ההכרעה על תוכנית מחיר מטרה מגיעה לראש הממשלה

מכרזי מחיר מטרה לא יוכלו להתפרסם טרם אישור הממשלה ■ סוגיית העדפת זוגות צעירים על פני משפרי דיור במכרזים טרם הוכרעה והאוצר מתנגד לכוונה לשנות את הסיכום שהגיעו אליו ל-30% משפרי דיור ו-70% רוכשי דירה ראשונה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ההכרעה על הנוסח הסופי של תוכנית מחיר מטרה מגיעה לשולחנו של ראש הממשלה. תוכנית מחיר מטרה מוכנה לצאת לדרך אך שני דברים עוד צריכים להתרחש טרם יפורסמו המכרזים הראשונים: שר האוצר צריך לחתום על החלטת מועצת מקרקעי ישראל והיא גם טעונה את אישור הממשלה.

למרות שההצעה המעודכנת שאושרה על ידי מועצת מקרקעי ישראל כבר ביום שני שעבר הייתה אמורה לעלות לדיון בממשלה כבר היום (א'), הדיון נדחה וטרם נקבע מועד חדש. גורמי המקצוע המעורים בפרטים סבורים שההצעה תעלה ביום א' הבא, אך נכון להיום טרם פורסמה הצעת החלטה בנידון.

שני הנושאים העיקריים שנמצאים היום על הפרק ולגביהם טרם התקבלה הכרעה הם השאלה איזו העדפה יקבלו רוכשי דירה ראשונה (זוגות צעירים) במסגרת מכרזי מחיר מטרה והשאלה כיצד ניתן להרחיב את פריסת המכרזים מעבר למה שנקבע כדי שתוכל לפעול גם בערי הפריפריה.

גורמים שונים תהו היום מדוע תוכנית מחיר מטרה, התוכנית הממשלתית היחידה שנותרה כפיתרון למצוקת הדיור לאחר שמע"מ אפס ירדה מהפרק, לא עלתה לדיון בממשלה. בתשובה לשאלה זו, שהופנתה היום למשרד ראש הממשלה, נמסר היום כי: "רה״מ בנימין נתניהו יכריע בנושא אחרי שעמדת הגורמים המקצועיים תובא בפניו בימים הקרובים".

כאמור, מכרזי מחיר מטרה לא יוכלו להתפרסם טרם אישור הממשלה וגורמי המקצוע מנסים להגיע לנוסח מוסכם בימים האחרונים כאשר גם היום התקיימה ישיבה בנידון.

בעוד אנשי המועצה הלאומית לכלכלה בראשם עומד יוג'ין קנדל וגם אנשי משרד הבינוי סבורים כי ניתן לשנות את היחס בין משפרי דיור למחוסרי דירה במכרזים, במשרד האוצר מתנגדים לזה בכל תוקף. ההצעה שעומדת על הפרק היא מתן עדיפות לרוכשי דירה ראשונה באמצעות ניקוד כפול מזה של המשפרים במעמד ההגרלה. כלומר, כל משפרי דיור יקבל נקודה אחת בעוד כל מחוסר דירה יקבל שתי נקודות.

מנגנון זה שונה מהותית מחולקת ברורה של 70% למחוסרי דירה ו-30% למשפרים, עליו הסכימו כל הצדדים טרם עלתה ההצעה לאישור מועצת מקרקעי ישראל בשבוע שעבר. באוצר כאמור מתנגדים לשינוי משום שלטענתם הדבר עשוי להוביל לכך שבחלק מהמקומות חלקם של משפרי הדיור יהיה גדול הרבה יותר וכך התוכנית לא תשיג את מטרתה.

נציין שגם בישיבת מועצת מקרקעי ישראל שאישרה את הנוסח המתוקן של מחיר מטרה בתחילת השבוע שעבר נכתב כי ייתכן והחלוקה בין משפרי דיור לרוכשי דירה ראשונה שנקבעה על יחס של 30% - 70% תשתנה. נכון לעכשיו טרם התקבלה החלטה בנושא זה אך מאזן הכוחות בין מקבלי ההחלטות נוטה לשנות את מנגנון ההעדפה.

עיקר ההתנגדות לשינוי המנגנון נובעת מכך שמחוסרי הדיור הם אלו שזקוקים להטבה במידה רבה יותר בעוד משפרי הדיור נמצאים מלכתחילה במצב טוב יותר. גם העובדה שמשפרי דיור צריכים על פי התוכנית למכור את דירתם שנה לאחר רכישת הדירה המוטבת מעלה סימני שאלה בקרב המתנגדים וזאת בשל העובדה שעדיין לא ברור כיצד ניתן יהיה לפקח על נושא זה.

התומכים בשינוי ההחלטה מסבירים כי תוכנית מחיר מטרה אמורה להשפיע על כל השוק וגם על מחירי הדירות בשוק היד שנייה, ולצורך זה היא צריכה גם לאפשר למספר ניכר של משפרי דיור לרכוש דירות בהנחה. הרציונל סביב טענה זו הוא שככל שיותר משפרי דיור ירכשו דירה בהנחה, כך בהמשך הם ימכרו את הדירה הקיימת שבבעלותם במחיר נמוך יותר וכך ישפיעו על כל מחירי הדיור. המתנגדים שוללים הנחה זו וטוענים כי גם אם משפרי הדיור ירכשו דירה בהנחה, המחיר של הדירות הישנות שימכרו בשוק היד שנייה לא יירד.

נציין כי זו גם הסיבה שבמשרד הבינוי ובמשרד האוצר התייחסו בעבר לתוכנית מע"מ אפס ולתוכנית מחיר מטרה שמשלימות. כך, מע"מ אפס הייתה אמורה לאפשר העדפה ברורה לרוכשי דירה ראשונה בעוד מחיר מטרה יאפשר גם "שחרור לחץ" משוק היד שנייה למשפרי דיור. כך, שתי התוכניות יחד היו אמורות להשפיע על השוק כולו, עם דגש על פלח השוק הגדול יותר של דירות היד 2.

כעת, כשמע"מ אפס איננה ומחיר מטרה נותרה לבדה מנסים במשרד הבינוי ובמועצה הלאומית לכלכלה להגיע לאותה השפעה על השוק באמצעות תוכנית אחת בלבד. בכנס מקצועי שעסק במחיר מטרה ביום ג' האחרון הסביר זאת קנדל כך: "אפשר לתת העדפה מסיימת לחסרי דירה, אין עם זה בעיה. אבל אסור להגביל את התוכנית רק לאוכלוסייה אחת כי זה יכשיל התוכנית. כי אז לא ישנה את כל הצפיות בשוק".