האיש שהכניס ללחץ אדיר את ענקיות הטכנולוגיה

ניקולאס וודמן בסך הכל רצה לצלם את עצמו בעת גלישת גלים באינדונזיה, ובסופו של דבר, מצא את עצמו מקים את GoPro, יצרנית מצלמות אקסטרים

מצלמת גו פרו / צילום: רויטרס
מצלמת גו פרו / צילום: רויטרס

ענקיות הטכנולוגיה לא האמינו שזה קורה להן. הן התרגלו לכך שהן מובילות את השוק, מצליחות ליצור טרנדים - וגורפות מיליארדים, כמובן - אבל גו פרו (GoPro), חברה אמריקאית קטנה שהגיעה משום מקום, הצליחה לזהות את הדבר הבא ובתוך מספר שנים לא רב הגיעה לשווי של 12 מיליארד דולר. המוצר המנצח: מצלמת אקסטרים. לא פלא שענקיות טכנולוגיה יפניות, כמו סוני, טושיבה ו-JVC נכנסו ללחץ.

גו פרו, היושבת בקליפורניה, הוקמה בשנת 2002 על-ידי ניקולאס וודמן, לאחר שחזר מטיול גלישת גלים באינדונזיה. וודמן קיווה לצלם תמונות באיכות גבוהה בעודו גולש, אבל גילה שכצלם חובב הוא מתקשה לבצע צילום כזה, כיוון שהוא לא יכול לקבל תמונה מספיק קרובה עם עדשות המצלמה שלו. עדשות שיספקו את הדרישות שלו, גילה, הן יקרות. בנקודה זו הוא התחיל לפנטז על מערכת צילום שתספק את הדרישות המקצועיות שלו. היום גו פרו (בתרגום חופשי: תהפוך למקצוען) הוא המונח המוכר לצילום עם מצלמת אקסטרים, כמו שאומרים לגגל (מלשון גוגל) במקום לומר תעלה שאילתה במנוע החיפוש.

כדי לגייס את ההון הראשוני להקמת החברה, מכר וודמן חגורות בוואן הפרטי שלו. כל חגורה נמכרה תמורת פחות מ-20 דולר. בזמן שוודמן יצר בעצמו את החגורות, עלה בראשו הרעיון ליצור רצועות אופנתיות שאליהן אפשר לחבר מצלמה. באותה תקופה, הרצועות שנמכרו עבור המצלמות היו עשויות מגומי לא נוח, והמשתמשים התלוננו שהוא אפילו כואב.

וודמן בנה בעצמו את האב-טיפוס של מצלמה קומפקטית, היושבת על רצועה ממוגנת מים. "ברגע שהצלחתי לבנות אב-טיפוס עובד, היה לי מעין פיצוץ בראש, שאמר 'וואו, בטוח יש עוד גולשים בעולם שרוצים לצלם את עצמם בזמן גלישה'", הוא משחזר. "הבעיה הגדולה היא שמצלמות רגילות לא נועדו לצילומי אקסטרים במים והן כל הזמן נשברו. במשך שנה הלכתי לתערוכות בחיפוש אחר מצלמה שאוכל לעצב בצורה דומה. ברגע שמצאתי את הדגם המתאים, פניתי ליצרן שייצר לי מצלמה כזו עם ההתאמות הדרושות".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"