שר האנרגיה הירדני: גז ישראלי יוריד את עלויות החשמל בירדן

למרות חלוקי דעות בפרלמנט הירדני, שר האנרגיה הירדני נחוש: "קניית גז מחברת נובל אנרג'י לא מהווה סכנה פוליטית עבור ירדן, וגם לא תהפוך אותה לתלויה לחסדיה של מדינה אחת"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

בדיון שנערך אתמול בפרלמנט בעמאן ירדן סביב סוגיית ייבוא גז ישראלי, טען שר האנרגיה והמשאבים הלאומיים הירדני מוחמד חמד (Mohammad Hamed) כי חתימה על הסכם לרכישת גז מחברת נובל אנרג'י האמריקאית יכול להוות יתרון גדול עבור ירדן. זאת משום שייצור החשמל בירדן מיוצר היום באמצעות דלקים יקרים בהרבה.

"אנחנו לא יכולים לעמוד בחיבוק ידיים בעוד שחברת החשמל שלנו מפסידה כל שנה יותר ויותר", טען חמד והוסיף כי ירדן צריכה לשים את כל האופציות על השולחן. "קניית גז מחברת נובל אנרג'י לא מהווה סכנה פוליטית עבור ירדן, וגם לא תהפוך אותה לתלויה לחסדיה של מדינה אחת".

על דבריו של שר האנרגיה חלקו כמה חברי פרלמנט וטענו כי אסור לירדן לחתום על הסכם לקניית גז ישראלי ובכך לעודד את כלכלת ישראל. עוד הזכירו המתנגדים בפרלמנט את התנגדותה של ישראל להכיר במדינה פלסטינית והוסיפו כי קניית גז ישראלי יסבך את ירדן פוליטית ויוביל לשבירת החזית האחידה מול ישראל.

בספטמבר האחרון חתמה חברת החשמל הירדנית Nepco על מכתב כוונות עם נובל אנרג'י המפעילה את מאגר הגז לוויתן. משך ההסכם הוא ל-15 שנה ובמהלכו יספקו השותפות בלוויתן גז טבעי בכמות שנתית שבין 3 ל-4 מיליארד מטר מעוקב (BCM), שהם כ-45 BCM במצטבר על פני תקופת ההסכם. היקף העסקה מוערך בכ-15 מיליארד דולר.

מבחינה טכנית אופציית ייצוא הגז לירדן היא אופציה זולה ומהירה מאחר שהיא דורשת הנחת צינור גז יבשתי לאורך קילומטרים ספורים בלבד. גם מבחינה כלכלית העסקה משתלמת לשני הצדדים - כיום נאלצת ירדן לייבא כ-97% מהאנרגיה שלה והיא משלמת עליה לפחות פי 2 ממה שתשלם על הגז הישראלי. על פי הערכות, צפוי המשק הירדני לחסוך כ-1.5 מיליארד דולר בשנה במעבר לקניית גז ישראלי. שותפות הגז הישראליות מצדן, יקבלו מחיר גבוה יותר על הגז מכפי שהיו מקבלות בישראל.

למרות שמבחינה כלכלית קניית הגז מישראל משתלמת, בשבועות האחרונים מוחים גורמים ירדנים על חתימה על הסכם הגז הסופי. ואולם, על פי הערכות של מומחים בענף האנרגיה, על אף המתח בין ישראל לירדן, עסקאות עם ירדן ייצאו אל הפועל. לדבריהם, ירדן זקוקה לגז הישראלי ומאחר שמדובר בעסקאות לטווח ארוך, של 15-20 שנה, ושני הצדדים מבינים שיהיו עליות ומורדות ביחסים בין המדינות.