דיויד גילה קנס את תנובה וטירת צבי במיליון שקלים

הסיבה: החברות היו צד להסדר כובל שלא קיבל את אישור הממונה ■ החלק הגדול בקנס, 800 אלף שקל, הוטל על תנובה

דיויד גילה / צלם: איל יצהר
דיויד גילה / צלם: איל יצהר

הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, הטיל על תנובה וטיב טירת צבי עיצום כספי בגובה 1.04 מיליון שקל בשל היותן צדדים להסדר כובל מבלי שזה קיבל את אישור מערך ההגבלים העסקיים. החלק הגדול בקנס, 800 אלף שקל, הוטל על תנובה ואילו על טירת צבי הוטל קנס של 240 אלף שקל.

החלטת הממונה מתייחסת להסכם הפצה שחתמו החברות, במסגרתו התחייבה טירת צבי (שמחצית ממניותיה בבעלות תנובה) להפיץ את מוצריה על ידי תנובה באופן בלעדי, במרבית אזורי הארץ, ואילו תנובה התחייבה שלא להתחרות בטירת צבי בתחומי פעילותה. עוד נקבע בהסכם כי לטירת צבי הסמכות לקבוע את מחירי המוצרים ושיעורי ההנחות שיינתנו לקמעונאים, כשבאפשרותה של תנובה להעניק שיעורי הנחות נוספים ובלבד שתשא בעצמה בעלויות הנחות אלו.

הסדר זה קיבל פעמיים בעבר פטור מהממונה על הגבלים עסקיים, בכל פעם לתקופה מוגבלת, אך למרות שהפטור פקע בשנת 2010, המשיכו הצדדים לקיים את ההסדר ביניהם. רק לאחר פניה של רשות ההגבלים העסקיים לחברות בשנת 2013, הן הגישו בקשת פטור להסכם ביניהן.

בדיקה כלכלית שערכה רשות ההגבלים העסקיים התמקדה בשורה של חששות תחרותיים, אשר התייחסו, בין היתר, לאפשרות לחסימת מתחרותיה של טירת צבי בהפצת מוצריהן, נוכח יתרונות להפצה באמצעות תנובה, וכתוצאה מפעילותה של תנובה בתחום חומרי הגלם הדרושים עבור מתחרותיה של טירת צבי. בדיקת הרשות העלתה, כי בנסיבות המקרה חששות אלו אינם מעלים חשש לפגיעה של ממש בתחרות בשוק ולפיכך אושר ההסדר בסופו של יום לתקופה מוגבלת בת שלוש שנים. למרות זאת, החליט כאמור הממונה להטיל על החבורת עיצום כספי.

סמכות הממונה על הגבלים עסקיים להטיל עיצומים כספיים נוספה לחוק ההגבלים העסקיים ביולי 2012, והיא מאפשרת לו להטיל עיצומים כספיים בגין מגוון רחב של הפרות של חוק ההגבלים העסקיים.

לדברי הממונה, במקרה הנוכחי, הוא העניק משקל לעובדה כי לאחר בדיקת רשות ההגבלים נמצא שההסדר אינו מעלה חשש לפגיעה של ממש בתחרות בשוק, וכי הוא ראוי למתן פטור. העובדה כי מדובר במקרה הראשון בו מוטל עיצום כספי מכוח החוק היוותה אף היא שיקול לטובת הפחתת העיצום הכספי בנסיבות מקרה זה.

החלטת הממונה ניתנה לאחר שמיעת טענות הצדדים, ולאחר התייעצות עם הוועדה לפטורים ולמיזוגים, אשר המליצה להטיל עיצום כספי על החברות אך להפחית מהסכומים אותם שקל הממונה להטיל בהודעתו על כוונת החיוב אשר נמסרה לצדדים.