תיקון יאפשר מעמ אפס בשירותי בנייה בהתחדשות עירונית

מטרת התיקון היא קידום פרויקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38 והגדלת ההיתכנות הכלכלית לביצוע פרויקטים מסוג אלו גם במקומות שעד כה היו גבוליים

פינוי בינוי / צילום: תמר מצפי
פינוי בינוי / צילום: תמר מצפי

לאחרונה עבר תיקון מספר 47 לחוק המע"מ המתייחס למע"מ בשיעור אפס על שירותי בנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית. מדובר בתיקון חשוב שמטרתו היא קידום פרויקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38 והגדלת ההיתכנות הכלכלית לביצוע פרויקטים מסוג אלו גם במקומות שעד כה היו גבוליים.

לצד היתרון בתיקון החוק האמור, לאחר פרסומו ברשומות התברר כי הניסוח שאושר כולל בעיה שהעמידה בסימן שאלה את האפשרות של קבלנים לנצל את המע"מ אפס על שירותי הבנייה. אי בהירות זו נבעה מכך שעל פי התיקון לחוק בעלי דירות שיבחרו לנצל פטור ממס שבח שאינו נובע מתוכנית תמ"א 38 יגרמו לכך שהקבלן לא יהיה זכאי להטבת המע"מ המסתכמת בסכום משמעותי.

"לבעלי הדירות הקיימות בפרויקט של תמ"א 38 יש שתי אפשרויות לבקש פטור ממס שבח" מסביר עו"ד יוסי אלישע, ראש מחלקת מיסוי, משרד עו"ד ליפא מאיר ושות', "פטור רגיל ממס שבח, למשל פטור לדירת מגורים יחידה, או פטור ממס שבח מיוחד (סעיף לג 1) שמעניק פטור ממס לדיירים על זה שהם מוכרים זכויות בנייה נוספות מכוח התמ"א. על פי החוק היבש, אם הם יבחרו פטור ממס שבח רגיל, הקבלן לא יקבל פטור ממע"מ, ואם הם יבחרו פטור ממס שבח מיוחד, אז הקבלן יהיה פטור".

גם בלשכת שמאי המקרקעין ובהתאחדות בוני הארץ הבחינו בבעיה ופעלו לתיקונה מול רשות המסים. כך למשל, במכתב ששלח יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס לרשות המיסים פורטה הבעיה ונכתב כי: "פועל יוצא הינו כי מרבית העסקאות של תמ"א 38/2 לא ייהנו מהטבה זו והמטרה של הפחתת נטל המס כפי שבאה לידי ביטוי בתזכיר החוק לא תוגשם". במסגרת המכתב מבקש דנוס כי רשות המיסים תבהיר כי גם ניצול פטור אישי מצד בעל דירה יוכל לזכות את הקבלן במע"מ בשיעור אפס על עבודות הבנייה.

במקביל, גם בהתאחדות בוני הארץ פנו לרשות המסים בבקשה להבהיר את הסוגייה האמורה. אמיר הלר, מנהל אגף יזמות ובנייה בהתאחדות שליווה את התהליך סיפר היום כי בתקופה האחרונה פנו להתאחדות מספר לא מבוטל של יזמים וקבלנים שחששו שסוגיה זו לא תאפשר להם להתקדם עם פרויקטים במסגרת תמ"א 38.

לאחר הפניות שנעשו לרשות המיסים מצד הגורמים השונים השיבו ברשות המיסים כי הפרשנות האמורה של התיקון לחוק לא הייתה זו שכיוונו אליה והבהירו כי גם בעלי דירות שינצלו את הפטור הפרטי יאפשרו לקבלן לנצל את ההטבה למע"מ אפס על שירותי הבנייה. עוד נמסר מרשות המיסים כי בימים אלו מנוסחת הוראת הביצוע הנוגעת לתיקון 47 ובמסגרתה יובהר העניין. הוראת הביצוע צפויה להתפרסם בקרוב.