מש' התחבורה ישקיע רבע מיליארד ש' כדי להצר כביש

רבע מיליארד שקל ישקיע משרד התחבורה בתוכנית מהפכנית שמטרתה להאט את תנועת המכוניות ברחוב ראשי באשדוד, להרחיב מדרכות ולהוסיף שטחי מסחר ועסקי בילוי

מאות אלפי המכוניות הפרטיות הנוסעות בשדרות הרצל באשדוד, יפנו בתוך שלוש שנים את הדרך לתנועת הולכי רגל, לתחבורה ציבורית, לרוכבי אופניים ולשטחי מסחר. כל אלה יקבלו ברחוב הרצל זכות קדימה עם יישום תוכנית חדשה שאותה אימצה עיריית אשדוד, ואשר נחשפת כאן לראשונה, ותוצג ביום חמישי השבוע בקרית הממשלה בתל אביב בערב לאנשי מקצוע, שאליו הוזמן גם הציבור. "אף שהרצל הוא רחוב מרכזי בעיר, אין אדם אחד באשדוד שכתובת המגורים שלו היא ברחוב זה", אומר דרור גרשון, מנכ"ל עמותת מרחב לעירוניות, אשר התוותה את פרוגרמת השינוי המתוכנן שתכליתה לגרום להרצל להפוך "מעורק תחבורה לרחוב עירוני", כדברי גרשון.

"כיום משמש הרצל כעורק תנועה מוטורי העובר בעיר מצפון לדרום, וזה שימושו היחיד. לא מתנהלת בו תנועת הולכי רגל, חזיתות הבתים אטומות לרחוב, אין בו פעילויות מסחר או בילוי ולא מוצע בו כל שירות או פעילות עירונית אחרת", אומר גרשון. הוא מסביר שבמצב זה במקום לחבר בין חלקי העיר, גורם רחוב הרצל לניתוק השכונות העירוניות זו מזו, ולמרות שהן פרושות כולן לאורך הרחוב וסמוכות, אין ביניהן הקשר הצפוי שיהיהי בין חלקי אותה עיר. "באשדוד יש הרבה דרכים, אבל אין בה רחוב אחד", אומר מהנדס העיר שלמה נער, שאימץ את התוכנית במטרה לשפר את איכות העירוניות בחוצותיה. המהלך מקבל תנופה משמעותית ממשרד התחבורה אשר הגדיר תקציב בסך רבע מיליארד שקל למימושה בתוך שלוש שנים, במסגרת תמיכת המשרד בפעולות תכנון תנועה ליישום תחבורה מתקדמת בסביבה עירונית.

התוכנית לרחוב הרצל כוללת שינוי שימושים בשטחי הבנייה והדרך ושינוי סגנון התנועה והבינוי. אל המגורים, שהיום מהווים את התוכן הכמעט בלבדי בהרצל, יתווספו מסחר, מבני משרדים ומוסדות השכלה וחינוך. כך למשל מתכננת העירייה להקים את המשכן הקבוע של בית הספר העירוני למוזיקה ברחוב המתחדש, וכן להעביר אליו מכללות קיימות וחדשות להשכלה גבוהה. בבנייה המתוכננת ייקבעו חזיתות מסחריות בקומת הקרקע, כדי להוסיף תוכן למפלס הרחוב, באמצעות חנויות, בתי קפה, מסעדות וקליניקות של שירותי בריאות ושירותים דומים. בבנייה החדשה ישולבו בנייני משרדים כדי לייצר לצד סביבת המגורים מוקדי תעסוקה, לאפשר לתושבים לעבוד בסמוך למקום מגוריהם, וכך לחסוך להם בנסיעות, בהוצאות ובזמן.

שינוי בסגנון הבינוי ברחוב מתוכנן גם הוא: הפניית חזיתות בתי מגורים הקיימים והכניסות אליהם אל הרחוב, בנייה בשטחים ריקים שנוצרו בתכנון ופרישת הבינוי הקודמים על המגרשים, וזאת תוך התחדשות עירונית ובנייה שאינה דורשת הריסה.

שינויים אלה יכפילו את הצפיפות ברחוב הרצל, דבר שיוסיף לערך הקרקע בשטחי המסחר ויתרום לביטחון העוברים והשבים.

עם זאת, מסביר גרשון, הצפיפות לא תגרום לגודש, בזכות שינוי מהפכני המתוכנן בסדרי התנועה. "רחוב הרצל באשדוד, כמו רבים מהרחובות בערי ישראל, אינו רחוב, הוא כביש. כלומר מרחב ציבורי שבו שולטת ביד רמה המכונית הפרטית. תכלית השינוי היא יצירת עורק תנועה עירוני שוויוני שבו גם מי שאינו מחזיק במכונית פרטית יכול להשתמש בדרך וליהנות ממנה". תוכנית התנועה החדשה של הרחוב, שהיא חלק מתוכנית עירונית הנושאת את השם "אשדוד עוברת לגל הירוק", נותנת עדיפות לתחבורה ציבורית, מרחיבה את השטח המשרת הולכי רגל ורוכבי אופניים, מצמצמת את שטח תנועת המכוניות וממתנת את נסיעתן (ראו שרטוט של חתך הרחוב).

רוחבו של רחוב הרצל הוא 42 מטר (לשם השוואה: רחוב אבן גבירול בתל אביב הוא 35 מטר, ורוחב נתיבי איילון 50 מטר), ויש בו 3 נתיבים לכל כיוון, אי תנועה ברוחב 3 מטר ומדרכות צרות. בתוכנית החדשה, יצומצם מספר נתיבי הנסיעה לשניים לכל כיוון, יוגדר נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ), יסללו שבילי אופניים ויורחבו המדרכות.

שינוי נוסף שמתוכנן ברחוב הרצל הוא תוספת צמתים, ופתיחת רחובות שיכנסו וייצאו ממנו. "כיום יש צומת רק בכל 400 מטר, מצב שמאפשר למכוניות לנסוע מהר, אבל מונע מהולכי רגל לעבור מצד לצד, ובכך עוצר כל סיכוי לקיום והתפתחות כל פעילות מסחרית", אומר גרשון.

השינוי המתוכנן מוסיף צמתים אשר יתחברו לרחובות חדשים שיצאו מהרובעים הסמוכים, בכל מאה מטרים. מהלך זה נועד להנגיש את רחוב הרצל לתושבי השכונות, ולאפשר את ההצלחה של השימושים החדשים המתוכננים בו.

"בכל העולם הוכיחו מחקרים שרחובות מסחריים מצליחים ככל שיש בהם יותר קרנות רחוב, כניסות ויציאות מרחובות סמוכים".

את פרויקט ההתחדשות של רחוב שדרות הרצל יזם ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי. הוא מבוצע כפיילוט של התוכנית הארצית לחיזוק ערים "ישראל עירונית 2050", שאותה גיבשה עמותת מרחב, הפועלת לקידום ערכי עירוניות בישראל.

אשדוד
 אשדוד