכך תיהנה מבלעדיות של 180 יום לשיווק התרופה בארה"ב. התרופה, המשווקת במקור על ידי פייזר, הגיעה למכירות שנתיות של כ-2.56 מיליארד דולר בארה"ב, עפ"י נתוני ה-IMS, נכון לאוקטובר 2014.

קוואלקום , ספקית השבבים הגדולה ביותר של תעשיית הסמארטפונים, הודיעה היום כי תפטר כ-600 עובדים בכל המפעלים שלה בעולם.

מזור רובוטיקה זינקה אתמול לאחר שדיווחה על קבלת הזמנות לרכישת שתי מערכות רנסנס מחברת Cicel, המפיצה את מוצריה בסין. מערכות אלו הינן הראשונות הנמכרות בשוק הסיני מאז קיבלה מזור בספטמבר 2014 את אישור מנהל המזון והתרופות הסיני (CFDA) לשיווק מערכת הרנסנס בסין. בנוסף, קיבלה מזור הזמנה לרכישת מערכת אחת מחברת Pinnaclemed, המפיצה את מוצריה בטייוואן.