מסתמן: משרד הבינוי יפעיל מחדש מחיר למשתכן בפריפריה

(עדכון) - קיים סיכוי כי לא יהיה ניתן להעביר ולאשר החלטה מסוג זה בתקופת בחירות וייתכן ואישורה ייאלץ להמתין לאחר הבחירות והקמת ממשלה חדשה

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

לאחר הביקורת שנמתחה על משרד הבינוי ותוכנית מחיר מטרה, על כך שהתוכנית תהיה אפקטיבית בעיקר במרכז הארץ ותזיק ליישובי הפריפריה, מנסים במשרד הבינוי למצוא פיתרון לבעיה זו.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת הפתרונות עליהם דנים במשרד מול כל הגורמים הרלוונטיים עלתה האפשרות להפעיל מחדש את תוכנית מחיר למשתכן. גורמים במשרד אישרו את הדברים והוסיפו כי נכון להיום מסתמן כי זה יהיה הפתרון שיעלה לאישור. עם זאת, חשוב לציין שקיים סיכוי כי לא יהיה ניתן להעביר ולאשר החלטה מסוג זה בתקופת בחירות וייתכן ואישורה ייאלץ להמתין לאחר הבחירות והקמת ממשלה חדשה.

כזכור, מכרזי מחיר למשתכן פעלו שנים ארוכות עד שבסוף שנת 2013 החליטו במשרד הבינוי לשנות כיוון ולהפסיק ולשווק קרקע במסגרת מכרזים אלו. התוכנית אפשרה ליזמים לזכות בקרקע במחיר מופחת בתמורה להתחייבות למכור דירות במחיר מוזל וקבוע מראש, תחת פיקוחו של משרד הבינוי. דירות אלו שווקו רק לזכאי משרד השיכון שעמדו בקריטריונים שנקבעו מראש.

הסיבה לביטול המכרזים האמורים בדצמבר 2013 נבעה מהכנתה של התוכנית החדשה של המשרד - מחיר מטרה שמבוססת על עיקרון דומה של שווק דירות מוזלות. מחיר מטרה מתייחסת רק למתחמים בהם ערך קרקע ליחידת דיור גבוה מ-60 אלף שקל, כך שביישובים לא מעטים בפריפרייה לא יוכלו להתפרסם מכרזים שכאלו.

כאמור, מכרזי מחיר למשתכן יצאו במשך שנים והוגבלו רק למי שעמד בקריטריונים עליהם החליטה מועצת מקרקעי ישראל. בעבר נטען לא פעם שמכרזים אלו יועדו בעיקר לאוכלוסייה החרדית ובעקבות כך, שונו הקריטריונים הכוללים כעת גם סעיף כושר השתכרות (במסלול מסוים).

על הנייר, תוכנית מחיר למשתכן הייתה תוכנית אפקטיבית אך הבעיה המרכזית הייתה הכמות הקטנה של יחידות דיור מוזלות שהנפיק במרוצת השנים וחוסר האפקטביות שלו בהשפעה על השוק. כך, במתחמים של מאות יחידות דיור, חלקן של הדירות המוזלות היה עומד על כמה עשרות. המשמעות הייתה שמספר קטן של זכאים היה מקבל למעשה מתנה מהמדינה שסבסדה הקרקע במכרזים.

נציין כי עדות להימשכות התהליכים בפרויקטים של מחיר למשתכן ניתן למצוא באתר משרד הבינוי בו גם היום, כמעט שנתיים לאחר ביטול התוכנית עדיין ניתן למצוא מכרזים בהם זכו יזמים אך טרם נפתחו להרשמה או טרם נמכרו הדירות המוזלות. מדובר בשני פרויקטים בביתר עילית ובפרויקט בראש העין הכוללים כולם יחד 56 יחידות דיור מוזלות. פרויקטים אלו מציעים דירות בנות 2.5-3 חדרים במחירים שנעים בין כ-251 אלף שקל לדירה לכ-720 אלף שקל לדירה והם פתוחים נכון להיום להרשמה. במקביל, ישנם גם 24 פרויקטים במסגרת מסלול מחיר למשתכן שטרם נפתחו להרשמה לציבור הרחב בירושלים, יקנעם, מודיעין, נשר, ראש העין ורמת בית שמש.