עוד חוזר הניגון

הורדת הדירוג לצרפת - זה מה שיבשר על חזרת הדובים?

וול סטריט    / צלם: בלומברג
וול סטריט / צלם: בלומברג

ביום שישי בישרה לנו סוכנות הדירוג פיץ' על הורדת הדרוג של צרפת. תחזית כלכלית חלשה וצמיחה בקצב איטי יותר מממוצע גוש האירו היו הגורמים להחלטה. צרפת נחשבת לאחת הכלכלות החזקות יותר בגוש והורדת הדרוג רק מצביעה על עומק הבעיה בגוש האירו המדמם.

מצד אחד, מאז הפיאסקו של סוכנויות הדרוג בכישלונן לצפות מבעוד מועד את משבר 2008, למדנו להתייחס בחשדנות להורדות דירוג, כמו גם להעלאות. רק באוגוסט התבשרנו בשמחה כי כלכלת יוון מתאוששת מהמשבר. יוון, להזכירכם, הייתה הגפרור שהצית את משבר מדינות ה-PIIGS. אחרי מה שקורה ביוון בחודש האחרון, מישהו עוד יכול להתייחס ברצינות להערכת ההתאוששות?

מצד שני, ניתן לראות כמעט מדי יום איך הנאיביות של מקבלי ההחלטות בגוש האירו ממשיכה לחגוג. רואים את זה בקבלת החלטות הססנית בכל מה שקשור בתכנית ההקלה הכמותית. בהתחלה זה לא, אחר כך אולי אין ברירה, בהמשך נתחיל ונראה ולבסוף נדבר ב-2015 - כך נראית קבלת ההחלטות בגוש לגבי תכנית הקלה כמותית.

רואים זאת גם בהמשך מדיניות ההגירה שתורמת רבות להחלשתן של מדינות רבות בגוש, כולל צרפת. זו איננה הגירה איכותית. מדובר במהגרים שמחלישים את הכלכלה ולא מוסיפים לה מאום. וכמובן הס מלהזכיר את תהליך האיסלמיזציה של מדינות אירופה, שרק לא נגרום שוב למהומות בפרברי פריז. אז באנדרלמוסיה כזו מישהו עוד מתפלא שהימין הקיצוני מגביר משמעותית את קולו ואת כוחו ברחבי אירופה? וכמובן שאחת התוצאות לעליית כוח זו הינה התנגדות גוברת והולכת לתכניות הצמצום שמנסים לכפות, בעיקר על הכלכלות החלשות, תכניות שהיו תנאי בסיסי לסיוע לאותן כלכלות.

שימו לב שמחירה של חבית נפט כבר נחתך בחמישים אחוז תוך מספר חודשים! נתון זה לכשעצמו אמור היה להעניק זריקת עידוד עצומה לכלכלה ולשווקים, אולם זה לא קורה.

הערכנו כאן לא מזמן שהשנה לא ייהנו השווקים מראלי סוף שנה. אפילו השוק האמריקאי שנהנה מנתונים טובים המצביעים על התאוששות רציפה לא מצליח, נכון להיום, לסיים את החודש בטריטוריה חיובית. האם זה מעיד משהו על ההמשך ועל שנת 2015? לעניות דעתי ממש לא. לא צפויה כאן התרסקות בעתיד הקרוב אולם המשבר ברוסיה ידיר שינה מעיני הקברניטים במערב ועד שלא ייפתר הוא יתווסף לאבן הריחיים שמונעת מגוש האירו להתאושש. גם הבחירות ביוון יזכו לכותרות שכן ניצחון השמאל משמעותו ככל הנראה פרישת יוון מגוש האירו ולכך עלולות להיות השפעות לא מעטות על עתיד הגוש. לכן בתקופה הקרובה לא צפויה עדנה למשקיעים.

ומה יקרה בהמשך? בשורה התחתונה אני מעריך כי השוק האמריקאי ימשיך להפגין ביצועים עודפים על פני שווקי אירופה והדולר ימשיך במסע ההתחזקות לעומת האירו. חיזוק אירוני לכך ניתן לקבל מהמחטף השערורייתי שנעשה בקונגרס האמריקאי בשבוע שעבר. מחוק דוד-פרנק (Dodd Frank Act), שהגביל את השתוללות הבנקים בעקבות משבר 2008, הוצאו רוב השיניים וזה מבטיח שהבנקים להשקעות ימשיכו לעשות ככל העולה על רוחם בשווקים וככל הנראה הם יעשו הכול על מנת שאלו לא יתרסקו. אז סטנלי פישר מודה שטעה כשחשב שלא יהיה בכוחם של הבנקים לשנות את החוק, והכוכב העולה בשמי הפוליטיקה האמריקאית, הסנטורית אליזבת וורן תמשיך לצעוק שצריך לשבור את הבנקים לחתיכות, אולם בינתיים הראו הבנקים לכולם איפה הכוח.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים yf@energyfinance.co.il ; www.energyfinance.co.il. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור הדעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.