שאלת אחרי הבחירות

בעולמו של נתניהו יש רק אותו בימין, וכל השאר שמאל, כולל ליברמן

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

אחת השאלות החוזרות על עצמן בראיונות הבחירות היא "האם אחרי הבחירות תצטרף (תצטרפי) לממשלה של...?". זו לא רק שאלה מיותרת, אלא מטעה. לאיזה צורך היא נשאלת? כדי שאחרי הבחירות אפשר יהיה לומר: "בוא אשמיע לך מה אמרת לפני הבחירות"?

לו אני פוליטיקאי, הייתי משיב "אין לי מושג מה יהיה אחרי הבחירות", שהרי זו האמת. הכל תלוי בנסיבות: בתוצאות הבחירות, במי יהיה ראש הממשלה, באיזה תפקידים מציעים. ים של שיקולים שלא ניתן לדעתם לפני הבחירות. לא פוליטיקאים בודדים וגם לא מפלגות. מבחינת הציבור, לא רצוי שמישהו יימנע מהצטרפות לממשלה כלשהי רק משום ש"התחייב". וגם להיפך. לאיזו ממשלה יצטרף (או לא) פוליטיקאי לאחר הבחירות היא שאלה שנועדה לייצר שואו. אני מאוד ממליץ לפוליטיקאים לא להשיב עליה. שהעיתונאים יתאמצו להציג שאלות קצת יותר אינטליגנטיות ורלוונטיות.

הדוגמה של יחימוביץ'

הרבה כיעור יש במערכת בחירות, לכן ראוי לציין תופעה הפוכה כאשר יש כזאת. כמו למשל, שלי יחימוביץ'. היא הייתה ראשת מפלגת העבודה, היא הודחה ממעמדה על ידי יצחק הרצוג שניצח אותה בפריימריז. בדרך כלל זו סיבה טובה לשנאת עולם ולחתירה נגד מי שגרם להדחה, ואני לא חושב שיש צורך בדוגמאות. יחימוביץ', מהרגע הראשון קיבלה את נצחונו של הרצוג בצורה חברית, בלי "אם" ו"אבל". מילה של ביקורת לא הטיחה במי שניצח אותה. אדרבא, היא התגייסה להצלחתו, שהיא כמובן הצלחת מפלגתה. וגם עכשיו, ליחימוביץ' לא היתה מילה רעה לומר על האיחוד עם לבני. שוב אדרבא, היא הודיעה על התגייסות מוצלחת להצלחת האיחוד הזה. יכול להיות מועיל אם הרצוג יצרף אותה לשלישייה.

גם לי לבנת תחסר

לימור לבנת יכולה לומר כל מה שעולה על דעתה, אני לא מקבל שהיא החליטה על פרישה בגלל "סיבות אישיות". כי לו האמנתי בכך, הייתי צריך להאמין גם שנקעה נפשה מהמערכת הפוליטית, וזה לא מתיישב עם אישיותה. אני מקבל את הדעה שלבנת פרשה כי הבינה שהיא עלולה להפסיד בפריימריז. לאחר כל כך הרבה שנות פעילות, זאת לא בושה. היו תקופות שלבנת היתה פוליטיקאית מאוד מעצבנת, אבל היא תמיד יצרה עניין. גם לי היא תחסר, במיוחד אחרי שהעיפה את גברי לוי מראשות ההתאחדות לכדורגל, מעשה אמיץ ונחוץ. שתהיה בריאה.

נתניהו והשטויות

בעולמו של בנימין נתניהו אין מרכז. יש רק הוא, הימין - וכל השאר שמאל. כולל, עכשיו, ליברמן, שהיה שותפו הימני העיקרי. ליברמן שמאלני? אם לא ייצא מהבהלה שאחזה בו, נתניהו עלול לומר שטויות יותר גדולות.